Jump to content
LRforum
HelgeHaugland

Exmil'en får nytt hjerte

Recommended Posts

Går litt tid mellom slagene her for tiden. Men nå er det ikke altfor mye igjen. Noe tilpassinger og utbedringer skal gjøres.

 

Hittil er dynamo flyttet og den store jakten på lang nok IMG_6545.JPGreim tok endelig slutt :) og jeg har begynt å sette sammen  bilen sakte men sikkert nå :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har kjøpt en 200 TDI som æ ska sette i bil, hvilken bil vet æ ikke enda. Først var planen å sette den i min Discovery V8, men den bilen fortjener å beholde originalmotoren.

 

Fint med denne tråden, gir inspirasjon.

 

ønske aill ein fin kveill

hilsen

Henry Arnfinn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da var det tid for en liten update siden jeg har fått lurt inn noen timer i garasjen.

Det har kommet motivasjon og arbeidslyst ut fra intet og det er lite mål om å nå rudskogen 7.desB)


Nytt motorfeste har blitt montert og selvfølgelig streika motorjekken, men etter noen timer med kapp, sveis og gjengetapp sitter motoren fast igjen :) 

 

Montasje av interiør har begynt igjen, samt ledningsnett er påbegynt. 
 

Kjempet tappert til siste slutt mot rammerust som snek seg frem her og der.

Men det gamle mig apparatet måtte bøte med livet underveis og nytt apparat ble kjøpt inn. Nå er det bare bakre del igjen, men den er jeg redd må byttes ut i firkantrør gitt.

 

bilder kommer :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Her kommer noen bilder.

Radiatoren må flyttes litt til passasjer siden pga servon, noe som visste seg å være en enkel sak :) 

83D30A10-49B2-4FDF-87B7-066A863FD8BC.jpeg

5AFA5A33-01F2-4D1E-818A-07DEBD45648F.jpeg

EE2D54B0-51A9-40FC-8994-7523634FC6E7.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den gamle krigeren har donert bremserør deler til en Mercedes av nyere modell. Men idag gikk støvsugerrøret til pers for å bli radiator rør på xmilen.

Fikk etter etpar timer med ledningskos motoren til å svive, pluggene til å gløde og dieselpumpa til å klikke inn. Gikk selvfølgelig tom for batteri etter 2 sekunder på kinning.:mellow:

 

Så imorgen går turen til Biltema for lader og etpar slangeklemmer. Satser på en litenn video av start om ikke lenge :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

I mellom minusgrader, 5cm snø og 10 pluss og sol, så begynner exmilen å ta form. Mangler bare seter, belter og etpar gulvplater :)

Satser på en liten prøve kjøring før nyåret!

AB73D987-1C06-4095-A860-DB7524CDD61F.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da var dagen kommet. Bilen går fint for egenmaskin og står nå ute på tunet :) Satser på litt kjøring rundt på tomta i helgen for å se at alt fungerer som det skal. 300tdin sparker godt fra seg i forhold til den gamle 2,25 slitern(selges for en rimelig penge)

Det mangler bare passasjer setet, setebelter og litt ledninger, så sier jeg meg "ferdig" for denne gang .

 

Neste som er på tapeten er RRC akslinger med sperrer, vinsj bak, pick-up konvertering og veltebur.

404445C2-81B1-4AD8-B742-4A8E0C4E05AE.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takktakk!

300tdi og exmil kassa ser ut til å fungere utmerket hittil :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering på prosjektet.

 

Den har blitt registrert om til motorredskap og fått 4punkt seler. Bilen fungerer meget godt som gårdsbil, så planen ble å få den til rudskogen for litt større utfordringer. Men da måtte trekkvogn kjøpes inn! Dette var selvfølgelig fruen ikke helt fornøyd med, "Ikke enda en bil?!" ble svaret og jeg lot det bli med det... Helt til en dag jeg hjalp en kompis med å få p38n igang etter 2års dvale mens fruen var med, da ble det brått greit å kjøpe trekkbil :D (som også blir familiebilen) 

 

Forresten ute etter en billig vinsj til exmilen, om noen har en liggende så si ifra!

 

Etter endel leting falt jeg hodestups for en L322 med litt rust på bakskjermer og luke, men mye påkostninger på de dyre tingene. Denne er nå handlet inn og står å lyser opp tunet. Må si smilebåndet kommer til å få kjørt seg fremover :)

 

Slenger opp etpar bilder av Exmilen, L322 kommer med på et bilde over helgen.

IMG_1056.JPGIMG_1054.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timer siden, Julius Baardsen skrev:

Motorredskap på svarte eller hvite skilt? 

På sorte skilt 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan man kjøre etter veien med det? 

Hva måtte til for å få den registert som det? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 22.5.2020 den 19.47, Land Rover for alle penga skrev:

Kan man kjøre etter veien med det? 

Hva måtte til for å få den registert som det? 

Du har kun lov til å krysse offentlig vei med sorte og gule skilt.

Dro bare innom BT og de ordnet det på dagen, tok 3 dager for å kunne hente skiltene.

Her kommer et bilde og video fra dagen. Ble stående fast i gjørma i en times tid, men med mange hyggelige og hjelpende personer kom den seg løs :) IMG_1059.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timer siden, Isaksen skrev:

Vorfår registert på sorte skilt??

Fritak fra EU kontroll og kunne brukes på privat vei med gylid forsikring.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...