Gå til innhold

Tillatt taklast "ikke oppgitt"


Nomi83

Anbefalte innlegg

På min D3 står det "ikke oppgitt" når jeg sjekker vegvesen sine sider. Hva betyr dette? At bilen ikke er typegodkjent for taklast? Hva har dere andre?

 

Vurderer å kjøpe takrails og takstativ, men kjedelig hvis jeg ikke kan ha noe med meg på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Nomi83 skrev:

På min D3 står det "ikke oppgitt" når jeg sjekker vegvesen sine sider. Hva betyr dette? At bilen ikke er typegodkjent for taklast? Hva har dere andre?

 

Vurderer å kjøpe takrails og takstativ, men kjedelig hvis jeg ikke kan ha noe med meg på disse.

 

Tipper det er takstativet som bestemmer hvor mye du kan ha på. Hva stativet er godkjent for altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Discoverer™ skrev:

 

Tipper det er takstativet som bestemmer hvor mye du kan ha på. Hva stativet er godkjent for altså.

 

Statens Vegvesen sier det er i første omgang må sjekkes i bilens instruksjonsbok hva produsenten sier om saken.

Deretter er det selve stativet som begrenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 22.04, gautes skrev:

Lurer på om ikke statens satser var 50 kilo en gang i tiden.

Endelig hadde jeg litt mer rett en deg :D hehe

Screenshot_20190122_221555_no.finn.android.jpg

På 21.1.2019 den 21.19, Nomi83 skrev:

På min D3 står det "ikke oppgitt" når jeg sjekker vegvesen sine sider. Hva betyr dette? At bilen ikke er typegodkjent for taklast? Hva har dere andre?

 

Vurderer å kjøpe takrails og takstativ, men kjedelig hvis jeg ikke kan ha noe med meg på disse.

https://www.finn.no/138703280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, YMK skrev:

Har du 150kg taktelt? 

71,8kg er per stykk til info 

Jepp. Det er vel mer takhus en taktelt, eller hva Gaute? :rolleyes: gode gamle combicamp 150 ifølge det som går å finne av info om det :) 

Så det blir nok en roofracks til våren som er litt mer trygg og lettere å feste det til :)

Trodde det ver per stk som var 71,8 da er jeg nok litt over slingringsmålet :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongeslott var det en danske som kalte det.

Deilig og romslig og plass til familien.

Men da ryker nok vekta.

At det veier 78,2 kilo tomt får meg til å lure litt.

Men , på den annen side er jeg jo jævlig sterk. Rettelse: var.:lol:

Ikke få ganger det ble båret og montert alene.

Kanskje ikke så rart foringene mine er nedslitte.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, gautes skrev:

Kongeslott var det en danske som kalte det.

Deilig og romslig og plass til familien.

Men da ryker nok vekta.

At det veier 78,2 kilo tomt får meg til å lure litt.

Men , på den annen side er jeg jo jævlig sterk. Rettelse: var.:lol:

Ikke få ganger det ble båret og montert alene.

Kanskje ikke så rart foringene mine er nedslitte.

 

Vanskelig å si egentlig hva vekta er uten å veie det selv siden det finnes kun ett bilde av info om det som combi-camp Norge kunne finne og det var nesten utydelig. Må kontakte combi-camp Danmark og håpe de har mer info fikk jeg til svar. 

På målene som kan så vidt synes så stemmer de med combi-camp 150 og ikke 100 som vi trodde Gaute :rolleyes:

Hver del er 190 langt og jeg kan stå fult oppreist så her er det plass til hvertfall 4 hvis ikke 8 personer som er høglad i å sove i høyda :lol:

A6_1-2 (1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sven skrev:

Det var en artikkel om taklast for elbiler i avisen tidligere i uken - hvis taklast ikke angitt i vognkortet er det ikke tillatt med taklast - ikke en gang et skistativ festet med magneter.

Så hvordan kommer bilen igjennom eu pkk med takstativer og godkjenning etter ombygging til personbil med takstativet på? 

Hvis de ikke er godkjent så har de heller ikke lov å godkjenne bilen på biltilsynet når jeg bygget den om. 

Blir på samme måte som om jeg hadde hatt på ledbarene mine som ikke er E merket eller var godkjent i 2017 og vist den 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det kan du.. Men på regnr.no står står D3 oppført med 75kg taklast og til sammenligning er min Defender 90 med soft top ikke oppført med taklast. Du kan gå på regnr.info og taste inn ditt reg.nr og så ser du

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, gautes skrev:

Ikke alle kontrollører er oppdaterte og feilfrie.

 

Exmolen har 50kg :D hehe

Synest det høres rart ut men det gjør jo stort sett de fleste regler her til lands. :lol: 

Dette her må vi undersøke nærmere <_<

3 minutter siden, Sven skrev:

Nei, det kan du.. Men på regnr.no står står D3 oppført med 75kg taklast og til sammenligning er min Defender 90 med soft top ikke oppført med taklast. Du kan gå på regnr.no og taste inn ditt reg.nr og så ser du

Fikk ikke opp noe på d3'en men får opp 50kg på exmil'en. 

Kan det være att dette gjelder nyere biler etter en hvis dato? Var jo ikke noe fokus på dette for 10år siden vil jeg tro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser tydelig på bildet med loddet at bøylene tåler 71.8 kg taklast per bøyle.

Så bruker man alltid to par bøyler som til sammen tåler en jevnt fordelt last på 143,6 kg ;)

Da spørs det om taket tåler den lasten, men er jo greit at bøylene i hvert fall tåler det du slenger opp der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 22.04, gautes skrev:

Lurer på om ikke statens satser var 50 kilo en gang i tiden.

 

Dette var tommelfingerregelen i svunnen tid.

Den gang var det få tilhengere og store biler og takgrindene florerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...