Harald Walberg Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Har over flere år opplevd at min P 38 diesel fra 1998 krever et godt batteri for å fungere optimalt og det blir spesielt påkrevet nå på den kalde årstid. Jeg hatt bilen siden 2012 og i løpet denne tiden har jeg måttet skifte tre batterier, det siste ble byttet i går 29.01.2019 og av såkalt AGM teknologi som er et batteri for krevende forhold spesielt beregnet på biler med start/stopp funksjon. Denne batteri typen hevdes å tåle tre til fire ganger flere sykluser enn et konvensjonelt blybatteri. Denne type AGM batteri er noe dyrere enn vanlige batterier, men hvis det holder bedre kvalitet så er merprisen godkjent. For øvrig lader dynamoen 14,4 volt og batteriet har en utladning på cirka 25 millivolt i hvilemodus i bilen. Nå står det igjen å erfare om AGM batterier er bedre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 14.4V er fint ved +25. Det holder dessverre ikke om vinteren... Se https://sonnak.com/batterikunskap/optimal-ladespenning/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harald Walberg Skrevet 30. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2019 Må rette meg selv. Det skal selvfølgelig være 25mA utlading. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harald Walberg Skrevet 30. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2019 Interessant temperatur diagram fra Sønnak, men finnes det spenningsregulatorer som kan kompensere for varierende ute temperatur? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 25 minutter siden, Harald Walberg skrev: Interessant temperatur diagram fra Sønnak, men finnes det spenningsregulatorer som kan kompensere for varierende ute temperatur? Ja. Det fantes iaf. Sjekk med Joerg Becker, som driver spesialfirma innen lading til båt, blandt annet ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rang Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 (endret) Joerg Becker skriver mange gode innlegg på forumet baatplassen.no Se om du kanskje finner egnet regulator her: http://www.sterling-power.no Endret 30. januar 2019 av rang Skriveleif Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 (endret) Fra tid til annen finnes det brukte Ladac 1204 laderegulatorer å få kjøpt. Defa tok dessverre livet av dette produktet når de overtok Ladac. Jeg har modifisert min egen 150A P38 generator med en slik. Ikke tatt i bruk enda da min P38 står på lager... I P38 er det ekstra smart at laderegulatoren (temperaturføleren) står på batteriet. Generatoren blir som alltid varmet opp av motoren mens batteriet, som sitter i en egen boks, blir holdt kjølig av luften som kommer inn rundt lykten. Interessant: Endret 30. januar 2019 av Tore Kjernmoen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harald Walberg Skrevet 30. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2019 (endret) Er det slik å forstå at en slik at en temperaturfølsom regulator over styrer den regulatoren som sitter originalt på generatoren ? Og kan det være problematisk for original generator/dynamo å full lade et 120 amp batteri ? Endret 30. januar 2019 av Harald Walberg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Ladac. Den originale regulatoren blir modifisert og regulatordelen blir satt ut av funksjon. Børstene og likeretterbroen beholdes. Noen ledere kuttes og det loddes på koblinger til den eksterne regulatoren. Sterling. Her kan tydeligvis den originale regulatoren bli sittende og fungere som backup. Du får ikke fulladet et batteri om du ikke får ladespenningen i henhold til det som vises i linken til Snønnak. Det gjelder uansett størrelse på batteriet. Det er ikke uten grunn at batteriene får dårlig kapasitet om vinteren. No skyldes at batteriet er kaldt men mesteparten skyldes at batteriet ikke blir fulladet. Et fulladet batteri har hvilespenning på 12,7V. 12,2V betyr halvfullt og 11,7V er tomt. Har man tappet batteriet for 10Ah vil jeg tro at det tar like lang tid å fullade et 70Ah batteri fra 60Ah som å fullade et 110Ah batteri fra 100Ah men her er jeg på tynn is... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 31. januar 2019 Del Skrevet 31. januar 2019 10 timer siden, Tore Kjernmoen skrev: Har man tappet batteriet for 10Ah vil jeg tro at det tar like lang tid å fullade et 70Ah batteri fra 60Ah som å fullade et 110Ah batteri fra 100Ah men her er jeg på tynn is... Jeg mener du har helt rett.....teoretisk. Problemet er at man må heve spenningen på HELE batteriet, så i praksis vil nok 110Ah batteriet likevel bruke litt lengre tid. For alle praktiske hensyn, handler jeg alltid så stort batteri det er plass til, mer strøm tilgjengelig når det er kaldt overveier fordelene med å måtte tenke på om batteriet lades 100% hver gang. En Ctec tilkoblet nå og da om det er dunderkaldt, tar seg av den saken.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maifuorigioco Skrevet 9. februar 2019 Del Skrevet 9. februar 2019 Jeg hadde samme trøbbel på min 2.5 DSE, holdt på å bli gal. Nytt batteri hvert halvår. Var inne på tanken å kople sammen to batteri, men tok heldigvis til vettet innen den tid. Min løsning: Overhalte starteren, overhalte dynamoen, byttet både pluss- og minuskabelen, skar bort sideveggene på batterikassen og smelte i et batteri som er så stort at det tar borti både innerskjermen og intercooleren. Funket som bare det. Er på tredje året med samme batteri, nå. Men jeg er nøye på å sette den på lader med "landstrøm" dersom bilen skal stå ubrukt over lengre tid. Bonus: Batteriet sitter så fast at jeg ikke behøver å feste det. Går gjennom EU fordi det rett og slett ikke behøves å festes ytterligere; innerskjermen gjør sitt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.