Gå til innhold

Range Rover P38 med EAS fault


thorandre

Anbefalte innlegg

Jeg har en RR Vogue 4,6 2001 som led av kortslutning i tilhenger-kontakt for en ukes tid siden. Sikring nr 17 gikk, med tilhørende krisemaksimering fra dashboardet. Jeg fant problemet, fikk ordnet opp der, samt satt i ny sikring. Men: Samtidig ser det ut som om EAS har tatt kvelden:

Luftbelgene er nede, og kompressor vil ikke starte. Det blinker på høydeindikatorer, samt feilmelding "EAS FAULT" i dashboardet.

Noen tips? Er det mulig at jeg er så heldig at en fault code reset kan få dette igang igjen tro..?

 

Jeg har ikke noe Nanocom eller tilsvarende, så om noen har det i nærheten av Fredrikstad-området som kunne hjulpet til med å lese av feilmeldinger og resette "EAS FAULT" så hadde det vært glimrende :) Jeg betaler gjerne for meg. 

 

Edit: Det ser ut til at ABS og TC kom seg etter å ha kjørt motoren litt.

Endret av thorandre
Fjernet feilinformasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt videre testing og feilsøking i kveld ser det ut som om lav strøm kan ha vært et naturlig resultat av å kjøre rundt med kortslutning. Etter å ha kjørt motoren litt i kveld ser ABS og TC ut til å være i god form igjen, uten videre jobb.

 

Da gjenstår det å se om jeg kan finne noen i nærheten med diagnoseverktøy som kan hjelpe meg videre.  :D Takk til @Frekvens som gjerne skulle hjulpet meg!  Men når Nanocom-en er borte vekk så blir'e vanskelig :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro innom et verksted i går for å sjekke feilmeldinger fra EAS ECU. Ingen kontakt med den dessverre. 

 

Har gått over sikringene og alt er intakt der. Betyr det at eneste løsning er å kjøpe ny EAS ECU? Setter pris på alle svar fra erfarne P38-eiere her :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvilken diagnose verkstedet har brukt, ikke alle fungerer like bra på P38 er min erfaring.
Jeg hadde endel feilkoder på min P38 på EAS'en, men da fungerte det flott å slette feilkodene og så virket alt til neste feilkode igjen. :)

Brukte da Nanocom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk kabelbunten i A-stolpen ved fotbrønnen på førersiden.

Irr i multipluggen er dessverre et kjent fenomen.

Klipp av og lodd sammen blir løsningen.

 

Jeg hadde heller ikke kontakt med hjernen via diagnoseenheten, William på Autogården Kongsberg (den gang på Rødberg) som fikset dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dere - takk for glimrende svar og tips @iknutis! Det var ikke noe Nanocom som var i bruk i alle fall. En veldig dyr sak skjønte jeg, men vi fikk kontakt med en par andre enheter som kunne melde om et par andre feilmeldinger :D 

Svært relevant tips fra @Brage også! Bilen var nemlig ikke i gang, kun tenninga. Mye piping og greier naturligvis. 

Selve kontakten med alle pins ser svært bra ut må jeg si. Ikke noe irring der. Men tenker du at det likevel kan være irr inne i selve kontakten i enden av kabelbunten @EiRRik 4.6HSE? Får evt. sjekke om om det kan være irr i selve kontakten der hver enkelt ledning er festet til sin pin.

 

@Trs1750 - det kunne vært veldig bra å teste ut! Tusen takk :) - Tar gjerne en litt humpete kjøretur på bumpstop til Engelsviken for å gjøre en test! 

 

I går gjorde jeg forøvrig en test som jeg fant på denne tråden, nemlig:

"First thing to check is the EAS Inhibit switch [must be unlatched], it's amber tell tale light on key position 2 tells you its powered up."

 

Altså bekrefte at knappen på dashboardet begynner å lyse noen sekunder når man vrir tenninga til steg to. Det gjorde den! Så det betyr at EAS ECU-en ikke er fullstendig død i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

På 3.2.2019 den 19.03, EiRRik 4.6HSE skrev:

Sjekk ledningenes inngripen i pluggen ja, er ofte 'sytråden' som irrer av…

 

Det er denne kontakten det er prat om, sitter på venstre side nederst ved A stolpen bak dekselet ved "fotvileren"

 

DSC_0027.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 8 måneder senere...

