Gå til innhold

Dekkdimensjon ExMil


Espen Selvik

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en ex mil som jeg bruker mer som traktor enn nyttekjøretøy og har noen spørsmål rundt dette med dekk.

Da jeg kjøpte den for snart 3 år siden stod den på Viking 7.5R16 fra forsvarets tid... Jeg kjøpte da BFGoodridge All terrain km2 som jeg fikk seipet. Disse er vel ikke langt unna dimensjonen 7.5R16.

Jeg kjører litt terreng og vurderer nye dekk til våren og ser at disse bilene ble testet med 9.0R16 av forsvaret (Volvofelt dimensjon) Det jeg lurer på er om noen har erfaringer med denne dimensjonen.

Olav Teigen Maskin selger 9.0R16 Petlas (svinetunge, men bra mønster tror jeg) Evt 255/85-16 All terrain eller Mudterrain2 evt 3.

 

Ønsket er å ha den så bra som mulig, men er for dyrt å kjøpe en haug med dekk for testing. 

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

både Petlas og Knobby blir litt hockeypuck på snøen. .. knobby er vel rett og slett gammle skosåler.. 

Har selv 305/70R60 med 10toms breddede felger. som gjør at det er som å kjøre på flystripe nesten uansett hvor du er. men det sliter utrolig på pokalbørsinger og foringer.. så gå for noe mer menskelig så holder den lengre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-mil ble bestilt fra LR med endel norske spesifikasjoner. 

De hadde mengder av denne dimensjonen på lager.

Forsvaret gikk ganske raskt bort fra 9.00-16 fordi stikkakslene røk.

Vedlikeholdssjefen på depotet i Kongsberg fortalte dette da jeg var på Jeepauksjon der .

Må ha vært tidlig på 80-tallet en gang.

 

PS

Kjørte selv mye konkurranser med både V6 og V8 i seriebil og x-milaksler med 255/285 dekk.

Ble best fremkommelighet med 255 syntes jeg og ikke veldig merkbart forbruk av stikkaksler.

Kan kanskje skyldes at pedalene ble brukt fornuftig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sist jeg ringte og sjekket for endel år siden.

Skulle ha forsterka drivverksdeler til både Defenderen og Seriebilåtteren.

Produsenten av de forsterka til Defender mm. ønsket å få til dette lenge ,

men hadde rett og slett ikke kapasitet til det.

 

Men sjekk nå for dette var endel år siden.

 

Ikke sikkert de onde tungene har veldig rett, bare litt,kanskje.

Sjåførens kjørestil er nok en større belastning for akslene enn dekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det erindres en Trophy i Danmark hvor publikum stod i yttersving for å se på de "gale nordmænd" les:Spydeberggjengen.

Litt rådslagning for å følge opp imaget ble til at Snehvit passerte sølesvingen i kun bakhjulstrekk og full breisladd.

Selvfølgelig til vill jubel fra de uten spor etter stuntet.

Lurer på om det ikke var i samme konkurransen vi rappa reservehjulene til alle tilskuerne for å løse en oppgave i dypt sølehull.

Alle fikk tilbake brune dekk og felger. :P

 

Ikke helt sikker på om det hadde vært innafor nå lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro at det er såpass mange som har gjort eller bruker serie bil litt ordentlig ennå :)

 

Jeg har bestemt meg og det blir 255/85-16 MUD. 

Da er spørsmålet seiping eller ikke? 

Og må selvfølgelig ha nye kjettinger... Hva er erfaringene her? Jeg har Hakklo type foran og bak idag, men hva er best av det og tverrlenk mtp fremkommelighet?

Og når vi er inne på det... fjærer...  Pokker skulle kanskje startet en ny tråd... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2019 den 1.57, siglis skrev:

ikke sånn som fra Rudskogen i dag?? 

 

 

Suzuki SJ'en tåler mye den :) Der er det dog litt overdreven bruk :P

 

Enig med det med stikkaksler på LR. Føler de tåler mye når man "drar" bilen fram. Je har aldri tatt en, føler je har brukt dem også. Det er spinning og plutselig grep som tar dem. LR kjører man med huet og ikke gasspedalen;)

DSC_0022.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...