Gå til innhold

Fjernlys som forsvinner


safaripaul

Anbefalte innlegg

Høyre fjernlys har tendens til å forsvinne på min 2006 defender. Sikringen går, etter bytte av sikring fungerer det en stund før den går igjen. Jeg har byttet til LED, uten at dette gjorde noen forskjell, da er ikke feilen i selve lykta. Er det lys- park bryteren eller fjernlys bryteren som kan være feilen. Rart bare høyre side går. Venstre er ok . 

 

Finner ikke noe mønster i hva som er årsaken. Har noen tips til feilsøking . 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bryterfeil da de dekker begge lampene.

Splitten er rett før/i sikringsboksen på vei til lyktene.

Jeg ville sjekket kabel fra hovedlykt til torpedovegg.

Har funnet gnaging der før på andre Defendere.

Usikker på om høydejustering dekkes av samme sikring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte å følge ledninger, men det var ikke så lett. Alt er pakket inn i sorte plastrør og jeg ble ikke helt klok på hvor ledningene gikk. Jeg røsket i kabler og herjet med brytere, lyset er midlertidlig tilbake. Mørkets fyrste kom ikke tilbake, i dag . :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke røsk og herje overalt.

Da vet du ikke hvor feilen lå når det plutselig er ok igjen.

Begrens røsk og herje-området mest mulig av gangen.

 

Enkel feilsøk:

En jumpeledning med en hovedlyspære  tversover sikringskontaktene lyser ordentlig når kortslutning er tilstede.

Da vil ikke hovedlyset lyse.

Når alt er ok gløder pæra på jumpeledningen og hovedlyktpæra like mye.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute , dette skjønte jeg ikke noe av . Kan du være litt mere på grasrota med forklaringen . 

 

Lyset virker igjen og rist og røsk har ikke slukket det . Det kan gå uker til neste gang sikringen går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei igjen . Jag må løfte denne saken og spørre litt mere . I dag forsvant det ene fjernlyset igjen, etter å ha fungert i noen uker. Jeg blir ikke helt klok på å følge ledningene, det forsvinner inn sorte plastrør. Hvor bør jeg måle og sjekke ? Gaute har forsøk å veilede meg tidligere her og jeg er takknemlig for det, jeg må ha mere teskje veiledning . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du ut sikringen i kupé og kontakt bak på høyre lykt kan du ohme ut fra sikringspanel på en av pinnene til sikring og se om du får lyd i multimeteret.

Sett en pinne i en av de to festeskuene til sikringspanel som går rett til jord i torpedovegg og en på ut fra sikring, om du har kortslutning der det mistenkes piper det.

I tilfelle kan lysforsterkingskit monteres fra venstre lykt og høyre sikring stå uvirksom.

Gubbdagis sitt til 180,- kroner er utmerket, men strømforsyningskabel må skjøtes om du skal hente spenning fra batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Du har tydeligvis en feil som er sporadisk nok til at større sikring ikke ryker.

Fortsatt er jo feilen der så vi får håpe den holder seg .

Ikke bli fristet til 20amp.

Da blir det fort svidd kabel ++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En oppdatering. Sist helg forsvant det ene fjernlyset helt. Samme hvor mye sikringer jeg satt inn gnistret det og de gikk. Jeg var på verksted treff i går i Kongsberg. Der fikk jeg hjelp til å måle litt. Vi fant ut at det var delvis jordfeil mellom sikringsboksen og første skjøte kontakt under panseret. Vi skrudde ut dashbordet og kunne ikke se merkelig. Siden vi hadde målt at det var en feil, la vi opp en ny ledning fra sikringsboksen til kontakten og klippet den gamle. 
 

håper dette holder . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...