Gå til innhold

Blinklys hendel til Exmil? Hvor??


oterpoter

Anbefalte innlegg

Ikke kast før du vet hva som er feil. Bytt alle slanger med nye, ikke fra en billigkjede, kjøp i metersvis på et bilverksted. 

Siden du har krøll på strøm kan det tenkes feilen ligger der.

 

Jeg kan ikke huske disse webastoene var farlige. De duret og gikk og gjorde jobben sin. Sprekk i bensinslanger vil jeg tro er den største faren?

 

Eller har forumet andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har herpa bryteren.

Mulig jeg har brukt liggende.

Er vel noen voksne i området som burde kunne bistå litt med strømmen.

Spydeberg er dessverre litt langt unna.

Men telefonen virker .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er klart at bryteren ikke er ok.

Jeg hadde blitt veldig glad om noen LR Elektronikk kyndige i Bergens området hadde kunnet hjulpet meg.

Har noen wiring diagrammer som stemmer med disse bilene?

det jeg finner på nett stemmer nesten.. men ikke helt.

 

Det eneste jeg har av lys nå er

frontlys - nær

frontlys - fjern

viften startet etter en stund.. men litt sånn putrende.. 

vinduspyler motor virker

 

 

det jeg hadde for noen dager siden var i tillegg

parklys høyre frem

parklys venstre frem

parklys høyre bak

parklys venstre bak

skiltlys bak

 

TEST knapp til høyre for sivil/militær belysning virket

vifte virket

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, lafterolf skrev:

 

 

Eller har forumet andre erfaringer?

En godt brent en, startet i webasto. 

Når så mye virket før ville jeg sjekket ledninger inn på sikringsboks. Hjelpereleet er vel kun til horn og blinklys? Mulig det er til parklys og, da lyder det naturlig at det er gåent. Relativt enkelt å ta ned sikringsboksen, og inspisere ledningene, irr og om de sitter godt.  

El nettet på en exmil er relativt enkelt. Strøm til startrele, derifra ned til starter og en kabel går inn i bilen til ampermeter, derifra går strømmen videre til tenning og andre komponenter. Ex mil har kun 2 reler, et hjelperele og blinklysrele, hvis jeg husker rett. Og 4 sikringer. Siden ingenting virker sitter problemet, trolig ett sted og sikkert noen jordingsfeil enkelte stand. Sjekk de enkle tingene først. Hjelperele og blinklysrele er og oppdrive, relativt billig brukt. Blinklysrele finner du på ebay. Har koblet en del ex mil, og bygd om fra 24v til 12 volt. Og lagt opp igjen det elektriske igjen på en så bare send en PM eventuelt så kan jeg prøve og bistå. 

 

Legger du ut bilder på forumet blir det lettere for oss andre også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia godfolk.

Dere er uvurderlige.! 

Bøyer meg i støvet! 

Oppdatering:

Vi fant en av 2 røde ledninger fra samme punkt på sivil/militær bryter. Den ene var strippet for isolasjon og tydeligvis en gang gått varmgang.. 

Da begge to var røde.. Og mange andre ledninger i denne bilen går dobbelt opp, valgte jeg å kutte den ene. 

Mener dog bestemt at alt virket etterpå. 

I dag har jeg fjernet delen som var uten isolasjon. Og loddet på ny, med krympe strømper på dertil hørende sted. 

Jeg målte fra kobling punkt på bryter. Og til en rød som er koblet til panel light switch. Det sa piip og altså en av rød dit. Dersom teorien min om at begge to gikk til samme sted var riktig, skulle jeg få signal fra den andre røde også.. Før jeg koblet den til bryter. Men ikke noe. 

Altså går den ene røde til panel light switch. 

Den andre til noe annet.. Og var viktig. 

For nå har jeg igjen parklys. 

Igjen nummerskilt lys.. 

Jeg testet også å trykke inn pæren på den katastrofe saken.. Og hey presto.. 

Lampa blinket.. 

Blinklysene blinket.. Som nødblink skal. 

Bryteren er der mao. 

Men jeg tror det mangler et ytter deksel eller noe. 

Når jeg trykket inn første gang

Spratt bare pæren ut.. 

Og derfor antok jeg at der ikke var noen bryter. 

Viften går ikke uansett hva jeg prøver. 

Ingen blinklys heller. 

Jeg har dog bestilt nytt rele fra ebay.. 

Jeg monterte ny bremselys indikator bryter.. Og nå virker jammen meg den også!

 

Dette gjenstår:

Bytte wiper motor. Tror den er gåen. Har ny 24v liggende. 

