Gå til innhold

Verksted Bergen


AudunHj

Anbefalte innlegg

1 time siden, AudunHj skrev:

Har en skremmende liste for å få min Disco3 EU-godkjent, bl.a feil på luftdemping.  Forslag til rimelige verksted/noen som kan foreta utbedringer? Bergen og omegn.

 

:lol::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sikkert skremmende dyrt også da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så bør du få tatt en diagnose. Feil på luftdemping kan være så mangt, og ikke nødvendigvis så veldig dyrt å fikse. Verkstedet som utfører diagnosen bør enten være et merkeverksted, eller noen med god kunnskap om LR. Eventuelt, så kan kanskje noen på forumet her forbarme seg og gjøre det, eller du kan kjøpe et diagnoseverktøy selv. (Type IIDTool eller lignende som er laget for LR, ikke billige kinadingser).

 

Når det er gjort, så kan du begynne å tenke på hva som skal utbedres, og om det er noe du kan gjøre selv, eller om det er noe som kan gjøres "hvor som helst" eller bør gjøres på merkeverksted.

 

Post gjerne listen over feil, både fra EU-kontroll og en eventuell diagnose her på forumet, og fortell oss gjerne om du har mulighet til å skru litt selv. Mengden svart magi i en D3 er begrenset, og det er veldig mange med mye kunnskap her som sannsynligvis kan hjelpe deg. :)

 

Og om du etterpå oppdaterer om hva problemet var, og hvordan det ble løst, så blir det mange takknemlige sjeler. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, trondshj skrev:

 Mengden svart magi i en D3 er begrenset, og det er veldig mange med mye kunnskap her som sannsynligvis kan hjelpe deg. :)

 

Og om du etterpå oppdaterer om hva problemet var, og hvordan det ble løst, så blir det mange takknemlige sjeler. :)

 

 

Vi på VBF,Verdens Beste Forum,fikser mye via Vodoo også.:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for tilbakemelding. Kjøpte bilen for 110.000 km siden fordi jeg aldri har vært i nærheten av en mer behagelig bil med så mye sjel. Vi har behandlet vedlikeholdskostnader som en selvsagt, moralsk verdi, men nå er jeg bekymret. Bilen har gått 300.000, og sannsynligvis like langt med samme dempere. Kompressor pumper luft i 5-10 min. Da slår gul varsellampe seg på og fjæringen låses i fast normalposisjon. Heving tar lang tid og må foregå i.l.a. av de første 5-10 minuttene. Det høres tydelig luft som siver ut når motoren er stoppet (er det riktig?). Mangellappen kom fra Eidsvåg Auto, som mente de hadde god nok erfaring (LR Defender). Den (mangellappen) kostet 2500,- og henviste meg til merkeverksted pga diagnosebehov pga demper-feilen. Baklukelåsen er død, bremserør må skiftes, og bremsene tar bare 50% (en side). Den har også vibrasjon ved nedbremsing (snufs):    

 

 

Jeg skrur ikke selv. Jeg poster mangellappen når jeg finner den i tilfelle noen har lyst til å prøve seg. Har bestilt time på vårt faste verksted, Holmen Motorservice (Tynset) før påske, men må nå få fikset bremsene (i Bergen) for å komme meg dit... Regner med at vi vil sette et tak på 30-35.000,- for å få den EU-godkjent.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremser er iallefall lett a fikse selv. Dempere/ luftfjaerer kan vaere litt vanskelig a komme til

ovre boltene, men er ellers ikke vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange blander i samnen " vanskelig " med " litt mye arbeid ".

Det meste av slitedeler er sjeldent vanskelig, selv for en amatør. Men -rustne og fastsittende bolter, omfattende demontering osv kan ofte gjøre så det blir litt mer arbeid enn man hadde tenkt seg.


På annen side, for å betale en regning på 25 000kr, må mange av oss tjene nærmere 50 000kr før skatt,  og da nærmer man seg faktisk at man kan bruke en måned på fulltid i garasjen om man har " normal lønn " som flertallet av oss....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må sikkert bruke 100 timer med mye frustrasjon, pluss deler, hvis jeg skal fikse bilen selv. Men jeg trives i jobben, så jeg jobber heller 150 timer for å betale for reparasjon og deler, hvis det lar seg gjøre. Men det spørs? (jeg tror jeg har et dilemma. vedlagt kontrollseddel)

kontrollseddel og mulig årsak til demperproblem.pdf

Jeg må sikkert bruke 100 timer med mye frustrasjon, pluss deler, hvis jeg skal fikse bilen selv. Men jeg trives i jobben, så jeg jobber heller 150 timer for å betale for reparasjon og deler, hvis det lar seg gjøre. Men det spørs? (jeg tror jeg har et dilemma. vedlagt kontrollseddel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med unntak av bremserør, som igjen ikke er vanskelig, er det der ikke vanskelig i det hele tatt, bare litt fiklete.

 

Det er nesten så jeg vil kalle det bagateller, på en 15 år gammel bil ...
Endeledd, foringer ( enklere bytte hele bærebrua tipper jeg  ) justering av brekk ( jada, vet det er elbrekk ), litt lykter, lyskilder og setebelter, så er du der.

Og siden du er mer motivert for å jobbe ekstra, framfor å prøve utbedre noe selv, ja da er det vel bare å bestille time da !:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, JokerS30 skrev:

med unntak av bremserør, som igjen ikke er vanskelig, er det der ikke vanskelig i det hele tatt, bare litt fiklete.

