Gå til innhold

Tregstart i kulden


freelange

Anbefalte innlegg

Hei! D3, 2,7 tdv6 er litt treg å starte nå. 2006 modell, aldri byttet batteri. Tenker det kan være på tide? Så: hva slags batteri bør jeg kjøpe? Kan jeg bare smette ut den gamle og putte i en ny? Skulle gjerne installert motorvarmer med app-styring, men det koster sikkert skjorta og buksa.. Holder til på Levanger om noen vil sparke litt dekk en dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 2006-modell med orginalt batteri?!?!?! Wow. ¤ringer tusentipset til VG¤ :D:D

 

Så lenge bilen ikke klager, så er det ikke sikkert at batteriet er dårlig, men det kan jo hende at glødepluggene har passert middagshøyden. Eventuelt begge deler. Å bytte batteri er jo en relativt rimelig og overkommelig sak, så det er sikkert greit å begynne der. Om bilen starter lettere etter det, så er jo alt bare fryd og gammen. Om den fortsatt er tungstartet, så er det vel sannsynligvis glødeplugger neste dessverre. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er det billigere å få installert en fjernstyring til webastoen enn å bytte glødepluggene. 

Finnes vel nå en to-tre forskjellige løsninger, selv har vi en som kan styres via app på mobilen fra hvor som helst, så lenge det er mulig å sende melding. 20-30 min kjøring av webasto, så slukker glødelampa med en gang og bilen starter lett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webasto har du med stir sannsynlighet allerede. Den starter automatisk etter start av bilen hvis utetemp er +5 eller lavere.

For å få fjernstyring tror jeg det ligger et sted mellom 3 og 5 tusen, avhengig av hvem man velger. Webasto har en egen, så finnes det en dansk som jeg ikke husker navnet på (søk inne på forumet) og så ser jeg det er en på Discovery 3 & 4 på Fb som lager noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, freelange skrev:

Hei og takk for svar! Hva må man regne med å betale for å installere webasto med fjernstyre? Går den på diesel fra bilen? Tror glødepluggene er ok, men litt luksus med webasto-opplegg :)

Vil si den beste er altox sin, en to tre instalert. 2490 for kun å for varme motoren og 3690 for motor og kupé ( anbefales) har hatt en eller flere dårlige glødeplugger i 3 år og bruker bare denne :)

Engebo. Regner med det er altox sin som fyfasan selger. Altox er russisk men fyfasan er dansk og har solgt disse ei stund :)

https://www.lrbutikken.no/68-webastostyring

En annen fordel med denne er att du kan låse opp webasto'en hvis den har gått i lock out og du kan lagre ukentlige oppstarter på Webastoen :)

Endret av knikeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om jeg har webasto.. Men tror jeg skal undersøke å installere kupévarmer og fjernstyrt før-varming. Må vel uansett vurdere batteri. Noe viktig å tenke på ift det? Er det en jobb man kan gjøre selv, eller må masse greier resettes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel begynne med sjekk av lade spenning .

Har man så gammelt batteri burde kanskje man testet start kapasiteten også .

Bytte av batteri og dynamo kan med fordel kombineres om det blir aktuelt .

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, freelange skrev:

Aner ikke om jeg har webasto.. Men tror jeg skal undersøke å installere kupévarmer og fjernstyrt før-varming. Må vel uansett vurdere batteri. Noe viktig å tenke på ift det? Er det en jobb man kan gjøre selv, eller må masse greier resettes?

Hvis det er en norsk kjøpt bil så har du webasto, den ligger rett bak spylevesketanken, svart liten sak, står webasto på den. Kjøp ett kraftig å stabilt batteri. Du vil få opp en del feilkoder ved batteri byttet som kan være lurt å få slettet med ett diagnoseaperat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg byttet dynamo i sommer, så akkurat det skal være greit.

Nå spør jeg nok veldig dumt her, men hva gjør egentlig den webasto-tingen i motoren`? Jeg synes det tar bra med tid før bilen blir varm - nå er det jo veldig kaldt også her i Trøndelag. Men, litt av vitsen tenker jeg er å ha forvarmet motor, gjerne med forvarmer til kupèen, så kona kan komme til varm, lettstartet bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hjelper motoren med å bli varm. Når den funker da. Skal starte under 5 varmegrader men det kan virke som det er fleire her som slit med defekt webasto. Det mest vanlige er vel glødepluggen eller at brennkammer er nedsotet etter mange års bruk. 

Kan ikke brukes som parkeringsvarmer med mindre en kjøper en webasto fjernkontroll eller timer. Eventuelt altox GSM styring for ex 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, freelange skrev:

Takk for svar! Jeg byttet dynamo i sommer, så akkurat det skal være greit.

Nå spør jeg nok veldig dumt her, men hva gjør egentlig den webasto-tingen i motoren`? Jeg synes det tar bra med tid før bilen blir varm - nå er det jo veldig kaldt også her i Trøndelag. Men, litt av vitsen tenker jeg er å ha forvarmet motor, gjerne med forvarmer til kupèen, så kona kan komme til varm, lettstartet bil..

Altox sin kan du koble kupévifta til sånn att du får varm kupé og kjerringa slipper å ta på seg stort med tøy :rolleyes: linket til den tidliger i tråden din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...