Gå til innhold

Defender 90 SVX Soft top 60th anniversary edition


Sven

Anbefalte innlegg

Bilen er en original 60th anniversary edition førstegangsregistrert i 2009 og en av til sammen 14 slike biler som er norsk-registrert. 1-2 av disse er vel bygget om med tak og bøyle og kalesje solgt videre. Jeg kjøpte bilen høsten 2011 og den hadde en km stand på 12500 og hadde aldri vært vinterkjørt. I dag er km stand ca 60000. Bilen er ikke i daglig bruk derav den lave km standen. Brukes på korte og lange turer samt et og annet besøk i Elvedalen. (Hvis noen finner en skvettlapp så kan det være min :) ). Med den begrensende bruken jeg har så antas km stand å være 120 000  i 2029 og 180 000 i 2039 (men da er vel bilen overtatt tatt av neste generasjon :) )

 

I mitt eie er bilen holdt mest mulig orginal bortsett fra å montere Nakatanenga reservehjulsholder og BAS remap. For å redusere sprut opp langs sidene har jeg montert dirt-defender i bakkant av hjulbuene foran. Jeg har også montert et mindre ratt - Raid fra Nakatenenga, men vurderer å skifte dette til Startech-modellen.

 

For å få litt bedre plass i bakkassen har jeg tatt ut den låsbare kassen og istedenfor lagt inn heldekkende gummimatte fra Land Rover som også dekker hjulkassene.

 

Alle 9 hjul har orginale SVX felger men jeg har dekk med dimensjon 265/70x16 på alle hjul for å komme inn i garasjen. Bruker General Tyre AT som sommerdekk og piggfrie Yokohama Geolandar I/T-S om vinteren. Ved å redusere dekktrykket til 15 pund tar den seg greit frem i Elvedalen om sommeren og i whitelaning på Åstjern men kjører ikke i de verste løypene.

 

I mitt eie har bilen gjennomgått normal service løpende og jeg skifter olje selv årlig. Olje i gearkasse har vært skiftet to ganger og gearskift er veldig smooth.

 

Bilen har regelmessig vært hos Buskerud Antirust og fått en oljebehandling og deretter Fluid film behandling .

 

I mitt eie har jeg kun hatt to ekstraordinære reparasjoner. Slangen til vindusspylervæske hoppet av og det fikset jeg selv. I tillegg sprakk en slange i påfylling/overløp til dieseltanken og måtte fikses på Motorpool. Mao, et veldig billig og uproblematisk bilhold.

 

Soft toppen er i meget godt stand og er blitt vasket grundig og impregnert årlig men vinduene er modne for utskifting.

 

Siden bilen nå nærmer seg 10 år har jeg følgende planer:

 

-har en vibrasjon i varmedeksel over turbo og en ny brakett må sannsynligvis monteres, evet skifte hele dekselet

-nye wipac svx hovedlys - innkjøpt og klar for montering

-bytte støtfanger - innkjøpt og klar for montering (se bilde)

-skifte ut vinduene i soft toppen

-renovere veltebøylen og stigtrinn og lakkere sort

-lakkere grillen sort

-montere Bilstein B6 dempere og nye fjærer og stab stag bak fra Alive (eibach) mulig senking med 1" foran og ½" bak

-skifte ut eksosanlegget til et rustfritt fra Alive men hvor katalysator beholdes

 

 

 

190CF734-05EB-4E61-BFE8-E87F0420A040.jpeg

FE4AB554-EAEF-4253-9185-243E612EC60F.jpeg

3CF7B386-A52C-4B25-B2B6-34B78B3EE950.jpeg

AF33E2CE-D8A5-4E7A-A4B1-C8E8FE785039.jpeg

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bil:)

 

Angående vinduene i soft-topen, så har jeg god erfaring med å smøre vinduer i båtkalesje med vaselinolje. Blir blanke og fine igjen. Forsøket verdt kanskje, om vinduene ikke er sprukket. 

 

Kalesjemakere syr inn nye vindu og renser og impregnerer kalesje for en ikke alt for stor sum.

