Gå til innhold

Series 3 109 Safari. lurt kjøp?


Toreandre

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har alltid vært glad i landrover og for noen dager siden fant jeg potensielt drømmeprosjektet på finn.https://www.finn.no/135716673

Jeg har aldri skrudd landrover før og vet derfor ikke så mye om hva jeg evt skal se/ høre etter hvis jeg prøver kjører. er det noen som har noen tips? 

Jeg er litt skeptisk siden bilen ser veldig bra ut utenifra men bildene inne er dårlige og prisen er så lav. 

Tusen takk på forhånd for alle svar.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal se på gammel Landrover, så skal du alltid være skeptisk, det som vises på bildene er jo et glansbilde.

Men,,, når det henger løse ledninger, og det ikke er noen gode bilder innenfra, så...........

Dra å se på den sammen med en «voksen», og for all del ikke forelsk deg før du har sett den minst to ganger med minst to dager mellom.

 

Men jeg kjenner ikke bilen eller dens historie, så for all del.

 

PS.109 med dieselmotor drar ikke akkurat skinnet av pølsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. En kompis har tenkt litt på denne. Den lå først ute til nærmere kr. 100' men gradvis gått nedover. Det som gjør undertegnede skeptisk er at det tilsynelatende er lagt så mye penger ned i karosseri (men lakkert i feil farge?) og så virker det som om det mekaniske ikke er påbegynt? Vi snakka om å dra og se på den men er ikke kommet så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BEgynner vel å bli riktig pris på denne nå??? JEg liker ikke fargen.. Må jo si at den ser rimelig strøken ut, og det meste er jo gjort i følge annonsen. Men mye kan skjule seg under et pent ytre.

Endret av Kurt Gustafsson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen bil, uten rammerust. Karosseri og ramme er bra, om det henger noen ledninger så får du nok orden på det.

 

Hadde den vært lakkert i orginaldargen ville den vært borte så fort annonsen ble lagt ut. Men pen er den likevel.

 

Det er vel et tegn på at gamle biler er mer verdt orginal, det ser vi på Defender også. 

 

Ps. Det mangler en rørbøyle bak ryggen på framsetene, mulig ryggen gir etter når du setter deg i setet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke kjørt seriebil med diesel før, så MÅ du prøvekjøre før du i det hele tatt vurderer og kjøpe. Det er latterlig mye bråk og risting i en diesel.

 

Jeg synes det er synd at de har brukt penger på å lakkere den i en slik uoriginal fargekombinasjon. De har også lakkert over detaljer som originalt er galvanisert. Ikke var det pent heller synes jeg.

 

Bilen har ikke hatt skilter på nesten 20 år. Her er det mye som må gås over. Er heller ikke helt overbevist om det understellet, synes det ser ut som rustbrune flekker innimellom. Her må man ta med hammer og syl for å sjekke ordentlig! 

Hadde den vært ferdig og kjørbar ville den kanskje vært verdt prisen på 50tusen spør du meg. Jeg hadde uansett ikke vurdert den pga diesel og uoriginal lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI, godt observert!

 

Er bilen kun forhjulsdrevet kanskje?

 

Det er også flere blanke muttere som ser ut til å ikke passe inn. Tror en skal være veldig påpasselig når en ser på denne. Det kan være kjempebra arbeid, men det kan jo også være det motsatte. Det sitter ingen slike muttere bak på min håndbremstrommel ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som den har overdrive.

 

Men den som ikke drar og ser på den kan gå glipp av en god deal.

Så trådstarter bør bare trå til med Klusenhusens råd i bakhodet.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange svar!:) Ja er skeptisk til den nye lakken, må dra å se med egene øyne. søkte opp han som selger bilen og han eier et lakeringsfirma som hadde 0kr i inntekt eller utgifter ifjord så det lukter litt shady her haha.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, lafterolf skrev:

Jeg foretrekker en bil med fint karosseri.

Det mekaniske er enkelt og lett å få orden på. 

 

 

 

Hvis du legger til en solid ramme uten rust på lista, så er jeg enig i. Men vi må huske at trådstarter sier han ikke har skrudd Land Rover så det kan bli (litt for) en bratt lærekurve dersom det mekaniske har store mangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.1.2019 den 9.47, kulien skrev:

 

Hvis du legger til en solid ramme uten rust på lista, så er jeg enig i. Men vi må huske at trådstarter sier han ikke har skrudd Land Rover så det kan bli (litt for) en bratt lærekurve dersom det mekaniske har store mangler. 

Helt enig med att det kan bli ett Bratt lærekurve, har jo selv vært der og fortsatt litt der enda etter 1 år som eier av min første exmil. Det har vært en bratt og lang lærekurve og det hadde ikke gått uten mye hjelp ifra deg og Gaute og co... Det er ikke umulig men til en så stiv pris så adde jeg forventet noe som var på veien og ikke ett halvferdig prosjekt. 

