Gå til innhold

Hvilket Diagonse verktøy anbefales til Disco 4


drømmebil

Anbefalte innlegg

Du trenger ikke diagnoseverktøy for å bytte bremser. :) 

 

Om du skal bytte skiver bak, og skal bytte bremsesko til håndbrekket i samme slengen (anbefales) så har blant annet IIDTool (som jeg har) funksjonalitet for kalibrering og "unjam", men jeg... Eh... Det vil si fruen har gjennomført "bedding in" etter at jeg hadde byttet alt der bak på min. Edit: Bedding in ble gjort manuelt, uten bruk av diagnoseverktøy.

 

Jeg synes IIDTool BT fungerer bra, og er lettvint å bruke, men andre kan godt ha gode grunner for å mene at andre verktøy er bedre. :)

 

NB - du trenger 12-kantnøkler/piper om du skal av med kalipper på D4. Sleidehammer er heller ikke å forakte om du skal bytte skiver bak. Ellers er det ganske rett frem.

 

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser mange har lagt sin elsk på nanocom, hawkeye eller IIDTool. Men personlig falt valget på noe så enkelt som en Icarsoft LR2. Grunnen min var veldig enkel da discoen ble kjøpt, to diagnose søk hjemme på gården hadde "spart" den inn og at den kunne brukes på kompisene sine doninger.. Ja det er ikke noe fancy for og justere dyser eller kalibrere aktiv stabstag på RRS. Den er stand alone, funker på alle jaguar å LR uten noe låsing til biler. Kan regenerere dpf, unjamme EPB, justere EPB. Justere stearing Angle, resette service å oillamp, resette batteri, resette bremseklosser, etc.. Og du verden for ett oppslagsverk til at den koster i underkant av to lapper. Til at man får opp alt av dikkedarer og kan logge eller overvåke Ecu, transfer eller hva det måtte være vill jeg si at den holder godt som første apparat her i hjemmet. Den har fått kjørt seg på RRS 2,7 og RRS 3,6. Lr3 å min da. Og kunne kjøre live overvåkning er supert, se hvor webastoen streiker, se hvilken turbo på V8'n som hadde tatt kveld. Eller andre sensorer, ventilgalleri, etc. Neij jeg er ikke sponset av Icarsoft. Men ønsker bare og fortelle at for den vanlige hobby mekkeren hjemme så er kanskje dette nok? For vist feilen den finner ligger for dypt får du bare opp koden, og slår man opp i oppslagsverket på enheten står svaret ofte dær på hva som kan lage denne feilen. Mye apparat for pengene! Personlig vurderer jeg nå og kjøpe ett større apparat for og kunne ta bilene til andre i familien da det er jeg som skrur og har løftebukk tilgjengelig. Så noen som har tips erfaringer med apparat som tar det meste av biler? Eller hovedsakelig LR, Audi, Volvo, Mitsubishi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2019 den 19.30, The Phantom skrev:
 
 
 
 
 
 
På 13.2.2019 den 19.30, The Phantom skrev:

Personlig vurderer jeg nå og kjøpe ett større apparat for og kunne ta bilene til andre i familien da det er jeg som skrur og har løftebukk tilgjengelig. Så noen som har tips erfaringer med apparat som tar det meste av biler? Eller hovedsakelig LR, Audi, Volvo, Mitsubishi ;)

 

Generisk apparat er vel nyttig på et vis, men kan bli problematisk til slutt antar jeg. Har en gammel Autel DS708 som leser det meste av merker fram til 2013. Men da jeg skulle fikse airbagmodulen på Sprinteren, måtte jeg skaffe meg Star systemet til Mercedes - hakket kinaversjon riktignok, og selv da måtte jeg hakke meg forbi.

 

<KLAGING>

DS708 er basert på Windows ME eller noe slikt og er helt forferdelig, kun overgått av Mercedes diagnosen som er basert på Win XP og ser ut som den er programmert på begynnelsen av 90 tallet. Har sett de nye Autelapparatene i Maxisys serien, basert på Android og er rask og fin, men fra et utviklingsståsted ser selve programvaren fortsatt gammeldags ut. Blank og fin, men virker som det skrives en egen app for hver bilmodell, og det er jo ikke sånn programvare utvikles i dag. 

 

Selv IIDtool virker som den er skrevet på en superdynamisk måte - god ide men funker sjelden i praksis. Når menyene er kontekstavhengige blir appen fort uoversiktlig, lite morsom å utvikle, utviklerne går lei og slutter og utviklingen dabber av... 


Har også kikket på en oppgradering. Det er en trist oppgave egentlig... Handler om å finne det systemet som er minst dårlig - har vel egentlig aldri sett et diagnoseverktøy som både funker mot ECU´ene og som er laget av noen som kan noe om progamvare. Siden jeg har Autel fra før har jeg kikket på det - hele Autelsortimentet virker litt forvirrende for meg men Autel MD808 Pro eller DS808 virker brukbare om du ikke trenger J2534 kapasitet til en grei pris. Usikker på hvor dypt de går, men virker som det er brukbar breddedekning. Ville sjekket om de støtter config av injektorer om du trenger det. Tror det varierer litt fra bil til bil. Autel Maxisys ser bra ut men er for kostbart for meg som er gatemekaniker. Lurer også på AutoEnginuity som er PC basert - ser like gammeldags ut, men virker som det er brukbar breddedekning der også. 

 

Skjønner egentlig ikke hvorfor vi må ha en dedikert hardware til å lese koder, eller den tullete OBD2 pluggen. Det er jo bare etpar busser som er koplet til på baksiden, og det hadde vært løst mye mer elegant med en USB plugg - er sikker på at det går an å hente ut både CANbuss og LINbuss via et interface - det hadde vært mer i tiden, så gadd sikkert flere utviklere skrive programvare og gjøre det på en mer moderne måte. Men det er hva det er og vi må vel bare leve med det. 

</KLAGING>

 

-k

image.png

Endret av karsteb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...