Gå til innhold

Montering av ladeplugg - Ctek lader


Sven

Anbefalte innlegg

Det er kaldt på fjellet og den medbrakte Ctek laderen streiket - fikk den ikke ut av standby-mode og har nå lest at det kan være en vanlig feil. Ny er innkjøpt og for å unngå å fjerne setet hver gang jeg skal koble til er jeg ute etter en praktisk løsning for dette. 

 

Noen som vil dele sine løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på å ha pluggen inne i bilen : 

 

lag enten et hull i setekassen slik at pluggen blir festet f.eks under beina dine.. 

 

evnt. kapp litt i platen og la den henge ut på baksiden av setet

 

 

alternativt er å forlenge kablene til ctek pluggen og feste den i grillen eller på et lurt sted på planet for din del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne  på sidene til  clasohlsson med tre meter ledning - https://www.clasohlson.com/no/Ctek-Comfort-Indicator-ladepanel/36-8001?gclid=EAIaIQobChMI252szoKC4AIVVaqaCh3V9QnwEAAYBCAAEgJztfD_BwE&gclsrc=aw.ds 

 

Takk til cbmarogeddon - skal se om jeg får trukket kabelen bakerst på PU-planet slik at skjøteledning kan komme inn ved PU-lem og lader kan ligger på hjulkassen på venstre siden.

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Ctek-lader, hvor den ikke ville ut av standby-mode. Som du skriver, så er dette en kjent feil. Som regel er feilen forårsaket av støv/skitt i mikrobryteren inni skallet. Løsne skallet, vri koblingsbrettet, og spray en dose el-rens på bryteren mens du trykker. Min lader ble så god som ny:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en slik ctek-opplevelse jeg også. Men etter litt feilsøking, som mest bestod i frenetisk trykking på av/på knappen, så kom den seg igjen. Har hikket sånn en gang etterpå, siden har den vært frisk. Jeg mistenker at det er noe kontaktproblemer, eller kanskje fukt?

 

En alternativ løsning er Defa vedlikeholdslader. De har jeg hatt god erfaring med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Ctek siden de kom og irritert meg over bryterfeilen .

De tåler rett og slett ikke fuktige omgivelser.

Mine bor nå innendørs med kun korte opphold ute for en ladejobb.

DEFA har blitt den foretrukne for jevnlig utendørs bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komplisere ytterligere montering av fast plugg så er batteriklemmene festet med en kon dings ikke har plass til Ctek ledningene med øye :(

 

Noen som har prøvd Ctek kontakten som lader batteriet gjennom 12 volts uttaket (sigarett tenneren)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å lade gjennom 12v uttaket.

 

Har du en ctek 25 eller noe sånn så kan den lade  25a. har du en ctex 3600, 7200 så  lader de henholdsvis 3a og 7a så ingen fare for å sprenge sikringen. 

 

jeg lagde meg en 12v sigaretttenner plugg for c'tek'n jeg har og har brukt den på div biler hvor batteriet sitter litt knotete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektronikkstyringen på CTEK er helt genial, men den tekniske kvaliteten er litt sånn begge deler.

Krangla 25 minutter før butikfyren på gamle Thorsov Rekvisita forsto at 220V-kabler uten isolasjon da denne var sprekt, var en ulur-ide....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sven skrev:

 

Den nye er en Ctek MXS 3.8 så da blir lading i 12V uttaket antageligvis det enkleste

3,8 A, da sparer du deg mye ved å lade i 12v uttaket.. du kan kjøpe en 12v sigarettenner forlenger kabel som du drar bak på planet.

Eneste du må sjekke er at 12v har strøm selv når tenning er av.. ellers må tenningen din stå på ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigarettennere har ikke kontakt med batteriet når tenning er av.

Sikkerhetshensyn.

Jeg vil ikke anbefale sigarettenneruttak som veien å lade på.

Kvaliteten på hus og kontakter er triste greier.

Dårlig kontakt gir fort varmgang og er tenner festa i plast er det fort bål.

Bruk ordentlige kontakter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, gautes skrev:

Sigarettennere har ikke kontakt med batteriet når tenning er av.

Da får jeg prøve å forme øyene på kabelen slik at de passer inn konen som mutteren er en del av. Det får vente til jeg er tilbake i byen. Får klare meg med ladeklemmer for vedlikeholdslading her på fjellet de neste to uker. Da kan jeg kjøre webastoen uten fare for å tømme batteriet før oppstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sven skrev:

Har skrudd løs bunnen men det er ikke mulig å vri koblingsbrettet mer enn knapt en cm :(

 

Når bunnen er av, så løsnes strekkavlasterne i hver ende, altså vri kablene ut av huset. Dra i ledningene mens du holder igjen på ytre isolasjonsstrømpe Nå vil det være litt mer rom til å få snudd brettet. Trangt, men det går (sa brura)cool

 

Den SVXen din ser fantastisk flott ut. Gjerne mer bilder av den.

Endret av rang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jfr reklamen skal en halv time med Webasto + start bruke en god del mindre strøm enn en ren kaldstart uten Webastobruk.

Men alt er jo avhengig av hvor mye strøm det er på batteriet i utgangspunktet.

Webastoen skal jo også slå seg av når batterispenningen blir for lav.

Dette er reklamen og vi vet jo at den ofte sammen med teori og praksis er veldig forskjellige.

 

 

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, rang skrev:

 

Når bunnen er av, så løsnes strekkavlasterne i hver ende, altså vri kablene ut av huset. Dra i ledningene mens du holder igjen på ytre isolasjonsstrømpe Nå vil det være litt mer rom til å få snudd brettet. Trangt, men det går (sa brura)cool

 

Dette gikk fint - blåste rent (uten elspray) og voila så virker den igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bruker Comfort indikator panel kan jeg montere bak langs bakkassen på venstre side - der er det utsparinger med plass til en slik indikator og kablene ligger skjult langs kanten frem til batteriet

Skjermbilde 2019-01-23 kl. 11.36.16.jpg

TEK56-531.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min defender monterte jeg comfort ladepanelet på dash.

Under rattet på venstre side er det bryter for tåkelys og bakrute varmer.

Bakrute varmer var ikke i bruk på min og comfort indikator passet rett i hullet til bryter.

Nå kan jeg se mens jeg kjører at alt er i orden med batteri og at den lader. 

 

Sto på tomgang med masse ekstralys for å lyse opp akebakke, da begynte den å blinke gult og så rødt etter hvert. Slukket noen av ekstralysene, så kom den på grønt igjen.

Burde vel hatt kraftigere dynamo til den jobben :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lafterolf skrev:

Ulempen med ledning bak på bilen er at det er lett å glemme når man har det travelt. Da er det bedre med en lader som ligger synlig ved pedalene.

 

Nettop, den er det første jeg ser når jeg åpner døra.

Samt at jeg kan se igjennom vindu om batteriets tilstand. Har montert slike på alle bilene mine, med innsyn fra utsiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...