Gå til innhold

Høyt forbruk på Disco 3


karsteb

Anbefalte innlegg

Er redd det er "bad form" å klage på drivstofforbruk på dette forumet ;). Men jeg synes det har blitt værre over tid, og det synes jeg er rart. Riktig nok MTR dekk og takgrind, men jeg synes da 1,3l/mil med lett fot (80kmh) med bare bil på landeveien er mye på en 2006 TDV6, og 1,7 i snitt over 200mil - riktignok med tung flathenger bak. 

 

Som sagt synes jeg det har blitt verre over tid, og lurer på om O2 sensorene kan gjøre stort utslag? Antar de aldri har blitt skiftet og på 250´ bør de vel egentlig være utslitt/blitt late.

 

Dieseler kjører vel ganske lean men bruker vel verdiene fra O2 sensorene til å bedre støkiometri også på disse? Får ingen feilmeldinger på sensorene men det er vel kanskje ikke å vente heller - finnes det noen god metode å teste dem på?

 

Erfaringer?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres mye ut ja. Min bruker ca 1.2 på blandet kjøring med en Ifor Williams 3.5t skaphenger bak. 

 

Uten henger er det ca 1.0, med vanlige dekk og ikke takgrind. 

 

Langkjøring nedover Europa sniker den seg ned på 0.8-0.9 hvis jeg ikke er for hard på høyrepedalen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.2.2019 den 8.55, Evo16v skrev:

Ren gjetting selvsagt, men har du sjekket MAP sensoren: https://www.disco3.co.uk/forum/topic64159.html

 

Og sjekket at at det ikke er noe bremser som ligger på.

 

Bremsene er kalde, men MAP sensoren er et godt tips. Nappet den ut i fjor - den var ikke vakker, men ikke blokkert. Fikk ikke målt utgangsverdiene på den riktignok så vet jo ikke sikkert, så ikke noe i live data på diagnoseverktøyet som fikk meg til å reagere heller.

 

Gutta i optituning http://www.optituning.no/ la inn en motormapping de hadde tro på nå i helga, og sitter med inntrykk av det hjalp noe. Kanskje 10% ned med litt godvilje - hadde vel egentlig ikke forventet det. Men mener at det er betydlig mindre "lag" og bedre drag i lavere registre og det er jo digg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg renset MAP sensoren min på lørdag. Den så ikke ut!

Kjørte ca 10 mil på søndag og forbruket tikket sakte men sikkert nedover. Startet på 11.5 og kom hjem på 10.7 (nullet ut statistikken ca 10 mil før rens da jeg også byttet luftfilter).

Ser ut som dette hjalp på forbruket i alle fall :D

 

20190216_130009.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, karsteb skrev:

 

Bremsene er kalde, men MAP sensoren er et godt tips. Nappet den ut i fjor - den var ikke vakker, men ikke blokkert. Fikk ikke målt utgangsverdiene på den riktignok så vet jo ikke sikkert, så ikke noe i live data på diagnoseverktøyet som fikk meg til å reagere heller.

 

Gutta i optituning http://www.optituning.no/ la inn en motormapping de hadde tro på nå i helga, og sitter med inntrykk av det hjalp noe. Kanskje 10% ned med litt godvilje - hadde vel egentlig ikke forventet det. Men mener at det er betydlig mindre "lag" og bedre drag i lavere registre og det er jo digg. 

 

 

Samme erfaring som meg, 10% reduksjon i forbruket etter tuning. Burde gjort det for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtr-dekk, om det er Good Year, stjeler veldig mye kraft. Vil tro det kan utgjøre et par desiliter pr mil. 

 

Vår D3 gikk fra 1,2 til godt under literen pr mil når jeg la på vinterdekk. Hadde Good Year Duratrac. Ble i tillegg uten bråk og vibrasjoner da vinterdekkene kom på.

 

Så kanskje en kominasjon av alle faktorer bidrar til veldig høyt forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store hjul stjeler masse energi. Etter jeg bytta fra MTR 255-55/19 til Rotiiva 235-65/17 gikk forbruket ned til 0.78-9 på langkjøring. Og der ligger den for det meste på all langkjøring nå. Og min er ikke tunet, kun blendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, qcnr skrev:

Desverre nytter det kke a fa in en ny tuning map nar bilen ikke gar skikkelig.

Hvordan skal du feilsoke na?