 

Gjerne flere bilder om du har:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 8.34, rang skrev:

Angående vinduene i soft-topen, så har jeg god erfaring med å smøre vinduer i båtkalesje med vaselinolje. Blir blanke og fine igjen. Forsøket verdt kanskje, om vinduene ikke er sprukket. 

 

Kalesjemakere syr inn nye vindu og renser og impregnerer kalesje for en ikke alt for stor sum.

 

 

Har en liten sprekk i bakvinduet som p.t er skjult med et klubbmerke :) Har brukt et firma på Høvik ved Autoxo tidligere for å skifte glider i glidelåsen ved bakluken - veldig serviceinnstilte. Skal levere sideveggene og bakluken for å skifte vinduer der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideell komfort-hastighet ifølge min bedre halvdel er 80 km/t, på motorvei pleier jeg å følge fartsgrensen. Den støyer mindre enn man tror og nøkkelen er å stramme opp kalesjen godt. Veldig behagelig å kjøre med uten kalesje og det ble det en del av i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nå ut at det koster kr 0 å endre status til hvite skilt i juli 2019 når bilen er 10 år - hadde helt glemt 10-års regelen :) Da står jeg fritt til å velge en annen løsning mht varebilveggen og det blir bedre plass til fører og passasjer.

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ctek Comfort indikator panel innkjøpt og skal monteres i bak-kassen på venstre side.

 

clas ohlsson - kr 199 med 3 meter ledning passende til M8

 

I tillegg blir det utskifting til rustfrie drop lock pins til lastelemmen fra GRP4x4 

DA548BAB-55E6-4A48-B23A-D2A45429B92D.jpeg

09DC1661-7A46-4389-BBB9-086ADF128FAA.jpeg

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nye dingser er underveis;

 

Låsbar boks for montering i venstre forskjerm

 

04680014-6089-47EE-9DBA-79D01982D4A2.jpeg

 

Og slick shift som gir kortere bevegelser og mer presise bevegelser i gearspak. Spaken vil også lene seg mer mot fører

 

 

A562B2A5-A302-4FD7-ACCB-F2FDDDF8AF07.jpeg

 

Og sist men ikke minst har jeg fått tak i et ekstra orginalt svx stofftak - kjekk å ha backup for fremtiden.

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye rattet er supert - en glede å kjøre! De nye frontlyktene er også montert  og gir  bedre lys enn de gamle som nesten var sandblåst etter 10 års bruk.

 

Verre var det med den nye støtfangeren - veldig kraftig og god kvalitet men dessverre passer den ikke på bilen med svx front.

 

Vurderer derfor å selge den evt må jeg montere «normal» front på bilen. Da blir det innkjøp av ny grill og legge om lysarrangementet. Vet ikke helt om det er noe jeg ønsker.

 

Fangeren ligger nå til «vurderes solgt».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpsomme mennesker her på forumet :) Problemet med den nye fangeren som ikke passer svx fronten kan nå løse seg. Lafterolf kan produsere nye braketter slik at fangeren får litt større avstand til fronten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å ha en vakker dag.. Så er den låsbare boksen montert på venstre skjerm. Foreløpig tom men mulighetene er mange

5F5777B6-8C77-489C-A97C-B0DAD9259B6F.jpeg

16245801-B5F0-470D-A8BE-CD8A14365558.jpeg

Slick shit kit’et er ankommet fra UK så det blir montert til uken. Her rir vi ikke den dagen vi saler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble slick shift montert med instruksjonsvideo fra youtube på iPad til hjelp :) Etter en kort testtur får maniken tommel opp :) Kjennes ut som det blir mye mer kontante shift (uten slark).

 

Ingen mennesker eller dyr led overlast gjennom prosessen.

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått kjørt litt mer etter installasjon av slick shift - veldig presise gearskifter med null slark i mekanismen. Mao er veldig fornøyd :)

 

Hvis det er noen som trenger den originale skifteren som ble byttet ut så er det bare å si fra. Passer kun Puma vil jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...