Gå til innhold

Motor blir ikkje varm(nok). 2.7 tdv6 D3


gorbys

Anbefalte innlegg

Webastoen fungerer ikkje men er det normalt at motor ligger litt under midten på temp måleren under kjøring? Rundt - 5 her idag

Vart stående på tomgang en 15-20min og og da sank tempmåleren til sånn ca kvart. :mellow:

Papp framfor radiator vurderes nesten :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok akkurat ut min webasto, renset et godt nedsotet brennkammer, glødeplugg og renset dysa. Slettet så feilkoder, og nå går den som den skalcool TDV6’en holder ikke temperaturen vinterstid på tomgang uten fungerende webasto.

pris på reparasjon; en rød knoke, 3 timer jobbing og en dasj bremserens (beste jeg hadde - det funka!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sliter også med å holde skikkelig driftstemp ved hard kulde. Jeg er ganske sikker på att webasto fungerer (den gjorde i hvertfall det for litt siden). Tar en evighet å få driftstemp. Savner besin bil av og til kjenner jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Oluf skrev:

Min sliter også med å holde skikkelig driftstemp ved hard kulde. Jeg er ganske sikker på att webasto fungerer (den gjorde i hvertfall det for litt siden). Tar en evighet å få driftstemp. Savner besin bil av og til kjenner jeg :D

 

Høres ut som om du har en Webasto som ikke funker . TDV6`en bør holde tempen med 

Webastoen i gang.  Er man i tvil om den går ,kan man jo starte bilen og åpne pansere.

Da hører man hvertfall om varmeren starter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sondre b skrev:

 

Høres ut som om du har en Webasto som ikke funker . TDV6`en bør holde tempen med 

Webastoen i gang.  Er man i tvil om den går ,kan man jo starte bilen og åpne pansere.

Da hører man hvertfall om varmeren starter.

 

Den holder tempen når den først har kommet dit. Det tar bare en liten evighet å nå den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal prøve og rense min eg og i første omgang før eg kjøper nytt brennkammer. Tenkte det var normalt for en diesel å slite i minusgrader men det vart diskutert på den disco 3/4 gruppa på Facebook igår og der var det en som surra rundt i minus 20 uten problem påsto han. Men det kan nå hende webastoen hans fungerer og da... 

Forresten, er det normalt med vannpumpe og termostat bytte når en bytter regreim på disse motorene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempen på min dropper radikalt ved køkjøring. Nå har jeg en mistanke om at webastoen min har parkert seg godt da og det må en service til på den. Har prøvd å nappe sikringa uten å få liv i den. Er dette noe man bør begynne på sjøl i kulda? Demontere det brennkammeret og rense ut driten - eller er det en billig operasjon på et forunftig hvilket-som-helst verksted? 

Finnes det en "kokebok" på åssen dette skal/bør gjøres - eller er det bare å skru ut, demontere, rense koble alt sammen og feste det igjen - rett linje mellom A og B.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Glue skrev:

Tempen på min dropper radikalt ved køkjøring. Nå har jeg en mistanke om at webastoen min har parkert seg godt da og det må en service til på den. Har prøvd å nappe sikringa uten å få liv i den. Er dette noe man bør begynne på sjøl i kulda? Demontere det brennkammeret og rense ut driten - eller er det en billig operasjon på et forunftig hvilket-som-helst verksted? 

Finnes det en "kokebok" på åssen dette skal/bør gjøres - eller er det bare å skru ut, demontere, rense koble alt sammen og feste det igjen - rett linje mellom A og B.

 

Veldig grei jobb å gjøre selv. Litt knotete skruing er det. Ut med frontlykta. Løsn skruene som holder på plass tanken til kjølevæska. Det som er litt knotete er å få løsnet eksosen til Webastoen. Selve Webastoen ser du hvordan den er festet. Du trenger ei lita skalle med lang forlenger på. Mener å huske att det er 10mm du trenger. 

Her er verksted manualen til webasto'en 

http://www.lrforum.com/forum/applications/core/interface/file/attachment.php?id=12546

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har målt driftstemperaturen ved normalt rolig kjøring på sin 2.7 TDV6 med diagnoseutstyr, IID Tool f.eks? 

Har sjekket min med IID Tool og den ligger da stabilt rundt 75 - 80 grader ved normal landeveiskjøring rundt 0 grader. I følge verkstedmanualen skal termostaten begynne å åpne ved 88 grader og åpne fult ved 95 grader, så synes driftstemperaturen kanskje er litt lav, men vet ikke hva som er normalt? Usikker på hvor måleren står i forhold til termostaten, så kan jo ligge noe forskjell her.

 

Webastoen min fungerer og i følge verkstedmanualen fortsetter denne å gå til helt til 90 grader, så dersom den bruker samme måler vil Webastoen gå konstant på min bil etter det jeg skjønner siden motoren aldri når 90 grader. Mulig Webastoen bruker egen måler for temperatur, har ikke fått sjekket opp dette eller om Webastoen noen gang stopper under vanlig kjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ser det er egen temperaturmåler på webastoen og en på motor ja. Fant ut jeg skulle følge med på webastoen med IID tool frem og tilbake til jobb i dag, 5 mil en vei i -3 til 0 grader bort og 2 - 3 pluss grader hjem igjen. Begge ganger startet og stoppet webastoen 4 - 5 ganger hver vei fordi den nådde temperaturene som er satt, så ikke veldig rart at disse varmerene ikke varer så lenge. 

