Gå til innhold

Skifte rear cross member 2003 Defender


Admiral

Anbefalte innlegg

1 time siden, GuttormG skrev:

Spørsmål fra en stakkar som aldri har kravlet under en Defender, blir traversen virkelig så ødelagt at hele biten må byttes??

 

Ja, dessverre ikke helt uvanlig heller om jeg har forstått det riktig. Den er hul med masse hull så skit og vann kommer inn, men ikke ut. Ingen god oppskrift. Om jeg ikke ombestemmer meg igjen og går for galvanisert så blir den skikkelig grunnet, malt, regelmessig satt inn med antirust av noe slag - og så spylt godt ved hver vask. Den forrige varte i 16 år og jeg mistenker at tidligere eier ikke var like oppmerksom....varer denne i mer enn 16 år vil nok jeg være fornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, GuttormG skrev:

Spørsmål fra en stakkar som aldri har kravlet under en Defender, blir traversen virkelig så ødelagt at hele biten må byttes??

 

Den polske varianten er åpenbart bygd av en som har skjønt ting!!

Yes sir, yes! Byttes etter 10-20 år avhengig av salteksponering og vedlikehold. De må bytte dem i England og...

 

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 11.23, lafterolf skrev:

Jeg har lagd baktravers av firkantrør 80x150x5mm.

Da er alt lukket på begge sider. Av en bjelke på 6m får man ut 4 traverser. 

Når man kjøper firkantrør trur je minstemålet er på mer enn 6 meter. Og det blir stort og tungt for en alminnelig stakkar. 

Gjør dette selv med ex millen je har på yrkesskolen. Blir meget solid iallefall med 5mm veggtykkelse 

Endret av Land Rover for alle penga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt den lengden du selv ønsker, men betaler for kapping. 

Lengden er for det meste 12m, jeg får det kappet i to for enklere transport.

På bjelken jeg bruker er 5mm minstetykkelse på de målene jeg vil ha. 3mm ville vært mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 15.21, Peik skrev:

Yes sir, yes! Byttes etter 10-20 år avhengig av salteksponering og vedlikehold. De må bytte dem i England og...

 

 

De fikk da under en bukk, da de trengte jekken på den andre siden :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er alle ståldeler som ligger lagvis på bil og båt ,mm. en dårlig ide.

Mellom lagene blir det snadder for Stålmarken.

Men god og jevnlig antirustbehandling fungerer.

 

Gaute2002110medrævvaibehold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Da var traversen omsider ny. 

Kjøpte «vanlig» hos EWS som han hadde på lager med korte vanger.

Intercar AS i Enebakk gjorde jobben, og etter mitt ringe skjønn veldig bra. Jeg bad de grunne/rustbeskytte og lakke den nye og skjøten spesielt godt. Det har de gjort og det ser som sagt veldig bra ut. Tok sin tid, men med mange lag som skal tørke så blir det vel slik. Skal få tatt noen bilder så snart de får tettet diesellekkasjen fra tanken jeg oppdaget i dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 2.2.2019 den 10.06, GuttormG skrev:

Spørsmål fra en stakkar som aldri har kravlet under en Defender, blir traversen virkelig så ødelagt at hele biten må byttes??

 

Den polske varianten er åpenbart bygd av en som har skjønt ting!!

 

Ja og ja. Heldigvis er det laget for å kunne vedlikeholdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 1.2.2019 den 6.40, Peik skrev:

Så bra. Vanligvis tar det 1-2 uker. Jeg må si jeg var overrasket over frakt- og fortollingskostnad og for 5 dekk på felg. Vesentlig dyrere enn før. 195 pund i frakt og 4500 kr påslag fra speditør i Norge (inkl 2930 kr MVA og 103 kr dekkavgift). Så vidt jeg husker fra tidligere leveranser av dekk har jeg betalt 600-700 til norsk speditør i tillegg til MVA. Så får vi se om de kommer i dag...

Og ikke var de balanserte... Ingen lodd på noen av hjulene. Bilextra Skøyen og Vianor Dekkspesialisten skulle fikse det, men ingen av dem hadde utstyr til så "spesielle" uorginale hjul (15x8 Modular stålfelg). Må man alltid til Drammen for å få fikset ting? Har bedt Paddocks om å betale det siden jeg bestilte dekk på felg ferdig montert og balansert. Dørgene stille derfra foreløpig.

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forrige jeg kjøpte var ok.  Får teste Sandmo. De har sikkert greie på det og spacer liggende. Er det forresten vanlig at verksteder ødelegger lakken på felgen med å vri hjulavtageren helt inne på felgoverflaten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
2 timer siden, Pål Jhonny skrev:

Har det gått greit på PKK etter cross member bytte? 

 

Pål J 

Nå solgte jeg bilen før PKK, men har ingen grunn til å tro at det skulle bli noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.2.2019 den 23.33, lafterolf skrev:

Du får kjøpt den lengden du selv ønsker, men betaler for kapping. 

Lengden er for det meste 12m, jeg får det kappet i to for enklere transport.

På bjelken jeg bruker er 5mm minstetykkelse på de målene jeg vil ha. 3mm ville vært mer enn nok.

 

Fungerer det då å sveise fast 50mm firkant under til "Amerikansk" tilhengerfeste?

Og er det mogeleg å få det godkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...