Gå til innhold

Beste/enkleste stedet å rappe strøm fra innvendig sikringsboks


Dagson

Anbefalte innlegg

1999 90 TD5

Hei, jeg monterer setevarme og setter brytere på lokket over sikringsboksen innvendig på torpedoveggen. 

 

Har noen tips til det enkleste stedet å rappe strøm fra noe i nærheten?

 

Helst et sted som ikke er for trangt/stramt og fiklete i kulda.

 

Så for meg å bruke rele så jeg ikke belaster strøm over tenningsnøkkel for mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ikke sjansen selv på å belaste eksisterende nett ut over hva det er bygget for.

Brukte kort tid på å strekke opp k-rør fra batteriboks frem over ramma til motorrom. 

Gikk og greit med liten trekkefjær å legge ledninger inn bak instrumenthus som enkelt løsnes og videre inn til radiokonsoll, når jeg først var der stakk jeg inn fjæra fra kabelgjennomføring på passasjersiden og fikk lagt ut noen til ekstralys.

Brukte nok lenger tid på å kjøre ei mil hver vei og handle hos Gubbdagis enn på selve jobben.

Fra radiokonsoll går det en liten kanal ned til bak sikringsholder og derfra legger du bare under teppet til hver side, der fikk jeg selv stappet ned 4x2,5mm2 til høyttalere bak.

Men om du bruker samme verkstedlokaler som meg ser jeg absolutt at det er kjipt å jobbe med nå... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme utfordring - men i min så var det en 60A reserve sikring i hovedsikringsboksen. Denne brukte jeg til å mate en sekundær sikringsboks til ekstrautstyr som skal ha strøm fra hovedbatteri (samtidig som jeg la opp en sikringsboks for forbruksbatteriet, men det er annen historie).

 

Om du har denne ledige plassen i sikringsboksen, så er dette en måte å hente ut ekstra strøm som medfører minimale inngrep i det orginale ledningsnettet - noe jeg liker.

 

Du trenger en ekstra bred flatstiftplugg (men ikke den bredeste på 9mm) - av uisolert type. Jeg mener det var.. 7,9 mm? - som desverre er litt hønsetenner å skaffe. Jeg hadde tilfeldigvis en i den størrelsen liggende selv, gudene veit hvor den stammet fra.

 

2016-02-01 21.35.50.jpg2016-02-01 21.36.10.jpg2016-02-01 21.46.05.jpg2016-02-01 22.16.12.jpg

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Altså ingen som rapper fra noe i nærheten. Mener det er brukt sigarettennerstrøm til stereo. 

 

Jeg har litt for mange koblinger i batterikassa som det er, så å ta noe fra hovedsikringene ved siden av ECU er jo en tanke som eventuelt appellerer, spesielt om jeg slipper å lage flere hull eller utettheter.

 

Senterkonsoll er frarådet for  biler med midtsete av trafikksikkerhetshensyn, men det er kanskje bare fordi de som lager midtkonsoller ikke vil bli saksøkt. Har en liggende en midtkonsoll liggende et sted. (og tre seter foran)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden din, men skal til å montere setevarme i begge mine framseter også.  Standard td5 seter. Hvordan gjør du det med varme i de løse sitteputene? Må jo kunne få opp de for tilgang i setekassene. Eller går du bare for varme i ryggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant en ledning som gikk fra sigarettenner og ned til sikringsboksen og som er tilknyttet tenningen. Rappa strøm fra dem for å styre et vanlig rele og tok resten av strømmen rett fra et uttak jeg har bak setet og som er koblet via sikringsboks i batterikassa til ekstrabatteriet. Bryterne ble satt på lokket til sikringene på torpedoveggen. 

 

Det er kontakt til både rygg og setepute, så denne må kobles fra når man skal ha ut putene. Det er ganske greit. Varme både i rygg og sete. Kit fra Exmoor trim. CRC spraylim fra Claes O. 

 

Endte med å endre lengden på ledningene så jeg har alle releer bak setene. Hadde jeg hatt Cubby-boks i stedet for det tredje setet, ville jeg vel satt brytere på den. 

 

https://www.exmoortrim.co.uk/the-new-defender-seat-heater-kit.html 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...