Gå til innhold

Puma fusker ved kaldstart.


Paal Helge

Anbefalte innlegg

I dag begynte Pumaen å få litt problem med å gå rent på tomgang ved oppstart når bilen er kald. Gradestokken viste 0 grader. Hoster og harker. Ved gasspådrag når bilen står i fri så tar gassen svært ujevnt - fra å fungere korrekt til å ikke respondere på gasspådrag. Ved forsøk på å kjøre i begynnelsen når den er kald, så tar den noen kenguruhopp. Lever litt sitt eget liv. Når jeg først har fått bilen litt å vise litt godvilje etter 3-5 minutter så går bilen fint. Ingen tegn til fusking når bilen er varm. 

Verdt å nevne at bilen de siste 3 ukene er blitt brukt til småkjøring. Blir så vidt varm før jeg er fremme til parkeringen. Blir nok bussen noen dager fremover. Liker bedre å kjøre Puma enn en kenguru..

Dieselfilter ble skiftet i april 2018.

Noen som kjenner konkret symptomene og tiltak?

Her er et lite opptak fra i morges idet jeg starter opp bilen:

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har dessverre ikke tilgang til diagnoseutstyr... har kun til VW og det hjelper ikke så mye... 

 

Njebsen:

Tempen var ca 0 grader, så det er ikke Finnmarkstemperatur. Tilføyde tempen i selve innlegget, så blir det litt mer ryddig ift symptomer:)

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører med full tank.. stort sett bare toppet tanken den siste måneden. 

Takk for tips 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lik symptomer som jeg har, pesto?

Jeg tar bussen i morgen. Får bruke litt tid på å finne ut hvordan jeg skal gripe an utfordringen. 

Den gjør litt for mange kenguruhopp til at jeg synes det er behagelig. 

Ikke så fristende å skru bil ute i snø heller... 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller flere glødepøugger som ikke virker kan være en mulighet?  Selv om jeg tror fuskingen ikke ville vart så lenge da. 

Sjekke retur slanger/tilkoblinger fra dydene. En liten lekajse her kan gi sånne symptomer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jo også være en mulighet. Problemet forsvinner etter noen minutter når motoren begynner å bli litt varm... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Paal Helge skrev:

Lik symptomer som jeg har, pesto?

Jeg tar bussen i morgen. Får bruke litt tid på å finne ut hvordan jeg skal gripe an utfordringen. 

Den gjør litt for mange kenguruhopp til at jeg synes det er behagelig. 

Ikke så fristende å skru bil ute i snø heller... 

Det var vel mer sprengkulde i går og et batteri som nok burde vært ladet igjen. I dag gikk det smertefritt. Syntes også det hørtes ut som du hadde en type finnmarksopplevelse, men null grader er jo ikke ille. Som Gaute sier, kjør en skikkelig tur så er den sikkert bra igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lignende symptomer forrige uke etter at bilen hadde stått i tre dager med minus 15. Hadde kjørt webasto i 20 minutter før oppstart. Etter oppstart og hakking hadde sluttet lot jeg den gå i 10 minutter på tomgang før jeg begynte kjøring.

 

Etter dette har bilen stått på vedlikeholdslading i samme lave utetemperaturer - da jeg skulle bruke bilen etter noen dager kjørte jeg først webasto i 30 minutter med vedlikeholdslader tilkoblet. Webastoen trekker umiddelbart så mye strøm ut av laderen går over til lading på full effekt. Ved oppstart malte motoren som en katt (Puma) :)

 

Så jeg heller til Gautes kommentar om nok strøm på batteriet - du skriver jo at du har drevet med mye småkjøring. Mitt batteri er like gammelt som bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med eksosen? Mye eller normalt?

mest vanlig er gløding som ikke fungerer av en eller annen årsak, men da ryker det mye og ujevn gange noen minutter. 

Ellers er det egr og map som kan synde. Injektorene er vel ikke så vanlig selv om det skjer....

Best å få sett over med diagnose verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper problemet kan bli løst om den blir kjørt over litt lengre tid. Verdt et forsøk. 

Noen som kan gi en anbefaling til et godt diagnoseapparat? Pris?

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Kort spørsmål:

Hvor lang har bilen gått? og bruker du noen form for Dieseltilsetning?

 

Så litt om mine egne erfaringer:

Jeg har hatt nøyaktig samme utfordringer som du har. Har selv en Defender Puma 2007 som må har gått 310KKm. Opplevde det du nå opplever ved ca 200KKM første gang.

Bytta da diesel filter, bytta glødeplugger, sjekke systemet for vann og annen forurensing, fant ingen feil. Fikk tips om å prøve følgende:

1. Tilsett en flaske med STP 5-1 (https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/bensintilsetning/dieseltilsetning-600527/) og 1 flaske med (https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/bensintilsetning/dieselmotorrens-629104/) i ca 60l ny diesel.

 

Bilen ble som "ny" etter å ha kjør/brukt opp tanken. Begynte så å bruke 5-1 og diesel injektorrens hver 20KKM. Bilden gikk mye finere og jevnere når det var kaldt. Dette er nå ca 3 år siden.

 

2. Nå i Jula ble bilen min helt "kenguru", akkurat slik som din film viser. Prøvde på nytt med 5-1 og injektorrens, fungerte ikke. Fant heller ingen logisk feil inne på NANOCOMEN, men googlet litt. Fant andre med nøyaktig samme feil på nett. Felles for de som fikk fikset denne feilen var at de bytta VCV (Fuel Pump pressure regulator valve) (LR009837). Bestilt ny del fra Lrdirect. Bytta denne første helga nå i januar (Enkel jobb, bare litt trangt å kome til). Bilen min starter nå og går bedre, jevner enn noen gang tidligere. Jeg har hatt min Defender siden ca 110KKm. Tidligere har jeg måttet bruke webasto på bilen min når det har hvert kaldere enn -15 grader før jeg har prøvd å startet den. Sist helg prøvde jeg å starte den i ca -20 grader og da hadde den stått kaldt i 10 dager på Lillehammer. Startet med en gang. 

 

Så jeg anbefaler å gjøre 1, om dette ikke funker så er jeg tilnærmet 100% sikker på at du har samme feilen som jeg hadde nå i Jula! 

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at delte din erfaring, Putte79. Jeg skal forsøke din oppskrift. I tillegg skal jeg ta den på en langtur. Fryktet at småkjøringen som jeg begynte med for 3 uker siden kunne skape trøbbel..  

Skal få kjøpt inn dette i løpet av uken.

Har tro på en langtur også vil hjelpe på i tillegg. 

Oppfølging kommer.... 

 

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar på Jula i dag og kjøper det som du tipset om, Putte79. Tar konebilen «Lille Trille» til Åsane:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bilen ble friskmeldt i går. Kjøpte «lurium» på Jula. 2 ulike flasker. Står mer beskrevet i tråden om «Pumaen Alex»:) Kengurutendensene gav seg etter ca 50 mil med bevisst langkjøring, dvs unngått småkjøring...

Hvordan går det med din bil? Hvordan gikk du frem da du fikset «Fuel pumppressure regulator valve»?

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...