Gå til innhold

Mellomakslingen tar borti ramma


joran

Anbefalte innlegg

Hadde en klunke lyd når jeg kjørte bilen (109) fant i går ut at det var mellomakslingen har som har borti rammen i nerkant av det hullet som den går gjennom. Plukket av akslingen og kjørte en tur, og alt bra, så det er der problemet ligger, men hva er løsningen? begge kryssene ser bra ut og ikke noe slark ellers, så hva er det da? kunne jo tyde på at vinkelen på mellomakslingen er for knapp av en eller annen merkelig grunn. ser ut som det er en liten plate som er monter på akslingen, et balanseringslodd kanskje, er det mulig å snu akslingen slik at  dette kommer ned mot diffen ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer hulla så er vel alt mulig.. , men kansje heller sjekke foringer/fester og se om noe har løsna eller er slitt ut der først? 

hørtes ut som girkasse festet eller motorfestet har løsnet.. :D

 

Sjekk eventuelt også ubolter på akslingen... 

Endret av robl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parabelfjører løfter mye. 

På fremre fjørfeste bak er det to høyder. Velger du øverste hull til fjøra senker du bilen litt, kanskje nok til å unngå subbing på mellomakslingen.

 

Flere har skåret ut og sveist i på traversen for å få større åpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde prøvd alt som er nevnt i kommentarene før kapping og sveising om jeg var deg. Jeg kappet og sveiste på en serie 2A i går da jeg måtte ha større frivandring pga setter in V8 motor/gearkasse som har litt annen posisjon på mellomakslingen. Bilder viser før og etter. Du trenger nok en mindre forandring enn det jeg trengte.20190215_201534.jpg

20190216_153404.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt og beklager. Jeg var upresis da motor og girkassefestene er like på endel modeller og heter bare motorfester i delekatalogen.

Usikker på om dette er likt på Seriebil med V8.

 

Du kan fore opp litt på girkassefestene men vil du heve mye bør det heves på motorfestene også.

Vinkel på kryssene blir endret men ikke så mye at det skal være et problem.

Man vil kunne få problemer med vinkel på festene og at motor og gir vil kunne slå borti ting over.

Brekkoverføringer , slanger og ledninger bør sjekkes etterpå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gautes skrev:

Korrekt og beklager. Jeg var upresis da motor og girkassefestene er like på endel modeller og heter bare motorfester i delekatalogen.

Usikker på om dette er likt på Seriebil med V8.

 

Du kan fore opp litt på girkassefestene men vil du heve mye bør det heves på motorfestene også.

Vinkel på kryssene blir endret men ikke så mye at det skal være et problem.

Man vil kunne få problemer med vinkel på festene og at motor og gir vil kunne slå borti ting over.

Brekkoverføringer , slanger og ledninger bør sjekkes etterpå.

  

 

Tror det er litt forvirring her Joran du svarer nå har standard 109 exmil...  Jøgge lengre opp har V8... 

Joran sjekk om motor og girkasse fester står riktig eller om ting har forskjøvet seg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da det det ut som at jeg har funnet en løsning. Var mulig å justere fremre feste til bladfjæra, er et ekstra hull der. Flyttet den opp og skaffet meg 2-3 cm klaring på mellomakslingen. Ingen stor forskjell på høyden bak.

imageproxy.php?img=&key=57ba99382533bc30imageproxy.php?img=&key=57ba99382533bc30

 

 

IMAG0252.jpg

IMAG0254.jpg

Endret av joran
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...