Gå til innhold

D2 - Kutter ved fullt gasspådrag


jjada

Anbefalte innlegg

Ved prøvekjøring etter bytte av topp finner jeg feil ved fullt gasspådrag. Bilen oppfører seg omtrent som 2 sekunder full gass - 2 sek. null gass - 2 sek full - 2 sek null helt til jeg slipper ned til 90% gasspådrag eller lavere. Ingen feilkode i Nanocom. Jeg vet ikke noe om bilen før toppbytte.

Noen som har en ide hvor jeg skal starte feilsøking, (har byttet BCU og topp, ingenting annet)dieselfilter er nytt. Til info så står det nå en P10 topp på en P15 motor.

Endret av jjada
tilleggsopplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper wastegate modulator er defekt, eller at en av slangene til/fra denne har løsnet under arbeidet med toppbytte.

 

Følg tynn liten gummislange fra slange/rør til intercooler. Da kommer du til en liten svart boks, omtrent i størrelse med fyrstikkeske. Denne boksen er vanligvis synderen.

Du kan koble forbi boksen. Den styrer turbotrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgaven er å justere så ikke trykket blir for høyt tror jeg, er på usikker grunn, for Defender td5 har ikke denne dingsen, og den styrer likevel klokka på wastegate.

 

Noen voksne har sikkert svaret. Uansett koster de lite så kanskje lurt å bytte den.

Byttet du til p15 dyser?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 I spoke to loads of Land Rover mechanic and they all seem to tell me the same thing, the solenoid is only there to create a smoother drive and serve no further function, hence the defender does not have it. It is just another little electronic gismo to go wrong and the defender runs perfectly well without it. 

 

Meg forstått er det jo waste gaten i seg selv som styrer trykket.  Altså når trykket i den tynne slangen mot "aktuatoren" overvinner kreftene der og åpner ventilen, så 

får man ikke mer ut av turboen.   Resten av eksosen går da i by pas forbi turbo.  ( her kan man jo justere bitte litt på armen til waste gaten for å få litt mer trykk. Bare litt for for mye gir jo nødmodus (limp home))  Defender med TD5 har jo ikke denne dingsen og funker som nevnt perfekt.

Jeg kjører uten på min D2, ingen problem.

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen Defendere med TD5 har den faktisk.

Har herpet en slik ved manifoldjobb en gang i tiden og var påpasselig med de neste jobbene.

Min D2 kjører uten nå og gir mer aktiv respons på gassen.

Men litt vanskeligere å posjonere ut kreftene på glatt føre.

Har blitt testet ut de siste dagene nå.

Hva det har å si for sliten automat er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, lafterolf skrev:

Oppgaven er å justere så ikke trykket blir for høyt tror jeg, er på usikker grunn, for Defender td5 har ikke denne dingsen, og den styrer likevel klokka på wastegate.

 

Noen voksne har sikkert svaret. Uansett koster de lite så kanskje lurt å bytte den.

Byttet du til p15 dyser?

 

 

Bukseseler og belte fant jeg ut. Den skal hindre for høyt lavtrykk, som jo er akkurat det samme som waste gate gjør uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest det samme som deg men den har nok en tilleggsfunksjon all den tid den merkbart endret gasspedalens styring av motorytelsen på turtall som ligger langt under max ladetrykk.

Det kan hende noen tidligere eiere har rotet i ECUen og endret ting der som kan slå slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har akkurat samme problemet med min D2. Jeg trodde først det handlet om at MAF'en var defekt, så jeg bytta denne, de hjalp ikke, så byttet jeg Wastegate-actuator'en, og det hjalp ikke, så jeg bestilte en ny modulator, men den har ikke kommet enda... bør jeg kanskje bare prøve å droppe den slik som det beskrives over? Den bruker forøvrig noe voldsomt med diesel om dagen og jeg mistenker at det har med dette å gjøre. Vi snakket i underkant av 2 liter på mila så noe alvorlig gæli er det... Den går helt greit uten for mye pådrag, men "hopper" som beskrevet over ved pådrag. Og det ser ut som at det kommer mye ubrent diesel ut av eksosen,  den ser mørkere ut enn vanlig... Kan det være andre ting som fører til dieselforbruket, eller er jeg inne på noe når jeg tenker at dette henger sammen? 

