Gå til innhold

P38 4.6 v8 2000 mod har div feil.


4,6 V8

Anbefalte innlegg

Hei, Er ny på dette forumet å dette er dermed første innlegg fra meg da jeg har gått tom for ideer når det gjelder min p38, å jeg håper det er noen på dette forumet som kan hjelpe meg med å starte diagnose i rette rekkefølge da målet er at bilen skall kunne male som en katt når den ruller på vegen igjen.

 

Bilen er en p38 4.6 v8 2000 mod å her er feilene som jeg søker råd om.

 

-bilen vil ikke starte, ( noe som dukket opp for 1 uke siden) ingen tekst i dash displayet, bilen kjinner på startmotoren men starter ikke. Har en faultmate MSV 2 nano som jeg ha hentet ut en feilkode som lyder slik,

-p1668 = anti-teft alarm seriar link fault drive cycle A Which has occured 9 times

(signal to low, the fault is currenly present, this fault dose not give mil lamp activation, the fault has bren determinert AS intermittent)

 

den andre feilen på bilen som var hovudfeilen som jeg skulle fikse er at bilen går varm å koker, men er litt vanskelig å finne denne feilen når bilen ikke vil starte

 

her kommer litt historie om hvordan bilen har oppført som også er grunnen til den har stått parkert i 2-3 år.

 

det begynte med at den brukte mye kjøleveske, bilen fungerte slik den skulle så lenge jeg passet på at det var kjøleveske på den. Jeg tar bilen til mekonomen der verksmester er tidligere verksmester hos Bilia som var merkeverkstedet i Rogaland til Land Rover i sin tid. Dei finner ikke noe galt med bilen men anbefaler å skifte vannpumpe da det kunne være den som var feil på grunn av dei hadde sitt et bitte lite spor av frostvæske på den. Vannpumpe blei skiftet å jeg kjørte på ferie til Sverige med et godt øye med nivået på frostvæsken. Turen til Sverige var d ikke noe problem med temperatur men jeg kunne høre en kvittrelyd i motoren når ved pådrag, jeg kom til Malmø og leverte da inn bilen til et merkeverksted for en diagnose for å finne ut om d var lekkasje i toppen. Dommen fra verkstedet var at motoren var OK men d var en lekkasje i pakningen til manufoilen. Jeg kom hjem fra bilferien uten problemer med koking å temperatur å  bestilte nye pakninger til manufoilen, d gikk nesten et år etter den turen før jeg skulle til å fikse pakningen, bilen blei ikke mye brukt å jeg hadde ingen problem med temperatur annet en kvitrelyden ved pådrag. I forbindelse med en eu-kontroll så fikk jeg verkstedet til å sette i dei nye pakningene til maunfolylen for å bli kvitt kvitrelyden men etter dei nye pakningene var sett på plass var fortsatt kvitrelyden der å dei fant ut at d var topp pakningen som var gåen, det måtte altså 3 verksted til for å finne ut at topp pakningen var gåen å det eroniske er at d verkstedet som fant dette ut er et verksted som ikke er spesialister på Land Rover med dei 2 forrige verksteda var spesialister på Land Rover. Bilen måtte ha ny pakning å verkstedet som fant ut av dette kunne ikke ta jobben for det var kun 2 uker til ny sommerferie å dei var fullbukket, jeg fant et nytt lokalt verksted som kunne ta den jobben så bilen endte men ny pakning å klar til ny bilferie men denne gang til Danmark. Bilen funket som den skulle helt til jeg kjørte av ferjen i Danmark for da fant bilen ut at d var varmt å at den ville koke litt, da blei d en ny runde med å spore opp et nytt merkeverksted i Danmark for å finne ut av problemet. Når jeg kjørte i høy hastighet på motorvegen i Danmark så var d ikke problem med koking. Jeg fortalte d danske verkstedet om den nye pakningen, dei stilte en diagnose som var at termostaten å så skiftet dei den å bilen fungerte tipp topp på en 3 uker lang bilferie der vi var i Danmark å Tyskland Å Sverige å hjem uten koking. Bilen stod fint parkert i 4 måneder hjemme før jeg startet den opp igjen, men da skulle den plutselig drive å koke igjen da bar d avgårde til d verkstedet som skiftet topp pakningen å dei startet med å prøve å stille diagnose, d dei gjorde var å flashe kjølesystemet, satte inn en ny termostat, satte inn en ny radiator, nytt lokk til eksbansjonstanken samt å teste eksbansjonstanken for eksos men alt dette til ingen nytte for bilen skulle fortsatt drive å koke etter bare ca 2 km på flat veg. Verkstedet nappet ut termostaten for å skjekke om det hjelpte å d gjorde d, bilen kokte ikke å kjørte på lav temperatur å alt var OK unntatt av at d var dårlig effekt på varmeapparatet, bilen blei kjørt på en ny bilferie men denne gang med en 7 meter campingvogn påskepynt uten termostat å alt funket fint, verkstedet mente at så lenge bilen ikke kokte når d ikke var termostat i den så var motoren OK. Men så plutselig etter at jeg kom hjem fra ferie så begynte bilen med nye hetetokter denne gang uten termostat, jeg fant da ut at mønsteret var at når varmeapparatet sluttet å blåse ut den lille varme luften den hadde siden d ikke var termostat i den så bekynte nålen på temperaturen å stige til rødt nivå, altså varmeapparatet kuttet  brått den varme luften å rett etter dette skjer så stiger nåle til rødt nivå. Hva kan dette bety tro?  etter dette blei et problem så parkerte jeg bilen en plass i påvente om å få tid til å ta en real runde med bilen med å komme til bunns i feilen å få den på vegen igjen. Bilen har stått parkert i 2-3 år nå der jeg har startet den ca hver 3 måned å kjørt en kort tur bare for å konstatere at dette er fortsatt et problem. På fredag for 1 uke siden var jeg å startet bilen å kjørte den hjem d er ca en kjøretur på 8 km å d var ca 5 minusgrader ute så jeg tenkte at d måtte la seg gjøre å kjøre den hjem uten at den fikk hetetokter å d gikk helt fint d, jeg kjørte bilen vel tilsaman 10 km den dagen men d var null varme i varmeapparatet på den turen, bilen kom opp i nær driftstemperatur (noe den ikke skall når d ikke er termostat) men fortsatt kald luft i varmeapparatet, ingen boksymbol på klimapanelet å styring av luft virker som d skall. Jeg koblet på min faultmate MSV-2 på lørdagen for å skjekke om d var feilkoder å det var det ingen av å etter dette var gjort å jeg skulle starte bilen så kom d noen klikke lyder å så blei helt plutselig språket i displayet skiftet til spansk å bilen bare kjinner nå på startmotoren å vil ikke starte å som vist på toppen av denne teksten så er d nå en feilkode som er p1668 anti-teft og som når jeg sletter kommer bare tilbake, jeg har fått skiftet språket tilbake til Engelsk men ellers så står bilen der uten å ville starte.