 

Med varmeren i gang ligger motortempen rundt 78 - 79 grader på normal landeveiskjøring. Webastoen sin måler sier da 85 - 90 grader. Kommer det en motbakke av litt lengde øker motortempen 3 - 4 grader og webastoen bikker 90 grader så den slår seg av. Kommer det da en litt lenger utforbakke ramler motortemperaturen under 75 grader og webastoen starter opp på nytt, og slik fortsetter den av og på..

 

Synes derfor det er litt rart om motortempen kun skal ligge rett under 80 på vanlig kjøring siden det da er veldig lite som skal til før den når grensen for å starte dieselvarmeren igjen. Synes også den bruker litt mye diesel, men kan jo stemme siden varmeren går 70 - 80 % av tiden.

Er det noen enkel måte å sjekke termostaten på annet enn å byttes den/ta den ut å koke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update på dette her: eg tok ut min webasto og demonterte og rensket både brennkammer og glødeplugg og brennerkon, fikk så den lokale mekonomen til å slette lock-out feilen og vipps så fyra den igang igjen. Virket som den fungerte tålelig greit noen dager men så virket det som den begynte å slå seg av for tidlig, no sist eg var ute å sjekket startet den ikkje i det heile tatt. 

Når eg hadde alt ute av bilen ohmet eg glødepluggen og den var på 1 og litt over 1ohm. 

Leser i webasto manualen at den skal ligge på 0.2-0.4 ohm v/23 grader c. 

Eg ohmet min i garasjen ved ca null grader men sjølv når eg varmet den opp med en brenner gikk ikkje motstanden ned. Så eg tenker at glødepluggen er defekt og at den derfor ikkje varmer seg skikkelig opp eller gir flammefeil muligens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs nå hvor nøyaktig multimeter du  bruker .

Tror ikke motstand endres ved oppvarming av elementet? 

Beste måten å teste gløde plugg er vel å koble den feks en batteri lader? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, oggioffshore skrev:

Spørs nå hvor nøyaktig multimeter du  bruker .

Tror ikke motstand endres ved oppvarming av elementet? 

Beste måten å teste gløde plugg er vel å koble den feks en batteri lader? 

 

Eg veit at etter drivstoffet er antent vil den slutte å gløde og gå over til flammedetektor så da tenker eg at webasto ecu overvåker forandringer i motstand. Men eg kan ta feil og. Må lese manualen litt meir nøyaktig først. Men iom at de spesifiserer et motstandsområde ved en gitt temperatur (samme som ved sjekk av vann og lufttempsensorer) så tenker eg at motstanden kanskje varierer avhengig av temp. Men som sagt så kan eg ikkje være sikkert. Har ekstremt lite erfaring med diesel og webasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke altfor mye om Webasto, men min fungerte og en stund etter at jeg rengjorde brennkammeret.  Etterhvert startet den bare opp, og stengte seg like etterpå.

 

Etter å ha skiftet hele brenneren nå så surrer den å går hele tiden. Tror de slites ut etterhvert, min gamle hadde vridd seg noe, og smeltet vekk litt av falsen inne i brenneren. 

Med mindre du vet at den nylig er byttet, ville jeg begynt der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, oggioffshore skrev:

Spørs nå hvor nøyaktig multimeter du  bruker .

Tror ikke motstand endres ved oppvarming av elementet? 

Beste måten å teste gløde plugg er vel å koble den feks en batteri lader? 

Har lest litt meir nøyaktig, det står at en skal bruke noe som heter 4 conductor measuring principle som etter litt googling går ut på å bruke fire prober for å separere spenning og motstand eller noe sånt. Kort sagt, min måling er ugyldig. Og så las eg at en burde ikkje sette 12v direkte på den, iallefall ikkje over lengre tid da ecu pulser signalet til den. 

 

2 timer siden, Hanslr skrev:

Kan ikke altfor mye om Webasto, men min fungerte og en stund etter at jeg rengjorde brennkammeret.  Etterhvert startet den bare opp, og stengte seg like etterpå.

 

Etter å ha skiftet hele brenneren nå så surrer den å går hele tiden. Tror de slites ut etterhvert, min gamle hadde vridd seg noe, og smeltet vekk litt av falsen inne i brenneren. 

Med mindre du vet at den nylig er byttet, ville jeg begynt der...

Ja det høres egentlig ganske likt ut som min fungerte etter at eg renska den. Alt såg i grei stand ut egentlig, ingenting virka ødelagt eller sundbrent. Men det spørs om ikkje ein må berre bite i det å kjøpe ny innsats 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det der høres ut som sliten termostat.

 

Når motoren er kald, stenger termostaten og holder sirkulasjonen inne i motoren. Når motoren blir varm, åpner termostaten og sender deler av sirkulasjonen ut i radiatoren til avkjøling.

 

Når termostaten feiler, feiler den "by design" i åpen stilling, hvilket gjør at vannet sirkulerer ut til radiatoren selv om motoren er kald. Motoren blir da treg å få opp i arbeidstemperatur, og kan i verste fall ikke oppnå full arbeidstemperatur. Da kan det hjelpe litt med plate foran radiatoren inntil man får byttet termostaten. Når termostaten er i orden, har ikke plate foran radiatoren noen betydning. 

 

Men så er det som blir sagt her at den kan bakke seg kald, men den skal bli varm igjen veldig fort med litt gasspådrag det er en formidabel varmekapasitet på en dieselmotor som har bare litt belastning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tanken har jo slått meg men siden alle skriver at disse motorene er så effektive og alle eg kjenner klager på at dieselen deira bruker så lang tid på og bli varm slo eg det ifra meg. Men er den vanskelig å bytte på disse motorene? Skal bytte kjølevæske til våren tenkte eg så da kan eg ta den i samme slengen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...