Hadde selger vist hva han drev på med så hadde han ikke "ødelagt" den med denne lakken, han hadde heller fått en mer original farge hvis det hadde vært nødvendig. Lakken er verdt null vis ikke fratrekk i prisen vil nå jeg si :)

Når det mangler disse tingene som en mellom aksling og div så får du jo heller ikke prøvd den ut så styr unna. Maks 20laken for den... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er diesel motor - en Nissan motor

Overhalt girkasse 

Dekk som er 40 år

Ikke lakka felger 

Tømmerstokk fjærer 

Alt elektrisk må tas 

Hele dieselsystemet 

Ramme er spray lakkert, tynt lag, sjekk bladfjøra bak. 

Interiør er så som så 

Bremser og aksler? 

Dårlige bilder innvendig. Selger som ber deg komme og se ved spørsmål. 

Ehm, 15-20k fra meg. Dette pga overhalt girkasse trolig med OD og ramme som er grei ved litt videre jobb. 

Her gjenstår mye.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdien av en klassiker er avhengig av tilstand og originalitet. En god original ikke-restaurert bil vil normalt ha høyere verdi enn en restaurert bil. Tall fra Hagerty og Hemmings viser at som hovedregel vil en meget bra bil som ikke har noen åpenbare feil være verdt rundt 70% av en bil i «concours»-tilstand. En bil som er godkjent og kan brukes regelmessig, men som har behov for arbeid og deler, vil være verdt 50%. En kjørbar bil som trenger totalrestaurering vil bare ha en verdi på 15 til 25%. Dette varierer selvsagt mye avhengig av hvor ettertraktede de er for samlere.

 

Utfra disse parameterne ligger nok denne bilen et stykke ned på skalaen.

 

Uansett har prisene på klassiske biler steget betydelig de senere årene og ansees i et nervøst aksjemarked som en av de beste investeringene sammen med kunst og whisky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Land Rover for alle penga skrev:

Er diesel motor - en Nissan motor

Overhalt girkasse 

Dekk som er 40 år

Ikke lakka felger 

Tømmerstokk fjærer 

Alt elektrisk må tas 

Hele dieselsystemet 

Ramme er spray lakkert, tynt lag, sjekk bladfjøra bak. 

Interiør er så som så 

Bremser og aksler? 

Dårlige bilder innvendig. Selger som ber deg komme og se ved spørsmål. 

Ehm, 15-20k fra meg. Dette pga overhalt girkasse trolig med OD og ramme som er grei ved litt videre jobb. 

Her gjenstår mye.... 

Enig med deg der :) hvis girkassa og od er overhalt så er det jo det som er mest av verdi.  Har smdu vært å sett på den Mikal? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, kun sett div Facebook innlegg om den og om noen som har hatt kontakt med selger. 

Læreren min på vgs lurte også litt på den. Etter en gjennomgang med bilder av den med han så falt interessen av ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Land Rover for alle penga skrev:

Nei, kun sett div Facebook innlegg om den og om noen som har hatt kontakt med selger. 

Læreren min på vgs lurte også litt på den. Etter en gjennomgang med bilder av den med han så falt interessen av ;)

 

Så det er du som lærer opp læreren din nå? Hehe. Ja det er lite positivt folk har skrevet om denne annonsen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, knikeren skrev:

Så det er du som lærer opp læreren din nå? Hehe. Ja det er lite positivt folk har skrevet om denne annonsen... 

Tja, vi alle kan lære hverandre no innafor et felt ;)

My positivt med denne bilen såklart. Men står itte helt iforhold te prisen. Man slipper rammesveising, karosseri arbeid, girkasseoverhaling.mm. Fargen er jo itte sååå stygg? :P kan bli bra, selv om den er ødelagt med en japansk dieselmotor, er den godkjent tru? 

 

PS: er det nevnt at den itte har noen gummilister? Og flotte panserlåser

Endret av Land Rover for alle penga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Land Rover for alle penga skrev:

Tja, vi alle kan lære hverandre no innafor et felt ;)

My positivt med denne bilen såklart. Men står itte helt iforhold te prisen. Man slipper rammesveising, karosseri arbeid, girkasseoverhaling.mm. Fargen er jo itte sååå stygg? :P kan bli bra, selv om den er ødelagt med en japansk dieselmotor, er den godkjent tru? 

Fargen er ikke stygg, men på den bilen er den stygg. Mye finere den blå fargen som er på den dere hadde på treffet :) vis ikke motoren er godkjent så er det jo kjipt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Nissan en 2,25 diesel motor?

Er ikke på Facebook, annonsen på Finn hinter om original diesel motor, med samme som LR.

Men sikkert bare jeg som ser spøkelser ved høylys dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...