Gå til innhold

Formidabelt forbruk Td4


landrange

Anbefalte innlegg

Freelandern har brukt sinnsykt med diesel siste dagene. Pleier og sette tripptellern på 0 ved fylling av tanken, har nå kjørt ca 10 mil, stort sett til og fra jobb samt et par turer opp og ned til maridalen, forbruk ca halv tank:( 

Kan ikke se at det lekker ut noe sted og det lukter ikke diesel heller. Hadde det vært en lekasje hadde man kjent det ved at det hadde luktet diesel, har opplavd det før på en annen bil.

Hvor blir det av dieselen? Kan dette ha sammenheng med slålyd/bankelyd fra pumpen som sitter ved h.bakhjul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tuboen ikke er helt i form så burde det vel ryke ganske bra? Når det er sagt, så er det ikke umiddelbart synlig om noen av slangene er dårlige dersom det er innsiden av slangene som er i ferd med å gå i oppløsning.

 

Eventuelt får du få noen til å ruse motoren litt mens du kikker på alle mulige og umulige steder. Om det er noe som lekker et sted, så burde det jo være ganske så synlig hvor det kommer fra? Eventuelt rart at det slutter å lekke så prompte når motoren stopper at det ikke blir flekker der bilen blir parkert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Gå en runde rundt bilen og kjenn på skivene... ? Når Mr. Free har hatt uvanlig høyt forbruk og det ikke kan forklares med ting på taket/i bagasjerommet/på kula så har det som regel hatt med bremsene å gjøre. Sjekk også lufttrykk rund baut, blås rent luftfilter/tenk etter hvor lenge siden det ble byttet - og tenk også om du har gått fra å ha kupeluft off til auto eller eco... (Det drar faktisk mye drivstoff. Det samme gjør ekstra kalde minusgrader og mye kortkjøring - les under 2 mil sånn ca. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den like kvikk og rask, eller merker du no til at den virker slapp eller treig. Om en av turboslangne er sprukket vil det føles som å kjøre med en godt lasta henger bak.

 

Normalen på min gamle var 0.8 på småkjøring og 0.7 på langkjøring. Sjekk luftmegdemåler, luftfilter og de tynne vakuumslangene fra Egr. Sjekk også at EGR ventilen er klogga til. Om du kobler ut luftmendemåler og det føles som om at den går bedre uten, ville jeg bytta denne og sett på forbruket etterpå. Kaldt vær og småkjøring påvirker jo forbruket også....

 

Kobla ut EGR på min gamle traver. Var konstant plaga med at den tynne vakuumslangen sprakk opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok ikke bremsene ligger på men tar en sjekk ved bytte til sommerhjul nå etterhvert. Er nye vinterdekk på og er nøye med å ikke kjøre med for lite luft i. Bruker jo motorvarmer så motoren er jo da ikke iskald ved oppstart. Har sjekket slanger og kan ikke finne sprekker noe sted. Egr ventilen er byttet ut med blokkeringskit. Har ikke sjekket luftmengdemåler. Luftfilteret byttet jeg og har ikke kjørt mange mil siden. Skal prøve å koble ut luftmengdemåleren nå neste vi prøver ut:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...