Jeg kjøpte en ny EAS ECU brukt på nett og bilen har vært oppe å kjøre en periode nå.

 

Men: bilen har hele tiden slitt med at den synker ned i løpet av natten. Ettersom lekkasjer visstnok er den viktigste grunnen til de fleste feil med EAS så har jeg kjøpt og byttet følgende med hell:

Air Suspension Valve Block Solenoid Diaphragm Kit STC1803

Air Suspension Valve Block O-Ring Kit

 

For dere som lurer på hvordan, jeg fulgte disse instruksene nøye:
https://www.youtube.com/watch?v=ZpKLF2q0Zz0

https://www.youtube.com/watch?v=s9F0dT0XJZc

 

Nå holder bilen seg oppe igjen over lenger tid og livet smiler.

 

Men ett problem har jeg fortsatt: 

Jeg får ikke kalibrert høyden, og heller ikke lest av høydeverdier live, med Nanocom. Jeg har ingen feilmelding nå, så alt fungerer som det skal ellers. (Bortsett fra at den trenger en kalibrering av høyden).

 

Dette har jeg prøvd og gjort:

  • EAS ECU er byttet ut, og feilen med å ikke få avlest verdier om EAS er der fortsatt
  • BECM er også byttet ut i mellomtiden, så feilen ligger ikke der
  • Kontaktene ser fine ut i begge ender
  • Kontakten ved A-stolpen er fjernet og ledningene er festet sammen med krympestrømper over skjøtene (disse har jeg ikke åpnet for å sjekke tilstanden til, riktignok)

Hvor bør jeg gå herfra? Kan det være feil med selve kablene et sted? Mellom EAS ECU og hoved-ECU? 

Er det noen her som har en enkel oversikt over hvilke kabler som går via hva tro?

Endret av thorandre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har du gjort det trikset med å bytte ut timer relay - de lange releet under førersetet - med et vanlig gult rele for å hindre at bilen justerer høyde etter at den er parkert og tenningen slått av. Hvis det er tilfelle vil du ikke få kjørt diagnose har jeg blitt fortalt. Da må du bytte tilbake til timer relay igjen.

 

Bare en tanke.

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dessverre, får jeg vel nesten si. Takk for tipset, det hadde vært fint om det var en enkel løsning her :)

 

Nå har jeg gått litt i dybden for elektronikken for EAS for P38. Det er ikke helt lett å få oversikt der, så jeg startet på et dokument som forklarer litt for meg selv: (og kanskje andre)

https://docs.google.com/document/d/11mKQne-hqw0NdAGmuv7ayYo6dN4Hg_0qR9J0LGWxtIs/edit?usp=sharing

 

Konklusjonen min når alt fungerer som det skal, men at jeg ikke får lest verdier for EAS ECU er det sannsynligvis noe feil i kablene mellom disse enhetene:

  • OBD2-kontakten
  • EAS ECU
  • BECM

Av det leser dokumentet mitt over ser det ut til å være 

  • 2 kabler som går direkte fra OBD2-kontakten og til EAS ECU.
  • 2 kabler som går mellom EAS ECU og BECM
  • 3 kabler som går i split mellom EAS ECU, BECM og noe annet (men tviler på at det her feilen ligger da dette ser ut til å være kun brytere eller signal fra EAS timer)

Mine neste steg er da å sjekke om de fire først kablene har skikkelig kontakt mellom seg. Tror dere jeg er på rett spor her? Noen som vet hva slags spenning/volt jeg bør forvente å finne gjennom disse kablene forresten?

 

Vet noen av dere hvor selve verdiene for høydekalibrering lagres? Lagres det i EAS ECU eller i BECM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2019 den 20.02, thorandre skrev:

Konklusjonen min når alt fungerer som det skal, ...

Det der er jo en sannhet med modifikasjoner selvsagt :D - Hadde alt fungert som det skulle hadde jeg nok latt dette ligge.

