RR A Skrevet 23. januar 2019 Del Skrevet 23. januar 2019 Motoren i min RR Classic 2-dørs har high compr (9,13 :1) og er utstyrt originalt med såkalt low lift kamaksel. Dette er en dårlig kombinasjon og jeg vil bytte kamakselen og lurer på om noen forumet vet eller har erfaring om det er "greit" å sette inn en kamaksel med standard eller ekstra løft? Trond Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Jeg har Torque Max kamaksel i min, etter anbefaling fra RPi. Da jeg kjøpte Stage 1 toppene fra V8 Tuner diskuterte vi kamaksel som passer i slike Rover V8 motorer som surrer rundt på ganske lavt turtall i en Range Rover det meste av tiden. De hos V8 Tuner ville greit ha anbefalt en slik Torque Max kamaksel til min bil. Jeg er svært fornøyd med karakteristikken på motoren - godt skyv på lavt turtall og følger godt med oppover i turtallsregisteret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR A Skrevet 24. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2019 Takk for informasjon. Nyttig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 10 timer siden, Tuscan skrev: Jeg har Torque Max kamaksel i min, etter anbefaling fra RPi. Hva er durasjonen på denne kammen? Det er kanskje en Piper kam, RPI bruker vel bare kammer derfra. Og hva er durasjonen på originalkammen? Og til trådstarter? Er det forgasser eller EFi motor? Hva slags eksosanlegg har du? Eller for å presisere det litt mer, hvilke eksosmanifolder har du? Du sier bilen din er utstyrt med "low lift cam," betyr det at det er en kam som ikke er original til den motoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 (endret) Tenker at motoren er en 11D fra 1981, den har 9,13:1 og low lift kamaksel. Jeg hadde en slik i Tuscan en 10 års tid. Husker ikke specs på Torque Max annet enn at den virker bra. Endret 24. januar 2019 av Tuscan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 23 minutter siden, Tuscan skrev: Jeg fant torque Max på v8engines.com, og det er nok et bra valg på en ellers original motor. Noe annet som er verdt å tenke på om man vil ha bunndrag, og det vil vi jo til vårt bruk, er å ikke ha 4-1 (headers) men 4-2-1. Og da er det manifolder fra 3.5 Efi som gjelder. Her vil vel manifoldene fra 3.9 også passe? Dette er jo på plass allerede om motoren er en Efi. Og er det Efi, så er det ikke så dumt med en Tornado chip til ECU'en. Den chipen finnes både til Hotwire (3.5, 3.9 og 4.2 Efi) og GEMS (4.6) imotorene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 (endret) En velbalansert Rover V8 er en trivelig motor Endret 24. januar 2019 av Tuscan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 24. januar 2019 Del Skrevet 24. januar 2019 Det høres ut som en trivelig motor. Det skal ikke så mye performancedeler til for at man merker forskjell fra en original motor. Og det uten at det behøver å gå ut over verken forbruk eller driftssikkerhet. Og Piper sine kammer har god herding i motsetning til endel av de originale. RPI har sluttet med Mallory, nå anbefaler de Rover sin originale fordeler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR A Skrevet 25. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2019 High Compr motoren som har 9,35 (ikke 9,13 som jeg skrev først) ble utstyrt med lavere løft på kammen for å bli mindre kritisk til bensinkvalitet. Kammen på min motor er OK, men mange velger å bytte for å få mer futt i motoren og siden den uansett bør byttes så er det kanskje like greit å sette på noe med mer løft (bensinen her til lands har vel jevn kvalitet). Noen velger å sette inn standard kam fra 3,5 eller 3,9, men jeg ville gjerne prøve noe som gir litt ekstra uten at topper og eller ventilfjærer bryter sammen:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR A Skrevet 25. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2019 Motoren er en fargasserversjon (Strømberg) med standard eksosmanifolder. Skal få målt durasjonen på eksisterende kam. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
101 Skrevet 25. januar 2019 Del Skrevet 25. januar 2019 Hvis du har Stromberg forgassere og ikke liker motor effekten saann som den er, saa mener mange att det er verd aa skifte til andre forgassere (SU, Weber, etc, eller t.o.m. EFI). Meget mulig att folk har rett - jeg beholder mine gamle Stromberg fordi det ser ut som de alltid virker. Ang. kam, sats paa aa finne en som passer kjøremønsteret ditt (fart og krav til moment) - en standard kam burde gi deg godt bunndrag, en mer aggressiv kam flere hester men krever høyere turtall... hvis motoren er standard saa er ikke 4500+ gunstig. Jeg har ikke sett att det er noe aa hente med aa skifte eksos manifolds paa en standard 3.5, hadde et par motorer som John Eales maalte paa dyno med standard manifolds og vi konkluderte att det var ingen grunn til aa skifte de eller ellers noe annet paa eksos systemet - m.a.o. standard motor pumper ikke volum til aa kreve noe annet. Hvis jeg husker riktig, saa er det motoren som satt i SD1 som hadde 9,35 kompresjon saa hvis du har den saa har du andre ventiler og med viljen til aa bruke den over 5000 omdreininger saa er det verd aa se paa alt paa nytt. Er du sikker paa att eksisterende kam/kjede etc ikke er slitt, forgassere og det elektriske er i stand? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR A Skrevet 25. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2019 Takk for svar og info. Til ditt spørsmål; motoren går fint og ingen tikking eller indikasjon på kam slitasje, men ettersom alt allerede er fra hverandre så tenkte jeg det er lettere å skifte kam nå enn når motoren står i bilen igjen. Etter det jeg har fått med meg så er det kammen som slites først på disse motorene og at de stort sett bør byttes etter 150K? Jeg vet at disse motorene ble kritisert for å bruke en low lift kam (visstnok kun for Range Rover) så da tenkte jeg det kunne være mulig å sette inn noe vassere for moro skyld. Ellers så ønsker jeg at bilen skal være mest mulig original så jeg vil gjerne beholde Strømberg gasserne og da skjønner jeg at manifolds også kan være originale. Konklusjonen blir vel da egentlig å sette inn en Pipoer kam som har litt mere løft enn den som står i. Kanskje noen på forumet her som til og med har en de vil blir kvitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 På 24.1.2019 den 21.28, Tuscan skrev: En velbalansert Rover V8 er en trivelig motor Det forsvant plutselig både bilde og mye interessant tekst fra dette innlegget. Noe som får mitt svar til å se noe merkelig ut. ...(?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 27. januar 2019 Del Skrevet 27. januar 2019 1 time siden, AreM skrev: Det forsvant plutselig både bilde og mye interessant tekst fra dette innlegget. Noe som får mitt svar til å se noe merkelig ut. ...(?) Jeg tok over litt for mye fra tråd-eier, så jeg justerte innholdet. Jeg får ta det tilbake på mine egne innlegg/tråder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.