Gå til innhold

Forbruk ved forvarmet og kald motor.


Oskarsaelid

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

De siste par ukene har det vært ekte vinter med snø og minusgrader døgnet rundt her i Østfold/Sarpsborg.

SELVFØLGELIG har defa smartstarten funnet ut at den skulle få i seg vann omtrent to uker før dette igjen så motorvarmeren har ikke slått seg på før jeg starter bilen.

Foruten at det er kjipt å ha kald bil og at det tar omtrent hele vinteren før bilen faktisk er varm så syns jeg forbruket har blitt jævlig høyt sammenlignet med mildere vær og fungerende forvarming.

 

Høres det riktig ut at en 2003 d2 plutselig skal bruke omtrent 2L på mila pga kald motor og kaldt vær kontra 1 - 1.3 med motorvarmer?

 

Vedlagt bilde kun for å løfte stemning og mimring tilbake til varmere tider.

132253E7-5CF8-4F15-8E81-D5E001248BE5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At forbruket går noe opp er ikke unormalt. Det er tross alt ganske mye som blir litt tyngre å drive rundt (tjukk olje i alt fra motor til geakasser, transfer og differ). Vi får merkbart høyere forbruk på Freelanderen når det blir fra omtrent -10 og kaldere, men det er bare de første kilometrene frem til det har blitt litt varme i både motor og drivverk. Dog skal det sies at det er ikke i nærheten av den økningen du opplever.

 

Så med mindre du bare kjører veldig korte turer nå i kulden, så er jeg enig med lafterolf her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en kald periode i fjor med småkjøring (inntil 3 km) har jeg vært oppe i 1,6 liter. Alt utover dette gjør meg mistenksom. Det må sies at jeg hadde på motorvarmeren Webasto Thermo Top C/Z i cirka 30 minutter 2 ganger daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...