Gå til innhold

RRC 1990 - Banne i kjerka


Elgen1976

Anbefalte innlegg

Hola godtfolk!

 

Jeg har en RRC 1990 som på fjerde året står parkert i Venabygd... Har hverken hatt tid eller penger til å gjøre noe som helst med den, men nå er den snart veteran og økonomien er snart der så den kan få litt penger kastet etter seg. 

 

Drømmen er fortsatt en turbil for to, med taktelt og rom for alt en trenger for langtur. Men, og her kommer det med å banne i kjerka... Det hadde vært stas å kunne bruke den i hverdagen også, og til det bruker den rett og slett for mye drivstoff... Tar sjansen på å bli hivd ut av forumet og få evig rødt kort nå, men er det noen der ute som har bytta fra den frekke 3.9 åtter til en dieselmotor? 

 

Det er fryktelig langt igjen før denne kommer på veien, men håper jeg kan fikse rust og div ila sommeren, så motorbytte er ikke noe som kommer til å skje i morra. Om det skjer! Er det noen som har noen gode tips til eventuelt å få åtteren til å gå MYE gjerrigere eller har noen bytta til diesel? Alle tips er meget velkomne! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vriåtteren originalt har vel aldri vært kjent for å være en sparegris, men noe kan vel gjøres for å optimalisere forbruket. Slik som riktig og fersk olje overalt, gode tennplugger og -kabler, rent luftfilter, korrekt innstilt fordeler, fungerende lambdasonder, ren MAF-sensor, gjerne litt høyere lufttrykk i dekka som ikke bør være MT-dekk. Størst forskjell er det vel føreren som utgjør, så lurt å tenke forbruk og massen som er i bevegelse. 

 

Kjører du ikke svært mye, så ville jeg absolutt beholdt originalmaskinen, så fremt den er i god stand. RRC ble levert originalt med flere dieselbrennere, så motorskifte bør være en kurant sak.

 

Vært morro å sett bilder av vogna:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, såfremt du ikke har tilgjengelig donor med alt du trenger av deler liggende i skuffen, så kan du kjøpe mye bensin for de pengene du legger i ett motorbytte :rolleyes: Og så får du lastebil lyd i stedet for gromlyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en Range Rover med V8, men synes den er dyr å kjøre, da kjøper du heller en tilsvarende Range Rover med diesel. Jeg vil tro at det blir mye billigere enn alt du må til med av ombygging. Og for ikke å nevne all den tiden du sparer. Det sto en slik Range Rover til salgs i Bergen før Jul for 36 eller 38 tusen, og det var en soft dash, altså av de siste som ble laget. Den hadde en 300 Tdi motor. Strøken var den ikke, men den hadde hvertfall skilter, og det er en utrolig kul og praktisk bil. Jeg vet ikke om den er solgt, jeg kunne tenkt meg den selv (hvem kunne ikke det??) men her på gården er det fullt!  

 

Ellers så har rang et godt innlegg over. Bare det å bytte pluggledninger kan få en gammel V8-motor til å kjennes ny ut. Om f.eks. mekanismen som styres av vakumklokken på fordeleren sitter fast, er det fort 20-30 hk mindre og mye høyere forbruk. Den blir aldri like billig å kjøre som en diesel, men følelsen av en V8 er jo verdt litt den også.

 

 De 300 Tdi-motorene som ble levert originalt til Range Rover hadde spesielt utformet toppdeksel for å begrense støy. Mener jeg å huske. Her kan sikkert andre bidra med mer utfullende opplysninger og du vil ha det helt originalt. 

Endret av AreM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og fornuftige råd!

 

Det jeg på sikt tenker er å kunne bruke bilen som en nummer 2 bil, har bestilt en elbil som kommer etterhvert. Og da bør det stå en gammal stasbil ved siden av ;) Har som sagt MYE rustsveising og mekk foran meg før den i det hele tatt kommer seg gjenom PKK...

 

Så da legger jeg den høyst medioker ideen om å bytte motor død, har ikke en komplett donor liggende i skuffen og hopper bukk over alt av utlegg og frustrasjon som kommer til å dukke ved en sånn operasjon. Følger heller oppskriften ved en skikkelig service, nye pluggledninger og alt det som er nevnt her. Og som det sies, lyden V8 er verdt litt den også! ;)

 

Takk for innspill folkens!

 

PS, sånn ser stasbilen ut. Avbildet i sitt naturlige habitat, på bensern :P

 

DSC_0328.JPG

DSC_0434.JPG

Endret av Elgen1976
Skrivefeil...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange, og forsåvidt lette grep du kan gjøre for å få med drivstoffforbruket. Har samme motor som deg og gikk fra 2.3-2.5 liter pr. Mil til rundt 1.6 pr mil (langkjøring). Gjorde følgende;

 

1. Byttet steppermotor

2. Bytter o2 sensorer (lambda)

3. Nye plugger

4. Ny coil

5. Nye ledninger til pluggene.

6. Renset MAF.

 

Regner ikke med at ting relatert til tenning (plugger osv) gjør noe, men de andre tingene hjalp meg enormt!

 

Det er LANGT billigere enn å bygge om, ikke minst papirarbeidet. Husk at det skal kjøpes motor, girkasse (???), osv osv osv. Så ting går nok opp i spinninga.. Altså må du nok kjøre en god del mil for å tjene inne en evt. Ombygging!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her det mange fornuftige og flinke folk, som kan jævlig mye mer enn meg! (Ikke at det skal så mye til, er rimelig grønn på bil...)

 

1.6ish på mila, det kan jeg leve godt med, og som du sier, jeg kan kjøpe mye åtter-fludium for det en ombygging kommer til å koste! Ikke minst det med å få godkjent det var noe jeg ikke hadde tenkt på før dere nevner det her. Så det blir rustsveising, grundig service på motor og så er det nye målet å få den på veien igjen i 2020, som veteran og stasbil!

 

Takk for hjelpen folkens! Håper mitt prosjekt tråden kan vekkes til live igjen snart! (Og da kommer det helt sikkert flere spørsmål) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...