Jump to content
LRforum
Admiral

Skifte rear cross member 2003 Defender

Recommended Posts

Kjøpte bilen i høst, vel vitende om at travers/cross member må skiftes før neste PKK og har begynt å sjekke/kikke litt, og trenger noen råd:

 

LR verksted skal ha kr 30' for jobben, "lokalt" sveiseverksted skal ha under halvparten. De virker helt ok, og kan sikkert sveise, men veldig drevne på Defender er de vel ikke. Er det noen grunn til å betale mer til noen som "kan" det? 

 

Er det noe annet som bør skiftes/sjekkes når tanken først er ute?

 

Galvanisert vs vanlig - har tenkt at det er opplagt bedre med galvanisert, men ble også advart om at da blir sveisekjøten svak og vil begynne å ruste så total levetid blir samme og problemet senere blir større. Det virker logisk for meg, eller er det bare tull?

 

Noen andre råd der ute?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Velg travers med lange rammevanger om du har 110". Da kommer sveiseskjøten på laveste pungt og det blir enklere å sveise. Galvanisert er fordel, og et helvete å sveise, men sterkt nok.

Kjøp delen selv og få noen til å sveise.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannsynligheten for at et lokalt sveise eller lanbruksverksted gjør en god jobb, er MINST like bra som et vilkårlig bilverksted. Spesialverksteder som er gode på strukturelle ting fins også, men det er ikke så mange av de....


Bilverksteder jobber mye mer med ... tekniske ting, elektronikk, finmekanikk og komponenter, mens landbruks-smeder og sveiseverksteder jobber med grøvre ting, stål, sveising, banking og fixing.


Som er nettopp det du trenger akkurat nå.


Galvet vs svartstål-religionsdiskusjonen skal jeg ikke begi meg på, men et sveiseskjørten blir dårlig, har jeg aldri hørt før. Men den blir ikke galvansiert, for sveisevarmen brenner vekk alt som heter zink i nærheten, som den bruker til å gi sveiseren lungekreft og tungmetallforgiftgning..... heldigvis bruker profesjonelle sveiseverksteder pusteluft-apparater....;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bruk sveiseverksted.

De er spesialister på slikt.

Ruster visstnok mer i overgangen mellom galvet og rent stål.

God antirustbeskyttelse og oppfølging regner jeg for å være godt nok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Galv er ikke bra for sveising for den som sveiser...

Zinc feber... Men det vett vel verksted.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, lafterolf skrev:

Velg travers med lange rammevanger om du har 110". Da kommer sveiseskjøten på laveste pungt og det blir enklere å sveise. Galvanisert er fordel, og et helvete å sveise, men sterkt nok.

Kjøp delen selv og få noen til å sveise.

 

Enig - dette er bare en skru og sveisejobb, litt arbeid - men mest behov for nøyaktighet og en dyktig sveiser. 30.000,- er komplett overkill. Galvanisert vil hindre at jobben må gjøres på nytt. Pass på at sveiseskjøter behandles med rustbeskytter både innvendig og utvendig. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar. Da blir det galvanisert med lange vanger slik som denne:

 

https://www.paddockspares.com/rear-x-member-td5-110-with-long-extensions-1-galvanised.html

 

Skal spesifisere at det skal rustbeskyttes etter alle kunstens regler.

Og så satser vi på at han som sveiser har riktig puste utstyr!

 

Tar noen uker, men kan dele erfaringer når det er gjort om interesse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har ventet i over sju uker på varer fra Paddocks... Har du fått et prisoverslag på arbeidet?

Edited by Peik

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Peik skrev:

Ja, jeg har ventet i over sju uker på varer fra Paddocks... Har du fått et prisoverslag på arbeidet?

Jeg fikk en pakke fra paddocks i går. Det tok 5 dager.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så bra. Vanligvis tar det 1-2 uker. Jeg må si jeg var overrasket over frakt- og fortollingskostnad og for 5 dekk på felg. Vesentlig dyrere enn før. 195 pund i frakt og 4500 kr påslag fra speditør i Norge (inkl 2930 kr MVA og 103 kr dekkavgift). Så vidt jeg husker fra tidligere leveranser av dekk har jeg betalt 600-700 til norsk speditør i tillegg til MVA. Så får vi se om de kommer i dag...

Edited by Peik

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Peik skrev:

Så bra. Vanligvis tar det 1-2 uker. Jeg må si jeg var overrasket over frakt- og fortollingskostnad og for 5 dekk på felg. Vesentlig dyrere enn før. 195 pund i frakt og 4500 kr påslag fra speditør i Norge (inkl 2930 kr MVA og 103 kr dekkavgift). Så vidt jeg husker fra tidligere leveranser av dekk har jeg betalt 600-700 til norsk speditør i tillegg til MVA. Så får vi se om de kommer i dag...

