Gå til innhold

D2 Webasto tenner ikke


GuttormG

Anbefalte innlegg

Svarte Helvete oppdaget at jeg var reist på jobb, ble sur og nå vill ikke webastoen tenne.

Symptomer; hører vifta starter og kjører; den stopper, etter litt begynner sekvensen igjen.

 

Bare å handle sett med ny brenner og stift? Eller er det noe annet en skal mistenke først?

 

Og husker jeg rett når jeg husker det er en "Webasto Termotop C"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette typiske symptomer på dieselbrennere når det begynner å kokse seg i brennkammeret.

Samme symptomene på luftvarmere (brennkammeret funker på samme måten).

Har vært slik på den varmeren jeg har i båten, og har plukket ut brennkammeret og reingjort.

Funker fint etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hjemme og med fint originalt pakningsett. Og Webastodyret tenner på første forsøk... Selvreparerende altså.

Men husgaupa er ikke imponert over hvor mye varme den avgir, hva kan vi forvente? Den er vel 2kw? Isfrie vinduer eller god og varm bil?

 

Alternativ fjernstyring vil jeg ha, tips som ikke involverer Defa? Portåpner, finnes de med annet enn 3G-nett?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kes skrev:

Det er vel ThermoTop C i D2 også? I så fall skal den gi 5kW. 

 

Er du ute etter fjernkontroll eller noe med sim-kort?

Det sitter noe med simkort et eller annet sted i bilen, virket en stund. Må vel prøve å finne hvor dette er montert.

 

Har nå "Smart-start" fra Defa, mer brukeruvennlig fjernkontroll skal en vel lete lenge etter.... Ønsker meg on-off på enkleste måte, gjerne via gsmnettet.

Ser det er en polakk som selger ombygde nokiatelefoner til dette, noen som har prøvd disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med polsk smartstart i tre år, fungerer som bare rakker'n det. Sender en tekstmelding til bilen, f.eks. "30", så går webasto i 30 minutter. Kan stille inn slik at du får kvittering på at den er i gang. Er en gammel nokia som ligger i hanskerommet, er dekningen sånn noenlunde grei får jeg kontakt med bilen.

 

P1040416.JPG

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SMS, har et kontantkort i telefonen. Har vel ladet kortet en gang, for å kunne få kvitteringer. Telefonen kan motta og sende SMS, bare SMS fra de numrene du har lagt inn på telefonen kan fyre releèt som starter webasto'n. Du kan starte webasto'n eller starte og la den gå i x antall minutter før den slår seg av, stoppe den og få vite om den er i gang (rettere sagt, om releèt er i posisjon til å gi strøm). Vil du ha den i gang på et bestemt tidspunkt benytter du deg av "planlegg SMS" på telefonen din.

 

Jeg har brudt ledningen som kommer inn til Webasto'n fra temperaturbryteren i grillen, forlenget denne inn til midtkonsollen og lagt den om en tre posisjons bryter og tilbake til Webasto'n, og videre ført inn en ledning fra pinne ? (1 tror jeg, ikke sikker, den som er beregnet på å sluutes til et kontrollur) til Nokia telefonen. Jeg har videre tatt positiv strøm et eller annet sted fra under midtkonsollen og ført til henholdsvis Nokia telefonen og tre posisjonsbryteren. Dermed kan Nokia'n fyre opp via denne kontrollur pinnen og så kan jeg kontrollere den "vanlige" fyringen med bryteren slik at jeg kan skru Webasto'n helt av (så den ikke kokser ned på småturer til butikken), eller jeg kan tvangsfyre den så den går så lenge det er strøm på bilen eller velge at kretsen er sluttet som vanlig slik at bilen fyrer Webasto når det går strøm gjennom temperaturbryteren i grillen.

 

Tror forresten ikke at det er no' data på denne gamle Nokia'en :-)

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...