 

Det er nesten så jeg vil kalle det bagateller, på en 15 år gammel bil ...
Endeledd, foringer ( enklere bytte hele bærebrua tipper jeg  ) justering av brekk ( jada, vet det er elbrekk ), litt lykter, lyskilder og setebelter, så er du der.

Og siden du er mer motivert for å jobbe ekstra, framfor å prøve utbedre noe selv, ja da er det vel bare å bestille time da !:)

 

Amen. :)

 

Bremser er ganske primitive saker. Om du har en garasje (og 12-kantpiper) så fikser du de selv i løpet av noen timer. Og da er det å kikke på youtube for å finne ut hvordan man gjør det inkludert.

 

Tommelfingerregelen som jeg lærte av min salige far er å demontere så forsiktig som mulig, så du kan sette ting sammen igjen om du finner ut at du har tatt deg vann over hodet. Og føler du at du er på skikkelig dypt vann, så har du forumet og medforumister som garantert stiller opp.

 

Når det er sagt - om man overhodet ikke har interesse eller lyst/ønske om å skru, så skjønner jeg godt at man heller tar en dose med overtid og ekstrajobb for å slippe det. Gjorde det samme valget da huset jeg bodde i tidligere skulle males. Brukte heller en månedslønn på å la noen andre gjøre det enn å gjøre det selv. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig usikker på om det er "enklere å bytte hele bærebrua"..., men takk for oppmuntrende ord! :-)

Jeg sende en e-post med forespørsel om pris til Sandven i kveld (refleks, sikkerhetssele og lys har jeg tatt), på både totaljobben, samt å få bare bilen i kjørbar stand pluss diagnose og fasit på demperproblemet... Hvis ryktet er sant, får jeg bakoversveis og prøver selv... Hvis jeg begynner med bremsene - hvilken youtubevideoer anbefales, og hvor anbefales det å evt kjøpe deler? Bilen vibrerer når jeg bremser (ikke i svært lav hastighet), og kun en av bremseskivene foran blir varm. Jeg har hørt et klikk/smell under svak bremsing like etter start, kanskje i forkant av problemet.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler kjøper man fra UK 

 

Feks fra Island 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandven hørtes billig ut :rolleyes:

 

Angående luftfjæringen, om kompressoren må gå 5-10 minutter blir den garantert overopphetet. Burde være grei sak om du hører luft siver ut. Har lufttanken vært skiftet ut? De ruster det bittesmå hull i. Tanken på min ble skiftet kort tid før jeg kjøpte bilen, hadde da gått 300'km.

 

Vil og anbefale å skifte hele bærebruene fremme. Ikke tulle med å presse ut foringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Hanslr skrev:

Sandven hørtes billig ut :rolleyes:

 

Angående luftfjæringen, om kompressoren må gå 5-10 minutter blir den garantert overopphetet. Burde være grei sak om du hører luft siver ut. Har lufttanken vært skiftet ut? De ruster det bittesmå hull i. Tanken på min ble skiftet kort tid før jeg kjøpte bilen, hadde da gått 300'km.

 

Vil og anbefale å skifte hele bærebruene fremme. Ikke tulle med å presse ut foringer. 

 

...og som bonus får man nye bærekuler i tillegg. :)

 

Ang luft som siver ut, så handler det om å lokalisere lekasjen og få gjort noe med det så raskt som mulig. Kompressoren slites raskt om den må gå mye for å holde på trykket. Jeg hadde ikke lekasje, men litt andre feil i systemet som gjorde at den gikk veldig mye, noe som medvirket til at jeg måtte overhale den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og igjen, å finne lekkasjer på luftsystemer, er ikke vanskelig. Bare litt arbeid.


Lekkasjespray fra CRC, alternativt zalo og vann på en sprayflaske, legg på vann, se etter bobler, på belger, rørskjøter, rørgater, trykktank osv. 

Du bør klare lokalisere lekkasjen på 30 min, selv om du aldri har skrudd bil før, om du gidder se litt jutub-filmer som viser hvor komponentene er lokalisert og har et snev av interesse for å lykkes...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Fant flere lekkasjer i lufftanken, så da blir det en helg med youtube, feilsjekking og samlebestilling (hjæælp). Bestiller du fra Praesto 4x4 Ltd eller Island 4x4 ?   

 

 

22 hours ago, Hanslr said:

Sandven hørtes billig ut :rolleyes:

 

Angående luftfjæringen, om kompressoren må gå 5-10 minutter blir den garantert overopphetet. Burde være grei sak om du hører luft siver ut. Har lufttanken vært skiftet ut? De ruster det bittesmå hull i. Tanken på min ble skiftet kort tid før jeg kjøpte bilen, hadde da gått 300'km.

 

Vil og anbefale å skifte hele bærebruene fremme. Ikke tulle med å presse ut foringer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AudunHj skrev:

Takk for tips. Fant flere lekkasjer i lufftanken, så da blir det en helg med youtube, feilsjekking og samlebestilling (hjæælp). Bestiller du fra Praesto 4x4 Ltd eller Island 4x4 ?   

 

 

 

Husk at det kan være lurt å bestille litt koblinger/skjøter og slanger om du skal begynne å rote med luftsystemet. 

 

Har alltid bestilt fra Advanced Factors. Synes de har den beste og mest oversiktlige nettsiden. Med DHL EXpress får man delene dagen etter. 

Men ser Island 4x4 er billigere på noen deler, lønner seg å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt lenge på å bytte tank selv, har en overhalt brukt liggende tilfelle plutselig krise

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tysen skrev:

Har du fremdeles ikke tatt den i bruk?:P

He he.... Ikke enda. Men er nok nært forestående. 

Er nok på tide, for å unngå lekkasjer. Passert 210k. 

Hm

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...