 

Blei mye tekst her men håper at den lange historien min med alt som er testet ut kan vekke enten noe ganske klart om hva som er galt eller om d er noen som har ide om hvor jeg skall begynne, men første prioritering er å få ordnet denne feilkoden (p1668) for å få startet den.

 

håper på men kan hjelpe med problemene, mvh Tor Sigve Reime

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo den har et rykte på d, jeg har brukt en del timer på både YouTube å andre utenlandske forum så jeg veit at d kan være et scenario at blokk,topp å sylinderforinger kan være problemet her, men jeg har hatt den på et verksted å testet kjølevesken for CO2 å verkstedet friskmeldte bilen for d, å Ut fra d jeg har lest meg opp på så pleier d å komme tikkelyd hvis sylinderforingene er løse. D verkstedet som utførte testen for CO2 var d verkstedet som nappet ut termostaten, å dei mente at var d noe sprekk eller galt med sylinderforingene så burde bilen kokt selv uten termostat. Å den varme luften i kupeen kutter rett før hetetokten, å varmeapparatet skall vel fungere vanlig uavhengig av lekkasjer å sprekker i motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprekk utvider seg ved rett temperatur. Kokte den ikke selv uten termostat?

Og om det er sprekk et sted vil tempraturøkningen komme veldig raskt.

Null varme i varmeapparatet tilsier luft i kjølesystemet som igjen kan overopphete gods der luften står, og den lokale overopphetingen vil ikke kunne leses på bilens tempraturmåler siden den måler vanntempratur og ikke lufttempratur.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RRp38 4,6 V8 er kjent for å måtte skifte en og annen topp pakning.

I tillegg er det mange lekkasjekilder for kjølevann systemet, der o-ringene til varme registeret og pakningen under throttle spjeldet er de mest vanlige.

Den kan også lekke kjølevæske ved valleygasket.

Helt sikkert er det i hvert fall at å fjerne termostat har ingen effekt. Har du ikke jevn strøm av varm luft ut av varmeregisteret, så har du luft og / eller lekkasje i væskekretsen.

Det kan være nettopp det som skaper problemene for deg, og den V8 ern er faktisk meget vanskelig å få luftet ordentlig.

