Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
Bruningen

FL2, Flushing av automatkasse

Recommended Posts

Volvo anbefalte meg "flushing" av Automatkassa hver 100k (skylling med dobbel mengde olje)

Der er også noen som tilbyr flushing med aggregat.

Har noe av dette noe for seg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både ja og nei. Har kassa fått skift jevnlig oppigjennom, så skal vel kun et normalt skift (omtrent halvparten) av ATF olja være godt nok. Om bilen har trilla 200000 uten et eneste skift, så er flush gjerne på sin side, men dette kan jo koste skjorta enkelte steder. Her er det litt opp til en selv og magefølelsen. Bruk av ATF med korrekt spesifikisjon er ihvertfall viktig!! Mange bruker bare god gammel DXIII, men det har ofte vært feil de siste 20 åra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, Mr Rover 75 skrev:

Både ja og nei. Har kassa fått skift jevnlig oppigjennom, så skal vel kun et normalt skift (omtrent halvparten) av ATF olja være godt nok. Om bilen har trilla 200000 uten et eneste skift, så er flush gjerne på sin side, men dette kan jo koste skjorta enkelte steder. Her er det litt opp til en selv og magefølelsen. Bruk av ATF med korrekt spesifikisjon er ihvertfall viktig!! Mange bruker bare god gammel DXIII, men det har ofte vært feil de siste 20 åra.

 

Enig med Mr Rover her. I tillegg kan du jo gjøre en kvalifisert synsing selv også. Om kassa gearer hardt, og/eller tregt så kan flushing definitivt ha noe for seg. Om den fortsatt gearer mykt og pent, så kan du kanskje heller gjennomføre et vanlig oljeskift.

 

Personlig fikk jeg "ny" bil de kassa på Discoen ble flushet. Syntes nok at den hadde begynt å geare litt hardt, men det er jo noe som endrer seg over tid, så man legger ikke så mye merke til det. Etter flushing husket jeg brått hvordan bilen var som ny, og hvor mykt den hadde skiftet gear da... :)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eventuelt så kan du ta 2-3 "vanlige" skift rett etter hverandre. Det meste av gammel olje vil da værre tynnet ut med ny. Nå kjenner jeg ikke detaljene og systemet til FLII, men på min Rover 75 gjorde jeg en DIY flush ved å koble fra returslangen fra oljekjøleren. Tappet så av kassa, fylte på ren olje. Startet motoren og lot kassa tømme seg for tilsvarende mengde olje som først tappet av fra returslangen til oljekjøleren. Koblet så tilbake, fylte opp og satte nivået etter boka. I teorien så skal jeg da ha klart å skifte mesteparten av ATF olja. Detaljer her for den interreserte: https://the75andztclub.co.uk/forum/showthread.php?t=124816 

Endret av Mr Rover 75

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Flushet" (les dobbelfyllte) 2 år på rad (den ene missforståelse) på hver sin side av 100 k, nå er jeg på 230k

Nå er det magefølelsen som sier at det er "noe", litt vanskelig å si uten referanse.

Spessielt på slep syns jeg den ikke oppfører seg som før, treigere i responsen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×