Gå til innhold
LRforum

Exmil'en får nytt hjerte


HelgeHaugland

Anbefalte innlegg

Da var det på tide med en prosjekt tråd for exmilen gitt.

Kjøpte den for snart 2 år siden og det har stortsett ikke vært veldig mye arbeid med den. Det gikk etpar stikkakslinger i sommer, hjelpesnekka ble byttet før eu for et år siden og det har vel forsåvidt vært de store tingene. Den fikk donert nye seter fra en rrc jeg hadde tidligere, noe som kom godt med når fruen skulle være med på  tur:)

Den har vært på tur til toppen av Hafjell, hentet ved i de dype kongsvinger skogene og endel små turer til strand og båt i sommer. Aldri sviktet annet ennå miste clutch etpar ganger.(var bare å etterfylle væsle^_^)

Men etter GMS challenge i høst ble suget etter litt mer kraft rimelig stort. Så jeg bestemte meg for å selge den til fordel for disco eller rrc. Men jeg gikk bort ifra salg etter endel timer med lesing om 300TDi i seriebil og jeg lurte meg selv til å tro at det er dette jeg trenger. Etpar raske søk på nettet og jeg fant en motor med kasser i kragerø og da var det bare å hive seg i bilen og dra på tur for å slanke lommeboka litt.

 

Så nå står det et stk 300tdi med lt77 og transfer i ukjent tilstand i garasjen klar for en velfortjent overhaling. Det virker som om et eller flere stempler har satt seg litt.

FullSizeRender.jpg

IMG_1962.JPG

IMG_3976.JPG

111.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Bygg om til 12 v.  Er vell i grunn bare blinker rele å detta ekstra blinker releet som er i forbindelse med stridslysa. Viskermotoren å alle lyspærene som må byttes,   Eg har 200 tdi i min ex mil med lt77 med seriebil transfer,  funker greit, 

Men en ting er vikti å det er å kjøpe sjikkelige motorfeste gummier, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, austbø109 skrev:

Bygg om til 12 v.  Er vell i grunn bare blinker rele å detta ekstra blinker releet som er i forbindelse med stridslysa. Viskermotoren å alle lyspærene som må byttes,   Eg har 200 tdi i min ex mil med lt77 med seriebil transfer,  funker greit, 

Men en ting er vikti å det er å kjøpe sjikkelige motorfeste gummier, 

Hvis det ikke er rare jobben så blir det vel å gå for 12V.

Blir ny gummi og etpar diesel rør som er kuttet hvertfall. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er litt jobb med 24 til 12v endring er det å lage kombiløsning større jobb.

Og så har vi dette med : Jo mer ting , jo mer vedlikehold og feilsøk.

KISS : Keep It Simple , Sucker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant så sant, det enkle er ofte det  beste.

 

Plukket av toppen idag, alt så rimelig bra ut. Untatt sylinder nr1 som hadde fått litt rust i veggene. Men etpar runder med sandpapir, støvsuger og en fille dyppet i diesel gjorde susen og motoren sviver som den skal igjen:)

Er det noen som har en toppakning liggende forresten?

 

IMG_4364.JPG

IMG_4365.JPG

IMG_4366.JPG

IMG_4367.JPG

IMG_4368.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde nok vært lurt ja, men jeg får se hva det blir til. 

 

Nå om dagen går tiden med til å finne ut av hva som skal hvor av ledningsnett og litt fjerning av gammel møkk og olje.

Deler skal visst komme på fredag ifølge UPS:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Pakken med deler ankom idag!

Da ble det en tur i garasjen for å montere toppakning ^_^

 

Håper å få startet med å plukke ut motor og gir av exmilen ila denne uka.

 

Er det noen som har en skisse over dieselsystemet? Det er endel rør som er klipt hos meg..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant du noen åpenbar feil på toppakningen som gjorde at det kom vann inn i sylinderen?

Sjekket du sylinderforingen for sprekker?

 

Du trenger bare ett dieselrør inn på mororen. Fra dieselfilter inn på matepumpa.

Returen fra dysene går rett inn på høgtrykkspumpa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen åpenbare feil nei.

Tipper det har kommet fukt inn da den har stått ute under pressening etter hva jeg forsto. 

 

Høres bra ut! Skal titte litt på det idag.

Mangler et sånt "t-stykke" for returen til dysene.

noen som har en liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er motor og kasse klar for å settes inn i bil :)

 

Så nå er exmilen halvveis inne i garasjen, måtte bygge på litt for å få det tilnærmet tett rundt bilen.

Kommer til å begynne med demontering nå til uka, så da kommer det endel bilder underveis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SimenMS skrev:

Det skal ikke være noe problem å få godkjent da bremsene er gode :)
Ha en dialog så skal det være gjennomførbart ;) 

Ingen problem hvis man søker før man bygger. Ellers kan man gå på en smell. Det har du vel erfaring med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...