Gå til innhold

discovery 4 luftmassemåler


helge77

Anbefalte innlegg

den ene  luftmassemåleren er røket og bilen er nå på redusert ytelse pga dette

jeg har bestilt ny fra skruvat som kommer om en liten uke

 

bilen funker greit men går som sagt på redusert ytelse og sliter med å komme opp i fart og holde farten i bakker

er det skadelig å bruke bilen til den nye delen kommer  bør den stå parkert eller det går greit med minimum av bruk

 

prøvde å bytte dem om men det resulterte bare i en mindre feil melding

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forsøkt å rense den defekte måleren da? Om ikke, så kan det hende at det kan blåse litt liv i den.

 

Når det er sagt, så er det vel ikke direkte skadelig å kjøre uten, men man risikerer kanskje litt mer sot i DPF? Vet ikke hvordan nødprogrammet fungerer, og om den kjører veldig magert (i såfall er det sannsynligvis mindre grunn til å bekymre seg over sot). Noen voksne her inne vet sikkert svaret på det. 

 

Personlig hadde jeg holdt meg til et minimum av bruk - men det er nok like mye fordi jeg mistrives med ting som ikke fungerer som de skal. :p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok en runde med litt trykk luft nå jeg bytta dem om

men ingen effekt

var innom verksted for dobbel kontroll som sa den var helt dø

 

i følge verksted så anbefalte di at bilen ikke brukes til den nye deler kommer ettersom den kunne muligens skade

partikkel filter mener han sa

 

da var det rett hjem med bilen og den får vile til den nye delen kommer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda har har tatt nøye overblikk om det er noe sprekker men kan ikke se noe. 

Jeg har omsider fått luftmassemåler i dag og prøvd begge plasser men  feilen er der enda når bilen startes og lar den gå i et halvt minutt 

I tillegg så fungere ikke diagnose aparetet lenger heller, det vill ikke på. Men når jeg prøver i den andre bilen v70 så går den på med en gang. Verkstedet må gjort noe med kontakten så at den ikke får strøm lenger tror jeg. 

 

 

Jeg er litt usikker  på hva er a og b føler 

Er det noen kloke hoder her inne så vet 

 

 

20190118_114132_HDR.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen racer på dette, men du har 2 av disse luftmengde målere? apparatet du har her sier B kretsen, vel.. napp ut den andre å se om du får opp feil på A kretsen. 

Historic & Temp feilkoder trenger du ikke å bruke tid på nå. Du må fokusere på Permanent koden(e)

Circuit high betyr som oftest at enten sensoren er deffekt eller at du har trøbbel med ledningene til sensoren, Apparatene gir litt forskjellige feil beskrivelser  men koden er den samme.

Jeg har aldri tatt i denne sensoren på disse bilene, men jeg er ganske sikker på at det er 5 eller 6 ledninger som går inn på den og at det er 2 sensorer i 1 unit.

På en av ledningene skal du ha rundt 5v, denne 5v er en referanse verdi sendt ut av ECM. 2 av ledningene er signal return, og ECM ligger å "lytter" på disse ledningene forå avgjøre hva som sjer.

Min tanke er da når du får Circuit high kode er at den får 5v i retur hele tiden, kanskje du har en kortsluttning mellom 5vref og signgal return en plass?

Tatt ut i fra verksteds manualen :

 

 

-Using the manufacturer approved diagnostic system check datalogger signal, Mass Air Flow Sensor 2 Voltage(0x0503)

-Check mass air flow sensor circuit fuse. If fuse fails, may see DTCs P0103, P010C and P250C

-Check air cleaner element is free from restriction

-Check for blockage in air intake system

-Refer to the electrical circuit diagrams and check mass air flow sensor bank 2 circuit for high resistance, open circuit, short circuit to ground, short circuit to power

-Check and install a new mass air flow sensor bank 2 as required. Refer to the warranty policy and procedures manual, or determine if any prior approval programme is in operation, prior to the installation of a new module/component

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problem løst

 

etter litt etterforsking så fant jeg ut å sette den nye på den næmest fronten ettersom  den bruker begge sensorere  temp og luft mengde 

og startet bilen men ikke noe bedre begge lys enda.

bilen fikk vile til dagen etterpå og prøvde ien og da var røde lyset vekke men oransje var der enda

snakket med verksted angående diagnose problemet at diagnose kontakt var dø

kjekk sikringer sa di som stemte. sikring for strøm i kontakt var roket  nr 66 i panel bak hanske rommet

tok nye diagnose som sa intermittent Circuit MAF_SENSOR_B

slettet dette

og det har fungert så lang på en tur på en mil

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner svar på 99 % av alle mine bil problemer på denne måten å se hva andre gjør og ettersom det var lite respons så tenkte jeg fortelle Va jeg gjorde for å løse dette 

Discovery 4 begynner å bli gamle biler det og

så det blir sikkert mer å  gjøre med disse bilene fremover 

det er den beste bilen jeg har hatt så langt og nada med probleme med den på mine 4 år med den utenom denne saken da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - vi kommer nok til å se mer D4-relaterte problemer her inne fremover ja. Heldigvis så har D4 svært mye til felles med D3, så det er mye informasjon å finne der.

Personlig har jeg hatt min D4 siden 2012, og har kjørt den omlag 200.000 km. Noe småplukk har det vært, men ikke særlig mye mer enn man kan forvente av en hvilken som helst bil med såpass mange år og kilometer på baken. Fantastiske kjøremaskiner. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...