Gå til innhold

Frostvæske blandingsforhold


YMK

Anbefalte innlegg

Etter helgens tur til litt kaldere strøk dukket ett spørsmål opp fra en kompis, og jeg klarte ikke å svare slik jeg bruker. 

 

Spørsmålet er:

Hvordan finner man ut om frostvæske trenger mere vann eller konsentrat for å tåle mere kulde? 

 

Gode svar og ideer mottas 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil blanding den ene eller den andre veien gir dramatisk endring i frostbeskyttelsen, den rette blandingen for optimal beskyttelse er jo 50/50 konsentrat og vann. Da vil væsken beskytte ned til den minusgraden som den er oppgitt til å tåle.

 

Er du svært usikker på ditt blandingsforhold er det beste rådet å skifte hele mengden med ny riktig blanding.,mener jeg-_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opplært etter denne tabellen. 

Forstår det slik at jeg får ta ut litt væske, og blande den ene eller andre veien før ny måling, og justere anlegget etter resultatet

 

tabell.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2019 den 20.13, pickup skrev:

På de litt mindre avanserte er skalaen i alkohol / glykol prosent

 

Alkoholen drakk vi da opp for mange år siden. :rolleyes:

Hørte bare om den av gamlekara da jeg var fersking.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...