Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Siggen

Turborens Defender 110 Td5 2006

Recommended Posts

Hei alle sammen,

 

Har bilen min på stor service med EU kontroll på ett av de anbefalte stedene rundt Oslogryta.

Fikk beskjed om at jeg ikke når kravene til riktig verdi på avgassene.

 

Bilen har sort røyk når man gir på. Kommer ett sort host når den kommer opp mot maks turtall. De tester nå med turborens.

På dette området er jeg helt blank. Det er sjeldent/aldri jeg drar bilen helt ut, men jeg prøver å ha litt turtall når jeg kjører.

 

Noen som har noen kloke innspill om en turborens vil hjelpe?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tviler på at det er turboen som produserer røyk. Har ikke hørt at de soter ned så mye at de ikke snurrer heller. 

 

Bruk diagnose og les av feilmeldinger. Rens sensoren på innsugsmanifolden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem med min Td5 ifm PKK. Fikk beskjed om å kjøre litt hardt for å blåse rent, og det var tilstrekkelig til å komme godt innenfor kravene. Ble også anbefalt å vaske/rense intercooler.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei . Fikk samme feil på ppk selv . De anbefalte at jeg kjørte en tank med Shell V-power og kjørte litt hard før neste test. Gikk glatt igjennom etter dette. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ta av gammel-manns-hatten og på med caps bakfrem. :lol:

Varm motor- fullt pådrag ved belastning opp lang bakke og friskt turtall.

Det renser godt opp i systemet.

For høyt turtall blir stoppet av ECUen.

Så gi jernet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen har vel med hell kjørt med eco1 sin miljødisel på EU-kontroll.

Det skal visstnok gi mindre utslipp enn diesel lagd av resirkulerte dinosaurer ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for tips alle sammen!

Får høre hva turborensen gjør i første omgang, hvis ikke så henter jeg den og tar noen motbakkedrag :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den klarer hvertfall 90 på 3gir før ECU kutter!

Selv om det høres ut som om motoren er på vei ut av grillen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gammel tråd ser jeg, men hva ble løsningen? Defender 90 td5. Full feriebil med kombicamp bak her. Har opplevd at den har rykket til under høyt turtall med påfølgende svart røyksky ut av eksosen. Skvatt litt. Ser også at om jeg presser den i oppoverbakker rundt 80 90 at røyken ut bak blir svart.

 

Merker ikke noe til det på flat mark med kjøring i 70-80. Ecu ledningen er byttet for et års tid siden. Sjekket plugg før ferien. Så ok ut da. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ikke sikkert at det hjelper i denne sammenheng - men jeg har montert en catch tank på veivhus ventilasjonen for å redusere sot / olje i turbo / intercooler / innsug - inn i motor. På nyere motorer så samler der seg selvsagt lite her - men på litt slitte motorer så må tanken tømmes regelmessig. Har det både på Td5 / 300Tdi / 4.6 motorer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

På innsugsmanifold er det en lufttrykksmåler. Løsne og gjør ren med spray.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk, skal forsøke en rens i første omgang og se om det hjelper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...