 

Hadde samme bekymring, men det de la inn var en standard mapping de sikkert har kokt sammen på labben, så eventuell feil som var der i går er nok der i dag også - deltaen så langt er bare positiv. Men lurer på om motoren faktisk er i orden og at jeg med skam må innse at litt grove såler og takstativ bidrar mer enn jeg ønsker meg... Men bytte av O2 og MAP sensor står fortsatt på todo listen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Noen som føler for å poste litt forbrukstall? 
 

Jeg kjører jevnt på 10.4 /100km utifra kjørecomputer. 
06 modell automat. 
265/60-18 AT3 med 2,8 bar. 
Takstativ av type Prospeed og RAI. Sjeldent noe stroppet fast på taket.

Blendet EGR. 
Føler selv jeg kjører ganske rolig, og vipper den stort sett alltid over i 6 manuelt over 80. 

Rengjort MAP, og sjekket i dag- like ren. 
 

Siden mange kanskje skal bruke bilen litt ekstra i sommer, så gikk det an å dele erfaringer både før og etter ferieturen. 
 

Forbruker går ikke ned vinterstid, heller opp, med ekstravarmer og varmetråder osv. Der er dekkene snillere,mindre og pigget. 

/Jørgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cooper zeon ltz i 275/45x20 på 08-modell går på 7,6-7,8/100 på langtur (60-90km/t veier).  Fornøyd med det :)

I byen passer vi så vidt 11/100. Der varierer vei/lengde på turene,  så mye at jeg ikke ser noe poeng i å måle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilens computer. Nullstiller når turen starter. Lar bilen bestemme gir. Kjører på cruisekontroll veldig mye.

Over 90km/t går det på hobby kontoen og det telles ikke med :lol: Har vel sett tall over 13/100 når vi kjørte på autobanen i Tyskland i 130++ km/t

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var t/r Sørlandet - Hannover i Tyskland i helga..ble vel ca 170 mil totalt. Lå stort sett rundt 9.5 / 100 iflg kjørecomputer. Mye rundt 120km/t, endel forbikjøringer og noe bykjøring. Ingen ting cruisekontroll (feil på en speed sensor så den vil ikke legge seg inn tror jeg..). Ikke blenda Egr. Kjøring på standard dekk og normalt i automat. Og med takboks! Så egentlig godt fornøyd med forbruk. Og ikke minst kjøreopplevelse. Deilig tur..:) og man er jo alltids litt nervøs og lytter etter den ene og andre ulyden..men egentlig er det bare å senke skuldrene og nyte bilen:) null problemer..Herlig turvogn. Og nå såpass billig biler at man kan bruke de skikkelig uten dårlig samvittighet..;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde vi en tur til Ørje idag, 3 timer hver vei. Mye motorvei. Lå jevnt litt over fartsgrensa, cruisekontroll og 6gir inne. 9,4 på kjørecomputer. Nullet ut før vi dro hjemmefra. Jeg får vel være fornøyd med det. Mindre enn det kan det vel bare bli med mindre hastighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fauske - Drammen 8.8: Goodyear Wrangler A/T(255 65 19’’) + montert whispbar uten last. Lunka ned med fart mellom 85-95 km/t. 

 

I helga gikk turen tur/retur  Drsmmen -Isteren med kano på taket - uten at snittet gikk opp. Fornøyd med snittet på de to turene. Tenker at trikset er å ikke mase opp farta for mye på en murstein. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

720km med campingvogna på nordnorske krøtterstier i helga. 

Trikset er å planlegge kjøringen litt, og ikke ha stor fart. Over 90 spiser drivstoff, helst 80

 

 

 

Men det er ett skille på motorene som gjør noe med forbruket. Eu3 og Eu4. De nyere går billigere. 

Hjul har også større innvirkning enn man tror. Mud-hjul stjeler ofte en desiliter eller to.. 

IMG_20200629_215005913.jpg

IMG_20200626_192247170.jpg

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, jorgenht skrev:

Jøsses, skiller endel. Enda du hadde grove hjul om jeg ikke husker feil? 

De er ikke så veldig grove. Cooper zeon i 275/45x20 og bilen er en 08-modell.

 

38 minutter siden, YMK skrev:

Men det er ett skille på motorene som gjør noe med forbruket. Eu3 og Eu4. De nyere går billigere. 

Hjul har også større innvirkning enn man tror. Mud-hjul stjeler ofte en desiliter eller to.. 

 

Enig.:)

43 minutter siden, YMK skrev:

720km med campingvogna på nordnorske krøtterstier i helga. 

Trikset er å planlegge kjøringen litt, og ikke ha stor fart. Over 90 spiser drivstoff, helst 80

 

11,3 med vogn står det respekt av! 

Endret av Ranger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...