 

Jeg har en lekkasje:
Jeg kobler ut EAS ECU og lar bilen stå. Da synker den ned på bakhjulene i løpet av en halvtimes tid, virker ganske parallelt på begge hjulene. Er det ett sted i ventilblokka som kan ha lekkasje som påvirker begge sidene bak? Non return valves tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En liten update her for dem med tilsvarende problem:

Jeg hadde gått over hele EAS ventilblokka og byttet alle oringer + "diaphragm". Etter det opplevde jeg altså at bakhjulene sank relativt raskt (ca 30 min). Og spørsmålet var: Hadde jeg gjort noe feil når jeg satte sammen ventilblokka / fått o-ringer som var ødelagt, hadde jeg problemer med NVR (non return valve) - eller hadde jeg lekkasje i belgene bak? Og siden dette var så ferskt etter at blokka fikk nye o-ringer tenkte jeg feilen lå der.

 

Så fikk jeg et glimrende tips herfra: https://www.rangerovers.net/threads/after-eas-valve-block-rebuild-bump-stops-in-under-an-hour.183697/post-1322937

 

Ideen var å bytte plass på luftslangene fra blokka. Dersom det fortsatt var bakenden som gikk ned må feilen ligge i belgene(eller luftslangene) siden de får luft fra uttakene fra blokka som hører til de som sitter foran. Testen gikk riktignok ikke perfekt, siden det bare var fronten som løftet seg i mitt tilfelle. (bilen løfter seg jo vanligvis bak først, og jeg antar at sensorene må komme til et visst nivå før fronten skal begynne å løfte seg.) Jeg måtte klippe opp det beskyttende plastikkrøret rundt slangene for å slangene fleksible nok til å bytte plass på dem foran=>bak.

 

Siden jeg byttet slangene foran og bak, løftet altså fronten seg siden de var tilkoblet i uttakene som tilhører bakhjulene. Og foreløpig holder fronten seg fint oppe. Selv om jeg ikke fikk testet å sette luft i bakhjulene må feilen likevel ligge her siden luftutakene viser at de holder luft som de skal.

 

Jeg har tenkt riktig her? I så fall er tiden inne for å bestille seg nye belger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, men hvis fronten holder seg, koblet til uttaket for belgene bak på blokka vil jeg tro at du ikke har noen lekkasje i blokka ja.

Hvis det aldri er byttet belger på bilen kan det jo være på sin plass, er enkelt å bytte of koster vel snaut 45 - 50 gbp stykket.

 

Alternativt kan du kjøpe ventiler - a la bilbventil og koble til belgene bak og fylle luft manuelt. https://www.ebay.co.uk/itm/4-VALVES-RANGE-ROVER-P38-EAS-AIR-SUSPENSION-PUMP-INFLATION-BYPASS-MANUAL-ANR3731/192333841062?hash=item2cc7fd82a6:g:kNUAAOSwBhJZ4frP

 

Supert at du deler dine "funn".

 

Mvh Martin  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fikk ordnet opp i dette ved juletider, med eksperthjelp fra William fra Autogården Kongsberg/Skøyen. 

Jeg tenkte feilen måtte ligge utenfor ventilblokka siden begge bakhjulene sank i løpet av ca 30 min. I tillegg var jeg nøye da jeg byttet o-ringene der. Men jeg hadde gjort en glipp! Og her kommer løsningen: De to ventilene som hører til bakhjulene deler kammer. Så når én av dem har en lekkasje vil hele bakenden synke. 

 

Det sitter noen små o-ringer på oversiden av hver ventil, innunder lokket. Jeg tenkte at de ikke kunne havne noe annet sted enn dit de skulle, men der tok jeg altså feil. For å sikre at de blir liggende der de skal må man dytte de forsiktig på plass. Jeg lagde en enkel video som viser hvordan:

 

Nå står bilen stødig oppreist over flere dager, men jeg har fortsatt problemer med å få kalibrert høyden (ref. innlegg over her). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Feilen med å ikke få kalibrert høyden med Nanocom nevnt over var relatert til irr/korrodert kabel fra EAS ECU under plastikklista på venstre side. Nesten rart at heving, senking og alt relatert til daglig bruk har fungert i det hele tatt. Det var i alle fall problemet; til dere som kanskje sliter med det samme en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...