Gå til innhold

Blende EGR på tidlig 2007 D3


Fjellmann

Anbefalte innlegg

Spørsmål om blending av EGR på 2007 D3
Jeg her en 2007 modell D3 som er registrert helt på slutten av 2006. Jeg har forstått det slik at på 2007 modellen så kan ikke EGR ventilene blendes uten å programmeres bort. Men jeg har lest om enkelte som har blindet av tidlige 2007 modeller uten å få varsellys. Er det bare å blinde de av og se om jeg får opp lyset etterpå eller blir ikke bilen kjørbar hvis man har behov for å programmere de bort? Jeg har og lest at man må ha fungerende EGR for å kunne programmere de bort. Er det da lurt å vente med å blinde de av til jeg har fått noen til å eventuelt programmere de bort? Eller er det bare å blinde de av og se om det er behov for programmering etterpå? Begge ERGene fungerer hos meg nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en RRS fra helt på tampen 2006, altså en 2007 mod.

Dette var en euro4 motor og EGR  måtte elektronisk programmeres bort før blending.

Mulig det er litt visa versa akkurat i overgangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme ‘’båt’’ har en disco3 registrert i desember 2006. Men må man fjerne egr ventilen når en skal blokkere den? Eller vare fjerne røret opp i innsuget? For så og sette på blindlokk? Som på bilde. Det er mye lettere og bare fjerne røret enn og skru ut hele ventilen.

295D804E-C9D1-4B19-93D8-5A0CAF64D113.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ventilen kan stå. Denne er skrudd til toppen, men i bakant av egr ventilen sitter egr kjøleren.

Kan blendes her også. Du ser den i bildet øverst til høyre helt ut til høyre. 

Er en flens mellom kjøler og egr ventil. (der ved  pila i bilde ) Der kan man sette på lokk.

Kan gjøres uten videre på 2006 og eldre. fra 2007 mod og nyere må det en endring i software før blending som nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, et par tips. Du må programerer bort EGR før du evnt. fjerner noe. HVis feilkode for EGR er aktiv. så får de tydlig vis ikke programert den bort. Inne i innssuget sitter en butterflyventil som struper for friskluft når egr åpner. Denne bør nok også fjernes når du fjerner EGR, ellers så kan den begynne å blokkere luftinntaket. Vanligvis får du en tuning sammen med EGR programeringen. kan ikke huske det var noe Kjøling på min EGR 2,7tdv6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er vanlig med kjøler før EGR  (ikke på EGR ventil) for å redusere avgass temp.

Disco 2 før 2002 hadde ikke kjøler, disco 2 etter 2002 hadde kjøler.

TDV6 2,7 har kjøler Både på RRS og Discovery. Kjølt av motorens kjølevann.

Sees her på bilde til venstre:

 

Image result for egr tdv6 with cooler

Endret av sondre b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, luftetur skrev:

Sondre... har du RRS også?? og der har du fjernet EGR?

 

Hadde RRS et par år. Den jeg hadde var en 2007 mod og euro 4 motor.

Blendet ikke denne pga at da måtte jeg endre software, men byttet EGR ventiler et par.

ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2007 RRS reg seint i 2006, sa avhengig av hvor man kikker er det en 06 eller 07.

Men ramme nr. sier 07. Trimmet og blended i samme slengen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har akkurat kjøpt en d3 07 selv der EGR visstnok er blendet. Har snakket med verkstedet som utførte blendingen og de fikk ingen feilmeldinger og derfor ingen programmering nødvendig. Er ikke det pussing i og med at det er en 07 mod antagelig produsert høsten 06?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen 07 modeller som har euro3 motor og de fleste euro4.

Euro3 har ikke partikkelfilter og kan fjerne egr rimelig enkelt.

Euro4 har partikkelfilter og fjerning av egr kan medføre problemer i en avbrenningsfase av partikkelfilteret.

Gå inn på Vindecoderz.com og legg inn chassis nummer. Der vil det stå om det er eur3 eller eur4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer desverre ikke helt. Min 7A D3 er euro4 men har ikke DPF. Jeg fikk telefon fra famousfour etter og ha lagt inn bestilling på nye egr ventiler til euro3, ettersom jeg vet at jeg ikke har DPF. Jeg hadde opplyst VIN i bestillingen, derav de ringte og opplyste om at jeg hadde bestilt feil egr ventiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tidlig 07 Disco 3 uten DPF. Blendet EGR etter å ha lest inn en remap Bellautoservices. Blendet med vanlig blendings kit som en får kjøpt. I tillegg fjernet jeg butterfly ventil fra innsuget. Selve blending var en enkel jobb og gjort på en time. Riktig som det står tidligere i tråden at en må få lest inn remap før det gule motorlyset er der permanent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekket opp VIN nr og fikk opp: Eco class exhaustа Euro 4

Altså euro4. Vet altså at det ikke ble gjort noe med software ved blokkering. Noe jeg bør gjøre eller trenger jeg ikke å tenke på det siden jeg ikke får opp feilmeldinger? 

 

Endret av MS86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...