 

Mye av symptomene tyder på at du har sprekk i sylinderforingen, slik at kompresjonstrykk finner veien til kjølevannet - dog sier du at det ikke er funnet CO2, så det stemmer liksom ikke.

 

Feilen du har akkurat nå er linket til startsperren, så en resync burde fikset det.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er d jeg synes er så merkelig, kokte med termostat men reiste på en 3 uker lang ferie med 7 meter lang campingvogn på slep uten at den kokte, hadde bilen kokt uten termostat slik den gjorde med termostat så hadde jeg vert ganske sikker på at d kunne vert noe sprekker eller noe, hadde tenkt å måle CO2 en gang til men nå sliter jeg plutselig med å starte den grunnet dette med p1668 koden som er med anti-teft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D er topp pakning eller noe sprekk jeg har trodd d kunne være, å ja lufting av bilen har jeg erfart at kan være et mareritt, verkstedet friskmeldte motoren etter termostaten blei tatt ut, men må utføre den samme testen når jeg har fått start på den for å være helt sikker, o-ringer er skiftet på den 2 ganger før men er ikke dermed sikkert at d ikke kan være dei, jeg har en mistanke om d kan være noe som blokkerer sirkulasjonen på kupsiden? Tanken var å kjøre bilen varm for så å koble på faultmate å lese av verdiene på sylinderen om d er noe å se der? Hvis d kom kjøleveske i en av sylindrene burde d ikke kommet feilkode missfire da? Lure på om d ikke går å resynke becm med min faultmate? Har navigert litt på min faultmate men finner ikke ut hvordan jeg resynker med min faultmate, kanskje d er min kunnskap om faultmaten som svikter? Fins d noen guide på blackbox om hvordan jeg resynker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil neppe få kjølevæske i sylinderne uansett. Det funker ikke slik.

Dog kan ikke skjønne hvordan verksted kan friskmelde motor uten termostat:blink:, den er nå konstruert for å gå med termostat. Den skal være på plass.

Som sagt, sjekk pakningen under throttlespeld huset. Det er en typisk lekkasje plass.

 

Men først må du jo få start, hvis motoren går rundt uten antydning til start - så er cranck pos sensor ( svinghjulsensor )  en vanlig feil, sitter nede på venstre side av motoren inn mot startkransen. Nokså lett å skifte. ( gir ingen indikering på diagnosen heller )

 

Mvh Brage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Radiator er ny, verkstedet mente at når bilen ikke kokte uten termostat så indikerte d at d var sirkulasjons problem en plass,  pakningen under throttlespeld huset er også skiftet en gang, d viser spor etter frostvæske rundt i d området men tror d E rester etter sist den blei skiftet. 

 

Planen min var å starte med å måle CO2 en gang til for så å hive i en ny termostat å koble varmeapparatet ut slik at jeg var sikker på at kjølevesken holder seg i motorrommet for så å se hvordan den oppfører seg. Tenker d er greit å eliminere alle potensielle feil som ikke omhandler å skrue fra hverandre motoren først, men er forberedt på at verstefall så er d sprekk i blokka, synes bare at d E merkelig at bilen kutter alt varme i kupeen å 20 sekunder etterpå er nålen på rødt. Når jeg har vert ute å testkjørt den så har jeg kjørt med 1 hand på det ene luftspjeldet å Varmen forsvinner ikke gradvis men forsvinner som om at varmen blei slått av, å når den forsvinner så stopper jeg bare langs vegen for da vert jeg at nålen stiger til rødt etter kort tid. Har også vert borti flere ganger at når jeg har stoppet opp å latt den svive på tomgang å nålen var nær med å slå på varselsenteret så har jeg tråkket hardt på gassen og så er d akkurat som den varme luften blir slått på og nålen synker til normalt. Mye av symptomene tyder på sprekk i topp eller blokk eller sylinderforinger men synes at sammenhengen med varmen i varmeapparatet  er merkelig å tenker å skjekke om feilen er der først, har lest at gamle slanger kan kollapse innvendig å tette sirkulasjonen.

 

har vurdert cranck pos sensoren men d merkelige er at bilen skiftet språk til spansk å så fikk jeg feilkode 

-p1668 = anti-teft alarm seriar link fault drive cycle A Which has occured 9 times

(signal to low, the fault is currenly present, this fault dose not give mil lamp activation, the fault has bren determinert AS intermittent) å den har vel ingenting med cranck sensor å gjøre? Noen forum skriver at becm er ødelagt andre skriver at den trenger ny kalibrering, å sikringsboksen er også noe som er nevnt som mulig feil, jeg har tatt ut sikringsboksen å sett etter korusjon å merker etter varmgang men den ser helt fin ut, jeg vasket printkortet med oksyrens å elektro rens å renset koblinger å hadde i kontaktfett i. Jeg har også lest et tilfelle der en tok ut alle kontakter fra becm for så å plugge inn igjen så funket d. Har også lest mye om rekalibrering (synking) med faultmate men har ikke funnet ut hvordan jeg gjør d. Er fast bestemt på at bilen skall ut på vegen igjen men bilen har laget en del hinder for meg nå, så E den ikke kjørt mer en 145000km så d burde være mye bil igjen på den men den begynner å dra på årene.

