Gå til innhold

Disco3 E i display


YMK

Anbefalte innlegg

Har en noe kranglevoren automatgiret tenåring på utsiden. 

Den kaster en E i displayet med kilometerteller, der valgt gir normalt står. 

Det store internettet gir besjed om at dette betyr at xy-bryteren på girkassen ikke er kalibrert, på biler med manuell girkasse. Automatgirede er visstnok ikke plaget med denne feilen. 

 

Når dette skjer vil ikke bilen la oss sette girkassen i fri, solonoid er død. Og dette resulterer i at bilen heller ikke drar på starteren = ØKH kommer ingen plass

Feilkodeavlesning gir noen feilkoder, for det meste kommunikasjonsfeil. 

"U0101-87 (2F) Lost communication with transmission control module - Bus signal/message failure - missing a message" er gjenganger.

Første gangen dette skjedde, tvangsutløste vi girspaken og bilen startet uten problemer. 

Når dette inntraff neste gang (5uker senere) ble det mere feilsøk, og det endte med at kondensatoren på girkassen ble koblet ut. Da startet bilen momentant slik den bruker. 

Kjørte slik i 12uker, før dette inntraff igjen. Da ble en ny kondensator (LR020488) montert, og bilen var glad og fornøyd helt til i dag 17uker senere. 

 

Da man antar at nye deler ikke er feilen, begynte jeg å lete i ledningsnettet. Finner ingen åpenbare feil, hverken i motorrommet bak batteriet, eller på innsiden i sikringsboks og høyre sparkepanel. 

Men etter en del bannskap og trusler om salg fant mekanikeren ut at vi prøver å koble ut kondensatoren igjen. Og da starter selvfølgelig motoren opp på første forsøk, selv uten feilkodesletting.... 

Kobler kondensatoren tilbake på plass, og alt er fortsatt ok. 

 

Det eneste jeg stusser over når jeg leser av verdier med iidtool under girkasse er at "power supply" er 7,0V Mens Actuatoren har 14,0V

Når feilen er aktiv oppnås det ikke kontakt med girkassen med iidtool, men jeg kan programmere den. 

 

Noen gode ideer?? 

 


 

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips fra folket, men en løsning nærmer seg i kulda. 

Etter en heller kjølig ettermiddag ute i -17 er jeg noe nærmere ett svar. 

Jeg har kontaktfeil i ledningsnettet til automatkassen. Rører litt, så kan jeg starte bilen, rører litt til, kanskje jeg får sette den i gir, rører enda mere = alt ok. 

Tror jeg bestiller YMD504641 og bytter komplett ledningsnett på kassen. 

Noen som vet hvor pluggen ender opp i motorrom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...