Gå til innhold

AC gjenoppliving


Jasswass

Anbefalte innlegg

Min bil er levert med AC. Denne virker det ikke som det er mye liv i. Skjer fint lite ved vridning på de to bryterne ved vestre kne...

Aner ikke om det gass i systemet heller.

 

Har ikke tilgang på eget diagnoseverktøy - hvor bør jeg starte manuell feilsøking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tur til :

 PS Servicesenter AS , Midtstranda. tlf. 62 54 30 00

De sjekker,fyller og har i `sporstoff` som vil vise en evt. lekkasje.

Og de gir rabattert pris for medlemskap i NLRK. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du skriver ikke om viften starter når du skrur på den bryteren - eller om A/C kompressor slår inn?  Hvis vifte starter og A/C kompressor slår inn så er det som Rune skriver bare å ta den til et egnet verksted. Hvis "ingentingvirker" så hadde jeg først sjekket sikringer ++++. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite liv i det hele tatt. Virker ikke som noenting starter når jeg vrir på de to bryterne. Ingen åpenbare feil som sikringer heller...

 

Hva skal starte ved de to bryterne? AC kompressoren går vel med motor uansett? Vifte foran i grill? Aner ikke hvordan dette eigentlig virker - har aldri måtte bale med ac uten liv...

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene bryteren er for viftene som skal blåse/sirkulere luft gjennom A/C enheten under dashbordet (hele enheten som går på tvers - fra ene siden til andre siden av bilen).  Denne skal fungere uavhengig av om A/C fungerer eller ikke. Den andre bryteren slår av/på A/C kompressoren.  Når du ser på A/C kompressoren i motorrommet så er det korrekt at vifteremmen driver hjulet på denne hele tiden - men A/C kompressoren blir bare koblet inn når den er på/når der er behov. Du ser at der går 2 ledninger inn på kompressoren - disse styre (magnet) innslaget.  Der ER sikringer / releer til A/C'en - og hvis du følger ledningene fra kompressoren så finner du de kanskje (i motorrommet).  Sikringer / releer styrer også kjølevifte foran kondensator ... og selv om du får det elektriske til å virke så kan der fortsatt være lekkasjer i anlegget som må utbedres av autorisert verksted (hvis anlegget ikke har vært brukt på lenge så ville jeg uansett latt et autorisert verksted sjekke nivå / etterfylle / skifte vannutskiller). Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min D2 på klimaservice på Svendsen eksos.  Sjekket systemet med en kontrastfarge, og noe lurium som tetter små lekkasjer og kjørte diagnose.

Fikk systemet til å gå og full kjøling. Diagnosen sa at viften foran ikke virket, så det kan bli for høyt trykk i systemet.

 

Sjekket viften ved å koble 12V rett på, og den virket. Byttet koblingen til den også virket hele greia slik den skal.

 

Var greit med kjøling i fjor sommer B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suverent med gode forklaringer og tips. Da er jeg litt mer beredt til å leite videre når det blir ei ledig stund (ikke at jeg har det helt store behovet for AC om dagen, men det er bare en av magne ting med "ny"bilen som må ryddes opp i og på sikt blir det erfaringsmessig godt fungerende kjøling). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ac på 2 Defendere, og i fjor sommer var det som kjent varmt. Det kommer rikelig med kald luft fra anlegget, men ventilene blåser bare bak/opp, så jeg bruker heller luftelukene. Anlegget står i stil med mange andre ubrukelige løsninger på Defender. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg egentlig se for meg ja. Kunne kanskje bare hivi ut hele greia om det blir dyrt / vrient å få liv i det. Får se. Det er jo ikke akkurat danseplass framme under dashen...

 

Luftelukene virker i hvertfall. Det er bra med kjøling derfra om dagen. Nye pakninger ligger og venter på tid for å få dem på.

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo ikke fjerne AC?!

Plasseringen er ikke optimal, men det fungerer, jeg er veldig glad jeg har det i min bil.

Jeg tror også at det vil gjøre bilen mindre attraktiv om du en gang skal selge bilen.

 

Da ville jeg heller latt den være.

Men få noen til å se på det :) du kommer ikke til å angre, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Denne kokte bort i vinter - andre ting som ble prioritert gitt. 

I forbindelse med litt opppussing av lykter etc. så hadde jeg av grillen og tak samtidig en titt på el.vifta i front. Den var stuck - dvs. kan dreies med makt, men noen har tidligere tydelig hatt den løs og klart å få vridd plastringen rundt slik at den er i spenn i oval form - dermed gikk viftebladene inni. Løsna hele vifta fra kondensatoren (?) (altså denne delen: LR025985) , og testa den med 12v. Gikk som bare det i friluft. Altså funker den :-) Et steg videre i en svært saktegående feilsøkerprosess der altså... 

 

Forøvrig så det litt sørgelig ut med tilstanden til kondenatoren, men det burde vel ikke gi annet enn dårligere funksjon? Kan sikkert byttes på sikt om man får det hele til å starte opp igjen...

 

20190929_232207.jpg

 

20190929_231916.jpg

 

20190929_233447.jpg

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...