En siste ting, da jeg bytta wastegate actuatoren var det litt vrient å se nøyaktig hvordan den gamle var innstillt da den måtte "skrus ut" for å få den av og på med ny. Jeg målte etter beste evne, men lurer nå på om jeg kan ha bommet litt og at jeg nå opererer med feil turbo-trykk, ka dokk tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan likegodt være for høyt trykk, da kutter den på samme måte. 

Koble forbi modulatoren i første omgang. Fortsatt kenguru så må du justere større lengde på staget fra klokka. 

 

Er trykket for lavt korter du inn lengden på staget til du hører motoren kutter turboen inn/ut. Da blir det å skru litt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, lafterolf skrev:

Da tror jeg du må finne noen som kan td5-motoren.

 

Prøv litt til. Koblet du slangen forbi modulatoren?

Ringte nærmeste verksted nå og fikk beskjed om 2500 for diagnose og litt mekk... så jeg trur jeg prøver sjøl likevel. :) 

 

Ja, jeg koblet forbi modulatoren (lot den stå som den var med kabel koblet til og slangen fra luftinntaket på plass, gjorde ikke noe med de to åpne tilkoblingene, burde jeg ha tettet dem eller noe?) og da var det gasspådrag helt fint stort sett, men så kom det litt nøkking innimellom. Rakk ikke å ta så lang testtur igår, så jeg får ta en ny tur i dag for å se hvordan den oppfører seg da. Den gikk uansett mye bedre. Du skrev noe om å justere actuatoren litt lenger hvis dette skjedde? Jeg er mest redd for å gjøre noe galt så den for altfor høyt trykk og at jeg ødelegger noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kaller actuator går jeg ut fra er klokka? Det er staget du skal justere.

Det tyder på at du har for høyt trykk. Juster staget så det blir litt lengre, prøv et par mm i gangen til nykkingen er borte.

Du kan ikke gjøre noe galt. ECU (motorstyringen) kutter selv turbotrykket om det blir for høyt, det er da du kjenner rykkninger. Ved å justere tilbake til det ikke oppstår rykkninger finner du maks trykk uten at motor tar skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, lafterolf skrev:

Det du kaller actuator går jeg ut fra er klokka? Det er staget du skal justere.

Det tyder på at du har for høyt trykk. Juster staget så det blir litt lengre, prøv et par mm i gangen til nykkingen er borte.

Du kan ikke gjøre noe galt. ECU (motorstyringen) kutter selv turbotrykket om det blir for høyt, det er da du kjenner rykkninger. Ved å justere tilbake til det ikke oppstår rykkninger finner du maks trykk uten at motor tar skade.

Ja, det er kanskje klokka da kalles på norsk. :) saken på bildet.

Aha, det er ikke verre nei, da skal jeg prøve det. Tusen takk for tips og hjelp!

 

PS. Er det andre ting jeg kan sjekke/justere for å få dieselforbruket ned?

s-l500.jpg

Endret av Dicofever76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På tilbaketuren sørover fra Northumberland (meget flotte strender forresten) i går var det sterk motvind. Siden vi hadde kajakker på taket var det ganske vanskelige kjøreforhold på motorveien. Kjørte altså i cirka 90 - 100 km/h. Når jeg kjørte uten cruise control ble det igjen sterke, korte rykk. Det føltes som om drivstofftilførselen ble kuttet i noen millisekunder. Det er ganske ubehagelig. Tidligere trodde jeg at det var modulatoren, men denne ble byttet.

 

Er dette symptomene som kalles kenguru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være trottle potentiometer (gasspedal) som lager krøll?

 Siden det virker som dette skjer kun ved kjøring uten cruise control.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...