Gå til innhold

Varme/kabler under oppvaskmaskin på hytta


siglis

Anbefalte innlegg

Furien har fått gjennomslag for sine tanker og ideer. Oppvaskmaskin er kjøpt inn og kjørt opp med scooter. Det står ikke på varme på på kjøkkenet, og i Etnedal blir det fort 20 blå utpå vinter'n. Har lest at det er bortimot kul i havet å få tømt oppvaskmaskina helt for vann, og at det samtidig er vanskelig å få frostvæske e.l. inn i pumpe og andre avkroker.

 

Men, så leste jeg om noen som har installert frostvakt under maskina med kabler/matte. Er det noen som har kjennskap til dette? Ble ikke helt klok på det jeg leste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke peil selv på dette men så en løsning hvor maskinen stod på en flik gulvvarmefolie og var litt ekstra polstret med isolasjon rundt.

Det fungerte visstnok greit når de husket å skru på gulvvarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom utfordring. Så lenge du har strøm er det jo mange muligheter.

 

Brorparten av systemene i maskinen er jo i bunnen, så det er et relativt lite område som skal varmes opp. noe isolerende under og det hjelper endel

 

Folie er en god ide - men den skal strengt tatt være regulert med noe som styrer temperaturen hvis den i kontakt med treverk. (dette kan sånt sett løses med en ubrennbar isolerende plate under)

 

Normalt hadde jeg gått for forslaget til joker. Selvregulerende kabel avgir varme etter behov, og trenger ingen reguleringsmekanisme.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dette problemet i det gamle huset når kjøkkenet ble pusset opp og oppvaskmaskinen ble flyttet fra innervegg til yttervegg (100 år gammel laft er ikke veldig isolerende), og løste detre ved å kjøpe en bit varmekabel på nett/rull som jeg la rett på tregulv hele veien bort til vannkran under benk/bak sokkellist. Maskinen ble satt oppå, slange til og fra ble stripset løselig bortover matta og termostat montert. Denne ble stilt på ca 15 grader, problem løst. 

Endret av smejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, mine foreldre hadde hytte på beitostølen,som var kald når den ikke var i bruk.vet ikke ossen din plassering er, men de  hadde rett og slett en liten panelovn inne i skapet under vasken (med oppvaskmaskin rett på siden). Denne sto med frostvakt. Fungerte i alle år det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei, ser dette er en gammel post men jeg er akkurat nå inne på samme problemstilling. Akkurat lagt inn strøm og har gruelig lyst på oppvaskmaskin. Tenkte å løse frostproblemajikk med å legge en kveil frostsikringskabel under. Dere som har prøvd dette, hvor mange watt kabel bør man legge under for å være rimelig trygg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 3.1.2022 den 19.33, Egidius skrev:

Hei, ser dette er en gammel post men jeg er akkurat nå inne på samme problemstilling. Akkurat lagt inn strøm og har gruelig lyst på oppvaskmaskin. Tenkte å løse frostproblemajikk med å legge en kveil frostsikringskabel under. Dere som har prøvd dette, hvor mange watt kabel bør man legge under for å være rimelig trygg? 

Hei, gjorde du dette, og fungerte det? Mvh Espen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 19.9.2022 den 20.17, Esp1Holm skrev:

Hei, gjorde du dette, og fungerte det? Mvh Espen 

Er i ferd med å gjøre det nå. Tenkte 4 meter frostsikrings kabel hvor koblet til en frostvakt bak maskinen. Tenkte å la enden av denne gå langs avløpsrøret opp til vannlåsen. Om det virker må vi se på etter vinteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvorfor ikke plassere en varmekabel INNI maskinen og lukke døren? Når maskinen tørker oppvasken er det iallefall 60-70 grader inni, så den tåler nok varme fra kabelen. Prøv med 1 m kabel, 10W/m. Kabelen blir uansett ikke over 65 gr. Er det ikke nok med 10W/m øk lengcen eller gå for 1 m med 25W/m. Eneste problem er at magnetventilen på inntaksslangen kan fryse, Den er iallefall på Bosch/Siemens enkel å åpne med håndkraft og tømme for vann.

Carl Müller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...