Gå til innhold

Kjøre lys oppgradering


Njebsen

Anbefalte innlegg

Heisann. Spm D2 2000.

 

Hva slags muligheter har man innenfor rammene av original forlykt for å oppgradere lysstyrke og farge? 

 

Noen med erfaringer fra konvertering fra halogen? 

 

Hva er evt den aller beste halohenpæra? 

 

Finnes et led Kit som gir wannabe rrc/def look men er usikker. 

Endret av Njebsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bygd om en del lykter fra halogen til bixenon prosjektor, da snakker en sjukt bra lys uten at en blender alt av motgående trafikk slik som et plug and play xenon kit gjør. Er jo en del arbeid med kløyving av lykt og litt finjustering men verdt det i mine øyne. Forutsetter at lyktene er klarglass da, facelift D2 har vel det? 

Beste halogenpæra er vel osram nigthbreaker eller Philips xtreme vision. Men de koster jo litt da. 3-400 kroner over disk her i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Gaute her, også setter du eventuelt inn noen gode halogenpærer og tester det før du begynner å tenke på andre alternativ.

 

Når det gjelder ombygging til LED eller xenon, så er jeg veeeeeeeldig skeptisk til det. Veldig mulig at man _kan_ få det bra, men man skal strengt tatt ha både automatisk høydejustering og lyktespyler om man skal være i nærheten av å få det lovlig. I tillegg er ikke gammeldagse parabollykter designet for det, så man vil nesten uansett få mye strølys - med mindre man gjør noe med reflektoren også.

 

Som gammel grinete gubbe på godt over 40, så blir jeg direkte ilter når jeg møter biler med lys som gjør at jeg ikke ser et plukk etter at jeg har møtt de på en våt og mørk høstvei. :P

 

Mulig at jeg har møtt noen med godt ombygde lykter uten at det har plaget meg, men jeg mistenker at de er i mindretall. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysforterkingssett og gode pærer og evt facelift lykter er nok det enkleste og gir relativt bra lys.

 

Ønsker man mer kan man vurdere HID innsatser i facelift lyktene (da de har klart glass, fungerer ikke på pre-facelift):

https://landroverforums.com/forum/appearance-9/03-04-projector-retrofit-65454/

 

Har man SLS/høydejustering bak og lyktespylere så er dette tilnærmet likt andre godkjente lykter. Uvisst om man får HID innsatsene med E merking :)

 

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, trondshj skrev:

Hør på Gaute her, også setter du eventuelt inn noen gode halogenpærer og tester det før du begynner å tenke på andre alternativ.

 

Når det gjelder ombygging til LED eller xenon, så er jeg veeeeeeeldig skeptisk til det. Veldig mulig at man _kan_ få det bra, men man skal strengt tatt ha både automatisk høydejustering og lyktespyler om man skal være i nærheten av å få det lovlig. I tillegg er ikke gammeldagse parabollykter designet for det, så man vil nesten uansett få mye strølys - med mindre man gjør noe med reflektoren også.

 

Som gammel grinete gubbe på godt over 40, så blir jeg direkte ilter når jeg møter biler med lys som gjør at jeg ikke ser et plukk etter at jeg har møtt de på en våt og mørk høstvei. :P

 

Mulig at jeg har møtt noen med godt ombygde lykter uten at det har plaget meg, men jeg mistenker at de er i mindretall. :)

 

Linken til motom beskriver veldig bra kva eg snakker om, men du har heilt rett i at det er langt fra lovlig. Men det er mer "rett" valg og mykje meir omtenksomt overfor andre bilister kontra det å blåse inn et xenon kitt fra ebay eller biltemaen som strør lyset i alle retninger. Er det gjort bra nok kan det skli rett igjennom både utekontroller og EU kontroller og. 

Og du har og rett i at me som driv med slikt er i mindretall her til lands iallefall, en håndfull kanskje :P

 

HID innsatsene er ikkje e merka. Men har ece lysbilde. Fortsatt ikkje noko meir lovlig av den grunn daB)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Range Rover fra den tiden har vel lykter som minner veldig om disse så tror også de kan gli gjennom hvis man er villig til å prøve. Kjedelig å ikke få det godkjent og måtte skaffe nye facelift lykter :O ...så alternativ 1 er nok verdt å forsøke først :)

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, motom skrev:

Range Rover fra den tiden har vel lykter som minner veldig om disse så tror også de kan gli gjennom hvis man er villig til å prøve. Kjedelig å ikke få det godkjent og måtte skaffe nye facelift lykter :O ...så alternativ 1 er nok verdt å forsøke først :)

Ja. Kan være greit å skaffe et ekstra sett en kan bygge om så en kan bytte I tilfelle. Og så slipper en jo nedetid mens en bygger om da. :)

Men om han har sånne gamle prismelykter vil eg no tru et sett med facelift lykter med gode osram eller Philips pærer er en finfin oppgradering med et lysrele i tillegg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette produktet?

Bare å koble mellom dagens rele og pære et sted?

 

ttps://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/tilbehor-til-bilbelysning/kabelsett-for-lyskaster-2000033888

 

Kom nær innlegg

knappen i sted og prøvde redigere men det funka dårlig:

 

Ble et sett osram nighbreaker som ga bedre lys. 

 

Oppdaget at ene lykta er låst i nedre posisjon det tar jo vekk en del sikt på mørke veier i 80 km t også skulle man tro

 

Endret av Njebsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.1.2019 den 7.44, lafterolf skrev:

Oppgrader til faceliftlykter. De lyser veldig mye bedre. Det ligger en delebil i Sarpsborg som hugges, den har sånne lykter.

 

 

Er det plug and play? 

 

Pre face lift lykter er jo litt av skjønnheten med flaket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...