Gå til innhold

Nødmodus/tap av neste all ytelse ved langkjøring


Josteink

Anbefalte innlegg

God aften godtfolk, 

 

har i det siste opplevd at bilen (2007 Puma) mister ytelsen etter en 15-20 min kjøring på lavt turtall eller langkjøring. Det føles som bilen går i nødmodus, uten at det kommer opp noen feilmelding i dashbordet. Jeg kan stoppe å starte bilen, så fungere alt i nye 15-20 minutt. Kan det være noe EGR greier som gjør at bilen går i nødmodus, eller tror dere at det kan være noe annet? 

 

I så fall hvilket verksted anbefales i nærheten av Oslo området for analyse. Har dessverre ikke noe analyse verktøy selv, så får ikke tatt ein titt på feilkodene. 

 

På forhånd takk for tips og hjelp. 

Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Baklengs skrev:

Jeg har diagnose i Sandvika. Ellers er William på Bilextra på skøyen en usedvanlig trivelig og kunnskapsrik type :)

Ja, det hørte jeg, tusen takk for tips! Skal høre med han på bilextra, men kunne kanskje stikki innom deg på fredag og sett hvilke feilmeldinger som kom opp. Ringte strømmen bil, og mekanikeren der syntes det hørtes veldig ut som en EGR sensor som spilte meg et lite puss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenkes at det er EGR. Har selv hatt EGR-problemer med min 2007. Kan også være skitten MAP-sensor, eller mange andre ting.

 

Siden du har Puma kan jeg virkelig anbefale å anskaffe en OBD2-avleser som du kobler til smarttelefonen. De koster under 200kroner og apper får du gratis. Da får du se de fleste feilkoder og kan også slette dem. Kobles til i panelet under rattet.

 

Jeg har denne (for iPhone, men de har også for Android):

https://cdon.no/hus-hage/obd2-elm-327-feilkodeleser-ios-apple-wifi-p44332461?gclid=EAIaIQobChMIkayVgNqJ4AIV1eeaCh2CBQg9EAQYAyABEgJ1lPD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Og så bruker jeg appen Car Scanner.

 

Men den MAP-sensoren kan du enkelt rense og se om gir noe utslag. Den sitter på intake manifold. Koble fra kontakten, skru ut skruen og dra den ut. Kan renses med brake cleaner (mulig elektronikk rens er enda bedre?).

 

Det er i hvert fall av de mindre kostbare inngrepene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...