Gå til innhold

Bytte automatkasse på D3?


kulien

Anbefalte innlegg

Ser det ligger brukte automatkasser i ny og ne på finn.no

 

Noen som har bytta kasse selv på D3? Er det en overkommelig jobb, og går det bra uten å programmere noe? Husker noen som byttet motor for noen år siden og ikke fikk start på grunn av mismatch på serienr på motor og styreenhet. 

 

Jeg har den vanlige vibrasjonen i min kasse, og tenker vel at det kan være nok å bytte converter. På den annen side, kunne kanskje det å sette inn en brukt kasse vært et greit alternativ hvis det er relativt enkelt? Hva tenker forumet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, qcnr skrev:

Hvordan vett du tilstanden av det du setter in?

Det vet man selvsagt ikke, men med en eller annen form for garanti så er jo det en sjanse en eventuelt må ta. Det henger i grunnen sammen med det opprinnelige spørsmålet mitt. Hvis det ikke er så veldig vanskelig å bytte, så er det heller ikke så stor risiko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet til «en pent brukt» for 2 uker siden. Den nye skulle ha gått ca 150k. Brukte 12 t på lørdag og 10 på søndag, 2 mann. Brukte sikkert 6-7 t bare på bolter som knakk eller ikke ville ut. 

Skuffelsen var stor når bilen ikke ville kjøre etterpå. Bare mange alarmer. 

 

Så nå er ny kasse på vei over fjorden fra Bristol Transmission. Håper å bruke en del kortere tid neste gang da alt av bolter ikke sitter så forbanna

 

ja, du må programmere. Men det er en enkel prosedyre med IIDTool :)

215C4D3D-2EB5-48B6-8FBB-4A47BCC31742.jpeg

Men spesielt vanskelig er det jo ikke, bare tidkrevende og trangt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk bytta på min fikk jeg fortalt att det bare er to programvarer som har den funksjonen du trenger for å omprogramere, LR sitt eget og ett til jeg ikke husker navnet på, men mulig den infoen er feil. Jeg valgte å kjøre bilen til bristol transmissions da de tok en latterlig lav sum for selve jobben, du får 2 år garanti og alt bare virker etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at kassa koster £2.200,- (?) hos Bristol ja. 

 

Ser de averterte en "pent brukt" på finn til 15k, og regner det som billig. Men dersom en ender som Vegar her og må gjøre jobben to ganger så er det jo dårlig anvendte penger og kun et lite steg opp til en overhalt en. 

 

På hvilke symptomer valgte dere å bytte kasse? Min vibrerer som sagt på pådrag i bakker, altså ved belastning. Det kan jo også være converteren etter hva jeg kan lese, men det er jo like mye jobb å skifte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at man ikke vet hva men får. Når jeg leste feilkoder etter skifte så sto det at siste feil var på 350000 km...

 

Når vi tappet olje for å feilsøke, så var olja gråsort. Hadde jo selvsagt fullt ny olje så det var kjedelig.  Jeg hadde jo handlet ny converter til skiftet også :(

 

så hvis noen trenger gearkasse/converter for innbytte eller overhaling så har jeg liggende. Converteren kan kanskje flushes og brukes. Den har jo ikke vært kjørt, bare fullt med olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 15.24, trondshj skrev:

...og du er sikker på at mellomaksel og lageret på den er bra? Det gir også litt ekle vibrasjoner.

 

Akkurat dette er jeg sikker på, for mellomakselen ble bytta i sommer. Det var vibrasjoner det!!! Dro 2 tonns henger innover mot Asker og trodde girkassa skulle komme opp gjennom gulvet i Lierbakkene... 

 

På 2.2.2019 den 15.36, vegarj skrev:

Problemet er jo at man ikke vet hva men får. Når jeg leste feilkoder etter skifte så sto det at siste feil var på 350000 km...

 

Når vi tappet olje for å feilsøke, så var olja gråsort. Hadde jo selvsagt fullt ny olje så det var kjedelig.  Jeg hadde jo handlet ny converter til skiftet også :(

 

så hvis noen trenger gearkasse/converter for innbytte eller overhaling så har jeg liggende. Converteren kan kanskje flushes og brukes. Den har jo ikke vært kjørt, bare fullt med olje

 

Ser den, og prisen på nyoverhalt der bortefra var jo ikke helt avskrekkende. Men disse små vibrasjonene under pådrag kan jo også skyldes nettopp converter, kan de ikke? Det er jo egentlig ikke vits i å pådra seg for mye jobb, men på den annen side; hvis først kassa er ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 15.36, vegarj skrev:

Problemet er jo at man ikke vet hva men får. Når jeg leste feilkoder etter skifte så sto det at siste feil var på 350000 km...

 

Når vi tappet olje for å feilsøke, så var olja gråsort. Hadde jo selvsagt fullt ny olje så det var kjedelig.  Jeg hadde jo handlet ny converter til skiftet også :(

 

så hvis noen trenger gearkasse/converter for innbytte eller overhaling så har jeg liggende. Converteren kan kanskje flushes og brukes. Den har jo ikke vært kjørt, bare fullt med olje

Hva vil du ha for kasse med converter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Og for å oppsummere denne tråden også, så var det altså converteren som var problemet i min bil. Jobben ble gjort av 4Land i Polen og ble veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...