Jump to content
LRforum
Paal Helge

Puma fusker ved kaldstart.

Recommended Posts

Bestilte ny hos Lr direct....

Bytte var greit men ganske trangt....

Regulatorn sitter under insugsmanifolden, løsnet litt på kabelmatten og litt ledninger.

Liten skralle med 2 forlenger og en magnet sånn att skruene ikke falt ned...

Vanskeligste var å få  av kontakten...

Lurt å bruke tynne monteringshansker, mye skarpe ting neddi dær

20190308_124514.jpg

20190308_123508.jpg

20190308_124236.jpg

Edited by antz82
Detaljer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen. Ser rimelig trangt ut nedi der, ja. 

Det er tydeligvis mange måter å komme seg til Rom på:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den innsugsmanifolden er ganske raskt og enkelt å fjerne. Og da kommer man lett til glødepluggene også for en sjekk....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skal skifte glødeplugger og da må innsuget av. Er det like greit å skifte «Fuel pumppressure regulator valve»? samtidig selv om den er frisk? Hva er prisen for regulatoren? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når bør glødeplugger skiftes egentlig? 

Eventuell indikasjon for å skifte dem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trøblete å starte og/eller rufsete gange rett etter start i kulda er gjerne en indikator på dårlige glødeplugger. Funker alt bra, også i kulda, er det vel ingen grunn til å bytte disse. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denne gangen var jeg i alle fall heldig. Trengte kun litt tilsetning i dieselen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timer siden, Paal Helge skrev:

Når bør glødeplugger skiftes egentlig? 

Eventuell indikasjon for å skifte dem? 

Løsne ledninger inn til plugg og sjekk motstand mellom ett jordpunkt på motor og der ledninger går inn på den enkelte plugg. 

Sist jeg byttet varierte det fra noen ohm til kortslutning eller uendelig motstand, husker ikke eksakt normal motstand i ny plugg men om du får jevne målinger rundt 2-8ohm eller no' er du innafor.

Edited by tnj

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 12.3.2019 den 21.40, Neverluren skrev:

Skal skifte glødeplugger og da må innsuget av. Er det like greit å skifte «Fuel pumppressure regulator valve»? samtidig selv om den er frisk? Hva er prisen for regulatoren? 

Jeg betalte 1350 ink.mva og frakt for  Denso regulator , det som satt der var også en Denso

Orginal L-R var rundt 1789kr....

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 30.1.2019 den 22.42, Putte79 skrev:

Hei!

 

Kort spørsmål:

Hvor lang har bilen gått? og bruker du noen form for Dieseltilsetning?

 

Så litt om mine egne erfaringer:

Jeg har hatt nøyaktig samme utfordringer som du har. Har selv en Defender Puma 2007 som må har gått 310KKm. Opplevde det du nå opplever ved ca 200KKM første gang.

Bytta da diesel filter, bytta glødeplugger, sjekke systemet for vann og annen forurensing, fant ingen feil. Fikk tips om å prøve følgende:

1. Tilsett en flaske med STP 5-1 (https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/bensintilsetning/dieseltilsetning-600527/) og 1 flaske med (https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/bensintilsetning/dieselmotorrens-629104/) i ca 60l ny diesel.

 

Bilen ble som "ny" etter å ha kjør/brukt opp tanken. Begynte så å bruke 5-1 og diesel injektorrens hver 20KKM. Bilden gikk mye finere og jevnere når det var kaldt. Dette er nå ca 3 år siden.

 

2. Nå i Jula ble bilen min helt "kenguru", akkurat slik som din film viser. Prøvde på nytt med 5-1 og injektorrens, fungerte ikke. Fant heller ingen logisk feil inne på NANOCOMEN, men googlet litt. Fant andre med nøyaktig samme feil på nett. Felles for de som fikk fikset denne feilen var at de bytta VCV (Fuel Pump pressure regulator valve) (LR009837). Bestilt ny del fra Lrdirect. Bytta denne første helga nå i januar (Enkel jobb, bare litt trangt å kome til). Bilen min starter nå og går bedre, jevner enn noen gang tidligere. Jeg har hatt min Defender siden ca 110KKm. Tidligere har jeg måttet bruke webasto på bilen min når det har hvert kaldere enn -15 grader før jeg har prøvd å startet den. Sist helg prøvde jeg å starte den i ca -20 grader og da hadde den stått kaldt i 10 dager på Lillehammer. Startet med en gang. 

 

Så jeg anbefaler å gjøre 1, om dette ikke funker så er jeg tilnærmet 100% sikker på at du har samme feilen som jeg hadde nå i Jula! 

 

Mvh

 

Hei!

 

Til INFO:

 

Nå har jeg ca kjørt 2 mnd siden jeg fikset feilen på min Puma! Bilen har gått som ei klokke siden jeg bytta Fuel Pump pressure regulatoren! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Flott! Bra du også har fått bilen din friskmeldt igjen. Her er det tydeligvis flere løsninger på tilsvarende symptomer. Min går også nå jevnt og fint igjen etter dieseltilsetting i tanken... :)

Edited by Paal Helge

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...