 

er takknemlig for alle forslag jeg har fått, jeg får prøve litt forskjellige ting med den becm i helgen å hvis d ikke funker så får jeg skrue den ut av bilen å ta den med inn til merkeverkstedet i Rogaland å se om dei kan gå inn å vekke opp becm igjen, mye tyder på at den har gått i vranglås.

Glemte å skrive at bilen hadde stått i noen måneder uten strømm å jeg startet den med en booster, så når den skiftet språk til spansk å feilkode p1668 dukket opp så var d veldig lite strømm på batteriet men d stod en billader på. Nå står bilen med fullladet batteri å vedlikeholdslading på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første feilen din kan jeg ikke noe om. Men jeg syntes det med overopphetingen kan høres ut som den vannpumpen du har fått ikke gjør jobben. Eller så har du kanskje en seriøs luftboble eller annen blokkering i kjølesystemet, tenker jeg da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, 4,6 V8 skrev:

synes bare at d E merkelig at bilen kutter alt varme i kupeen å 20 sekunder etterpå er nålen på rødt.

 

Sprekken åpner, kompresjonsluft trykkes inn i kjølesystemet og luft varmer dårlig i varmapparatet. Luft kjøler dårlig og motor koker. 

 

Er det som du beskriver må det tilføres luft. Radiator med dårlig sirkulasjon tilfører ikke luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becm sender en kode til motorstyringen den må være lik både i motorstyring og becm.

 

Dersommjeg husker riktig må du lese den i becm og endre i motorstyringa, men det finner du ut av. Mener koden er 3 sifra for v8.

 

Kokeproblemet ditt jan være så enkelt at du lekker kjøleveske inntil du får for lavt nivå kombinert med manglende kunnskap om hvordan lufte en v8.

 

På innsugs manifolden, like bak gass spjeldet sitter det en varmesløyfe (2 små vannslangerpå siden av hverandre), den er kjent for å lekke og er ikke helt enkel å se, du må kjenne med fingrene. 

 

Andre muligheter kan være en vannslange med ett lite hull

 

Endret av grunneieren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle for gode tips, vil prøve først å få løst probleme med startsperren i morgen. Usikker på om min faultmate har dei rette lisensene til å skrive disse kodene, eller så kan d like godt være at jeg må skaffe meg mer kunnskap om systemet, har bare brukt faultmaten til lese å slette feilkoder. Men klarer jeg å få start på den så blir d lettere å starte diagnosen med hetetoktene den har, så får jeg spare jobben med å skrue av toppene til jeg har fått eliminert alt annet. Får jeg d ikke til i morgen så skall jeg ta noen bilder av settingen på becm å legge ut så her så kanskje d er noen som har noe bedre peiling på d en d jeg har. Takk til alle for gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RRp38 Kjølesystem.

 

En viktig ting å vite om kjølesystemet til RRp38 V8 er at uten termostat så vil du faktiskt risikere å få overopphetning av motoren ( som du jo har erfart )

 

Hvorfor??

- Termostathuset til RRp38 har ved HOT åpning to funksjoner:

1.  Åpner for full flow gjennom radiatoren - det er jo vanlig på de fleste biler, men i tillegg

2. Så stenger den for flow gjennom - bypass slangen. Det betyr at all kjølevæske er dirigert gjennom radiatoren for optimal kjøling.

 

Tar du bort termostaten:o vil du ikke få stengt bypass slangen og mye av kjølevæsken vil gå i bypass - dvs ikke gjennom radiatoren, og blir altså heller ikke nedkjølt.

 

Så med termostat borte - vil du kun få seinere oppvarming til driftstemperatur,  men også mye dårligere nedkjøling av kjølevæsken når driftstemperatur er oppnådd = overopphetning.

 

Dette er det viktig å forstå før man tuller / eksperimenterer med termostaten på RRp38.

 

Ta med deg denne infoen og sett i en ny termostat før neste gang du kjører motoren til driftstemperatur.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info Brage, var ikke klar over d. Det var verkstedet som prøvde å finne ut hvorfor den kokte som tok ut termostaten å etter d så kokte ikke bilen. Skall få i en termostat når jeg har fått start på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...