Gå til innhold

Veldig høyt dieselforbruk d2 2002 aut


Truls Lurås

Anbefalte innlegg

Hei

Da jeg nå er den lykkelige eier av en 2002 d2 ser at jeg har et forbruk på ca 1.6 liter per mil. Dette er vel noe høyt eller..... har byttet luftfilter egr er bøendet på denne bilen. Kan feil olje på automatkassa bidra til dette? Føler at den slurrer vell mye. Åpen for innspill om i hvilken ende jeg skal begynne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi anbefalte ofte bytte av sjåfør når slikt kom opp på verkstedet.

Men du skriver ikke hva slags kjøring du driver med.

På langtur er min meget snill. Under literen. Legger meg litt over 80 så kassa låser seg.

Men ved kaldstarter, småkjøring og bytrafikk hører jeg det suser i rørene fra tanken.;)

Har ikke tenkt å finne ut hvor mye den drikker.

Det er tross alt hobbyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har logget de siste 50000 km i fuelly.com. Du kan sjekke mitt forbruk gjennom linken i signaturen. Høyeste forbruk var 1,612 l/mil ved sterk kulde med småkjøring i Trondheim. Ellers har jeg samme forbruk som nevnt av karan over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassen slurer en del på Td5 D2, slik er det bare. Fint når man får den i lock-up i rett over 80km/t :)

 

Jeg ville sjekket MAF og MAP sensorene. MAF (ved luftfilterboksen) kan du koble fra og hvis bilen kjører bedre etter det så bør den renses, evt byttes. Kan uansett renses med litt bremserens. MAP sitter på innsuget og må bare renses med veske (bremserens går vel greit her også), ikke stikk noe inni sensoren. 

 

Har du fortsatt EGR ventil så ville jeg fjernet den for den gjør sannsynligvis ikke motoren eller miljøet noen tjeneste lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, YMK skrev:

Vi nærmer oss 0.8 på mila ved snille dekk og sommerføre. 

Årssnittet er det samme som Smejan, inkludert takteltet. 

 

Taktelt hele sommersesongen hos oss også. Og Duratrac 245/75-16, da viser speedometeret nøyaktig det samme som GPS-en. Litt mindre piggfrie på vinteren. 

Endret av smejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også opplevd at å koble fra MAF ikke ga noe forskjell, men det ble heller ikke bedre. Ved diagnosesjekk ga den ikke forskjell i utslag. byttet den, og så gikk forbruket ned. Snittforbruk på 1,2 med automatkasse, 1,03 med manuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange har diesellekkasje under fpr (trykkregulatoren) uten å være klar over det. 

Da kan det forsvinne noe diesel, som gir høyt forbruk 

Disco2 liker også rene luftfilter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Den sitter i bakant av motoren på "styrbord" side sett innenfra og fremover mot fronten.

Her vi ser det blir peket.

 

Bilderesultat for fuel pressure regulator td5

 

Bilderesultat for fuel pressure regulator td5

 

Kjapp sjekk på nettet .

Her finner du div priser og greier.

Finnes vel i to forskjellige utgaver, en til 10P og en til 15P motoren

 

td5 FPR

 

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet ganske mye med å få løsnet nedre bolt av de tre. Til slutt ga jeg opp. På bildet over vises en TD5, men i Discoveryen er det atskillig mindre plass. Om jeg hadde prøvd meg på nytt så hadde jeg kjøpt en forlenger til for å komme til den nedre bolten.

 

De verkstedene jeg snakket med anbefalte meg å bytte til original FPR og ikke kjøpe service kit. Servicekit'en koster rundt £25, mens FPS ligger på £132. Her er et utvalg av min lokale leverandør i East Midlands.

Ja, og som sagt innledningsvis, så lot jeg verstedet gjøre jobben. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...