Gå til innhold

FLII Varmeapparat vifte død - noen erfaringer?


Mr Rover 75

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Oppdaget i dag morges til min frustrasjon at varmeapparatvifta er død på alle hastigheter. Det har vært litt lyd i den det siste året som sikkert kommer fra et "tørt" lager. Regner med at viftemotoren er skutt og må byttes. Noen som har erfaringer på dette området på disse bilene? Freelander 2....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har studert litt i den og lest litt rundtom. Skal gjøre litt feilsøking, men har allerede bestilt ny viftemotor først som sist da den sikkert er nesten død pga ulyden uansett. Island 4x4 har Hella motor til £35, så det var ikke gale. Ser jeg må lage et spesialverktøy for montering/demontering. Ingen komplisert sak, men må jo gjøres. Dette kan jo komme fellesskapet til gode i fremtiden.

 

P.S.

Sikkring sjekket og selvfølgelig funnet i orden....

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Oppdatering:

 

Ny viftemotor mottatt i går og montert i dag. Grei jobb bortsett fra litt plukking og trangt arbeid. Smidig kropp og små hender bør være tilgjengelig..... 

Gasspedal må fjernes for å komme til baksiden av motor. Så fjernes hanskerom, sikrings/styringsmodul inkludert festebrakett. Til slutt fjernes spjeldhuset til intakslufta og vifta er tilgjengelig. Viftemotoren sitter på en "trykk inn og vri" kobling og holdes på plass av en låseknast. Et "formidabelt" moment trengs for å løsne motoren fra denne knasten og håndmakt ble nyttesløst. Jeg klippet vekk vifta og laget et verktøy som grep over motoren slik at denne kunne roteres med en skralle med passende pipe og forlenger på. LR har et dedikert verktøy for jobben, men dette er jo selvfølgelig ikke tilgjengelig for den dødelige DIY-er. Den nye motoren klikket greit på plass med litt vrihjelp fra baksiden (trangt!!). Ellers "reverse of removal". Dette tok meg 3,5 timer inkludert tilvirkning av "verktøyet".

Nå virker vifta 100%. Den gamle var ganske treg å dra rundt i enkelte posisjoner så her er det nok lager elelr børster som er slitt. Rett i søppla med den...

 

Noen bilder:

 

IMG_20190123_081717297.jpg

 

IMG_20190123_081708237.jpg

 

IMG_20190123_105725895.jpg

 

IMG_20190123_105711209.jpg

 

Og til slutt en video som viser hele prosessen + litt til. Denne karen har laget et verktøy tilsvarende LR sitt:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet.

 

...og du har vel litt erfaring med å "snekre verktøy" etter hvert...? :D

 

Edit: Ser at jeg hadde slitt med den jobben der. Får stort sett brukt de fargerike delene av ordforrådet bare jeg skal bytte kupèfilter. :p

 

Endret av trondshj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja.. Må innrømme at det ble kjent på litt frustrasjon i dag... Det ble klødd rimelig mye i nøtta og rota mye rundt etter tilgjengelig stål for å få til noe å løsne den #¤!"¤!"#¤"# vifta.

Jeg overhaler gjerne en diff istedet... :)

 

Utrolig hvor langt du kan komme med et veiseapparat og jernbiter :) Det som er frustrerende, er at jeg rimelig ofte må lage til noe verktøy for det som før var basic jobber. Alltid noe som må lages for at ting skal gjøres på rette måten :/

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 23.1.2019 den 13.23, Mr Rover 75 skrev:

Utrolig hvor langt du kan komme med et veiseapparat og jernbiter :) Det som er frustrerende, er at jeg rimelig ofte må lage til noe verktøy for det som før var basic jobber. Alltid noe som må lages for at ting skal gjøres på rette måten :/

 

Jupp. Vet om biler som har krevd at man enten demonterer hele fronten, eller at man benytter et spesialverktøy for å få byttet parklyspære...

 

Har ikke hatt behov for å lage spesialverktøy selv enda, men ser helt klart fordelen med å (omsider) ha lært seg foran og bak på sveiseapparatet og det å ha noen stålbiter liggende og slenge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...