 

Jeg lurer på om de tar hvert hjul som egen pakke med fortollingsgebyr på hver enkelt. Har opplevd det selv ihvertfall. Selv om alle hjulene kom på en pall. Skjønn det den som kan. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timer siden, Peik skrev:

Ja, jeg har ventet i over sju uker på varer fra Paddocks... Har du fått et prisoverslag på arbeidet?

 

Har fått antydet kr 7000 + mva for sveising og tank ut/inn. Paddocks skulle ha GBP 130 i frakt...og så kommer mva og gebyrer i tillegg så ender nok på rundt kr5000 for delen. Er tilbake i tenkeboksen i forhold til galvanisert. Ett poeng er jo at den gamle har overlevd i 16 år og om jeg passer rimelig godt på den nye så burde den holde minst like lenge. Innen den tid er det nok andre utfordringer med bilen. Så nå (i dag...) tror jeg det blir sortmalt type fra EWS godt innsau(s)et. Er noen uker til verkstedet har tid så fortsatt tid til å ombestemme meg....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig. Unødvendig med galvanisert så lenge x-member holder like lenge som resten av ramma. Er man flink med sauefettet burde den holde i år og dag. Fikk pris på 6-8000 PLN inkl polsk MVA på jobben i 2017 inkl noe sveising på øvrig ramme, men det ble ikke noe av da den aktuelle bilen hadde så dårlig ramme at det ikke ble noe kjøp den gangen.

5 timer siden, gautes skrev:

Kuldetillegg ?

 

Brexit-, kulde- og ødemarkstillegg... Samt tidenes dårligste pundkurs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det rustes bakfra først. Dritt kastes fra hjulene inn og mot traversen, sveiseskjøten ligger mye mer i vern for dritt som kastes fra bakhjul. Ramme er enklere å kontrollere og behandle, baktraversen er brettet i flere lag av tynnere metall.

 

 

Edited by lafterolf

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timer siden, pesto_trader skrev:

 

Jeg lurer på om de tar hvert hjul som egen pakke med fortollingsgebyr på hver enkelt. Har opplevd det selv ihvertfall. Selv om alle hjulene kom på en pall. Skjønn det den som kan. 

 

Veldig forskjell mellom firmaene og ikke minst speditøren.(den som skriver pApirene)

Shopper ikke slik selv,men hører etter når folk skravler....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en baktravers fra Polen. Den er helt annerledes og har ingen lommer som samler dritt. I alle fall lett å komme til. Husker ikke helt prisen, men ble ganske rimelig levert i Moss. Frakten var 300,-  den er kanskje litt voldsom laget i 4 mm stål.....

Bra arbeid ferdig med hull og bolter. Kjøpte den gjennom 4land.

Hvis du vil så kan du overta min for kostpris, men den har korte vanger/extension.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Dan-Ove skrev:

Jeg kjøpte en baktravers fra Polen. Den er helt annerledes og har ingen lommer som samler dritt. I alle fall lett å komme til. Husker ikke helt prisen, men ble ganske rimelig levert i Moss. Frakten var 300,-  den er kanskje litt voldsom laget i 4 mm stål.....

Bra arbeid ferdig med hull og bolter. Kjøpte den gjennom 4land.

Hvis du vil så kan du overta min for kostpris, men den har korte vanger/extension.

Hei og takk. 

Det kan jo være et alternativ. Jeg sender deg en PM.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spørsmål fra en stakkar som aldri har kravlet under en Defender, blir traversen virkelig så ødelagt at hele biten må byttes??

 

Den polske varianten er åpenbart bygd av en som har skjønt ting!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 1.2.2019 den 6.40, Peik skrev:

Så bra. Vanligvis tar det 1-2 uker. Jeg må si jeg var overrasket over frakt- og fortollingskostnad og for 5 dekk på felg. Vesentlig dyrere enn før. 195 pund i frakt og 4500 kr påslag fra speditør i Norge (inkl 2930 kr MVA og 103 kr dekkavgift). Så vidt jeg husker fra tidligere leveranser av dekk har jeg betalt 600-700 til norsk speditør i tillegg til MVA. Så får vi se om de kommer i dag...

UPS ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paddock bruker UPS ja. Ren bingo om du får varene og du får gjentatte inkassokrav på fortolling for varer du aldri har mottatt og hverken UPS eller Paddock aner hvor er.

Begge disse firmaene er puttet i boksen merket "useriøse kjeltringer".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har lagd baktravers av firkantrør 80x150x5mm.

Da er alt lukket på begge sider. Av en bjelke på 6m får man ut 4 traverser. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...