Gå til innhold

Ny lyd


Rogerer80

Anbefalte innlegg

Min 2002 110 td5 dcpu har fått en ny lyd... Dere kan høre selv i linken nedenfor. Den varierer med hastigheten og er uavhengig av gir og hva transferkassen står i. Den er der også når motoren skrus av og jeg bare triller. Det er en kvernelyd som varierer i samme frekvens som hjulomdreiningen. 

 

Har sjekket hjullager og disse akslingene som går ut av transferkassen. 

 

Tidligere kom lyden først etter et lite smell eller en «spjoink»-lyd. 

 

Noen stalltips?

 

Video med lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hørte riktig lyd var frekvensen rask. Vet ikke hvilken fart du kjørte i, men mellomaksling var det første jeg tenkte på. Den går omtrent fire ganger raskere enn hjulene. 

 

Det jeg kan tenke meg kan lage lyd er om en av flensene bak mellomaksel, mot fordelingskassen, har løsnet og skraper borti festeskruene til mellomaksel. Dette er en flens som sikrer skruene fra å falle ut når du demonterer mellomaksel.

Se på fremre mellomaksling mot transfer. Bak innfesting av akslingen. En blikkhylse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Differ begynner gjerne pent og øker på etterhvert.

Endrer seg med hastighet og belastning.

Ofte stille uten belastning.

Lett å høre med stetoskop eller bare en skrutrekker med tuppen på diffen og øret mot håndtaket.

Bilen oppe på solide bukker og sjåfør inni med trykk på gass og variabelt på brems.

MEN PASS GODT PÅ roterende deler. Lurt å legge seg på plass før start og ut etter total stopp.

Du blir notis i avisen hvis du driter på draget.

Karakteriseres ofte som ulende eller malende lyd.

 

Hører dessverre for dårlig til å stille diagnose via PC og telefon .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Øyvind Dørum skrev:

Hei

Om du vil ha bistand, så har min bror og jeg hvert vårt gårdsverksted med div utstyr. 

Jekker, bukker, verktøy. 

Holder til noen km vest for sentrum på Oppdal. 

Øyvind: 95201985

Herlig! Jeg tar kontakt hvis det blir nødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor mange ganger du har gjort det....  Er du frekk skrur du løs pokalene og drar ut hele klumpen på begge sider , akkurat nok til at stikkaksling går klar.. bytte diff og på plass igjen.. parallell staget må av.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i gang, men det tar vel 76 timer å skru ut de boltene der med fastnøkkel:wacko: greit å vite hva man skal bruke vinterferien til. 

 

Når jeg har fått ut diffen og alt det der, er dette noe å skru på selv eller er det bare å bestille ny/ferdig overhalt? I så fall hvor anbefales det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...