Få blinklys til å virke

Få langlys blink til å virke

Få horn til å virke 

Få vifte til å virke 

 

Og så skal jeg fyre opp motor.. Starter motor går i alle fall som en drøm. 

Ingen fuel på tanken enda. 

Den viser forresten full.. Når den er tom.. 

Kan jeg hasnudd om på de to kablene? Er en alu tank bak. Og så ikke ut som d var mulig å bytte måler. Virket som det var forseglet med å være banket inn tre steder... 

Har montert ny fremre tank. Venter på måler..den de sendte var 12v.. Men fikk bra pris på ny 24v

300kr mot rundt tusenlapp.. 

Vi lurer på om vi vil slite med å få dratt fuel frem til motor.. Når vi skal til med oppstart

Eller er den mekaniske pumpen god på dette? 

Når motoren går.. Og forgasser er justert.. Skal tenning byttes til elektronisk. 

Alt er kjøpt inn. 

Forgasseren har jeg plukket ned

 Og satt sammen. 

Må nok justeres

 

Noen som kjenner en forgasser kyndig?? 

Jeg er ubrukelig.. Jeg vet. 

Burde kanskje aldri begynt med dette med min manglende kunnskap... 

Men nå er det too late... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her har begynt et sted.

Man lærer best av fysiske problemer.

Har du god tid leser du prosjekt Stroppen.

Hør nøye etter når Mikal ytrer seg.

Han har nylig boltret seg i xmilinnvoller .

Undertegnede har ikke gjort det på evigheter.

Og husk bildetipset.

Ikke uten grunn forumet kalles VBF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der fant du "katastrofelys" eller varsel lys som sivile kaller det. :D 

Min første jobb med exmil var bytte styresnekke.. og hjelpesnekke, heller ingen liten jobb for ufaglært :D

nå går du ihvertfall ikke tom for ting å gjøre i nærmeste fremtid :D summen av feil er konstant, de bare flytter seg til neste punkt på lista :D

 

om det ikke er parabolske fjører på den enda så vil jeg anbefale det for kjørekomforten, og bytte til polybushset (enklere å montere og enklere å få ut i ettertid). de gamle fjørpakkene er som oftest rusta ihjel innenifra og nyrebelte anbefales :D

Min webasto er koplet fra, MEEN sjekke bryter under passager sete og om den trekker drivstoff fornuftig, min lakk luft her, OG litt nærmere webastoen. 

 

Den eneste grunnen til at du ikke får fram bensin er vel om det er lekasje i bensinslangene, eller lekasje i nevnte bryter/tankveksler, der ligger ofte også løsninga på tankmålerproblemer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polybush/plastforinger på bladfjørbil er ikke anbefalt. De er delt i to og tyter ut. Det er foringene som til sist gir akslingen sideveis stabilitet fordi landrover mangler panhardstag. Da er harde gummiforinger med vulket hylse det som gir mest stabilitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf:

vel..

dette er de foringenensom du sendte meg da jeg kjøpte fjærene av deg.. og har derfor antatt at de er riktig.

Forstår jeg deg rett når du nå mener dette IKKE er riktig?

 

 

jeg har byttet alt av drivstoffslanger fra tanken bak, og frem til bryteren mellom fremre og bakre tank, samt byttet divstoff slangen til webastoen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

phu :)

det var da enda godt!

ble litt nervøs en stund her.. :)

ps. de gamle foringene satt noe infernalsk!!!

den ene tok meg 15 timer.. hurra!

 

PS. jeg har fått tak i komplett manual fra den andre Exmil.. :) 

jeg kommer til å ta wire diagram, og tegne det opp på nytt, men med riktige fargekoder

så kan folk etterpå få det av meg om de vil.. lettere å se når fargene er på i bildet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har begynt å lage et wirediagram for exmil 24V, men med farger..

her er så langt jeg har kommet..

ps. det kan hende jeg ikke har tydet håndskriften på kopien 100%.. så om noen finner feil.. syng ut

jeg vil legge ut det ferdige et sted i fullkvalitet.. så man kan bruke fritt om man vil :)

 

WireDiagram_ColorCoded.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LR-Wiki kan være ett lurt sted.

Kjempeflott tiltak.

 

Usikker på om ledningsnettet til X-mil stemmer 100% med kartet.

På de senere LR stemmer ikke alltid kart og terreng .

Sannsynligvis pga utstyrsforskjeller og ikke elektrikkerens humør på fabrikken den dagen.

Men jeg er litt i tvil etter 40+ med LR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...