Gå til innhold
LRforum

Grei langtur i ferien


thommes

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan rapportere om en langtur uten større problemer bortsett fra en liten bekymring underveis.

image.png

Mellom Fürth og Lippstadt (tilbaketur) fikk jeg problemer med motorytelsen. Den ville ikke dra skikkelig over 80 km/h. Det virket litt som om den ikke fikk nok drivstoff (lafterolf: dieselfilter byttet i desember B)). Jeg stoppet ved neste bensinstasjon og sjekket for lekkasjer, motorolje (etter 10 min venting) men fant ingenting. Jeg hadde vel 10 liter igjen før reserve. Fylte opp med diesel og kjørte videre. Det er litt kupert terreng der på A3. Før dette skjedde kjørte jeg TD5ern ganske hardt. Full spiker ved oppoverbakker i 120-130 km/t i gjerne 2-3 timer før dette skjedde. Ellers kjørte jeg stort sett i 140-150 km/h (til tider 160 på speedometeret). Etter pausen var det ingen problemer mer, men jeg "safet" litt ved å ikke kjøre klampen i bånn hele tiden. Hva kan være årsaken til dette? Er det noen komponenter som kan bli litt varme og som derfor nekter å yte fullt ut? Temperaturnåla var konstant hele tiden.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti (på annet merke) at om matepumpen i tanken begynner å bli sliten, så får de ofte problemer med å suge opp nok drivstoff når det begynner å bli lite på tanken. Du kan jo se om det gjentar seg neste gang tanken begynner å bli litt tom.

 

Eventuelt kjørte du gjennom et område som bilen syntes var veldig fint, og ville se litt ekstra på. :p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, trondshj skrev:

Har vært borti (på annet merke) at om matepumpen i tanken begynner å bli sliten, så får de ofte problemer med å suge opp nok drivstoff når det begynner å bli lite på tanken. Du kan jo se om det gjentar seg neste gang tanken begynner å bli litt tom.

 

Eventuelt kjørte du gjennom et område som bilen syntes var veldig fint, og ville se litt ekstra på. :p

 

Godt mulig med matepumpen. Jeg har hatt mistanke om det lenge. Spesielt ved 120 km/h i oppoverbakke får jeg en myk variasjon i kraft. Litt sånn i bølger på 1 sekund. Mulig årsak nummer 2 kan jeg avfeie. Det var natt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, motom skrev:

Mener å ha lest at retur diesel kjøler ned pumpen så hvis det er lite diesel og den jobber for fullt....

Da får jeg ta dette som grunn. Greit å ha noe å skylde på. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, motom skrev:

Hehe, hvis den ikke gir andre symptomer enn litt ujevn gange i 160 så ville jeg kanskje ventet til det ble mer prekært. :D

:D Helt sant, men det opplevdes litt mer dramatisk enn som så. Vi ble forbikjørt av alle trailere i oppoverbakke og ankomst på gpsen sa 0:30 når svigermor skulle opp klokka 05. Litt stress blir det da. Med full tank skjedde det ikke de siste 2 timene og vi suste videre gjennom Hessen på A7, A44 og kom fram litt før klokka 1. 

Det underliggende problemet er at hver småfeil fører til følgende kommentar: "Skaff deg en bil som funker!". Noen som har hørt denne før? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På din bil med TD5 (P15) har egen motoren egen dieselkjøler før "overskuddsdieselen" går tilbake til tanken.

Til tross for kjøleenheten ved motoren, så er det dieseltanken som er det største kjølemediet.  Det vil si at jo mindre du har på tanken, jo mindre kjøling får dieselen.

Om du kjenner på dieselfilteret når motoren går vil du oppdage at det er ubehagelig varmt.  Men likevel normalt.

 

Ronny S

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RonnyS skrev:

På din bil med TD5 (P15) har egen motoren egen dieselkjøler før "overskuddsdieselen" går tilbake til tanken.

Til tross for kjøleenheten ved motoren, så er det dieseltanken som er det største kjølemediet.  Det vil si at jo mindre du har på tanken, jo mindre kjøling får dieselen.

Om du kjenner på dieselfilteret når motoren går vil du oppdage at det er ubehagelig varmt.  Men likevel normalt.

 

Ronny S

 

 

Glad for at jeg er med i forumet. :-) Takk for god forklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok folkens! Nå har det skjedd: Motorstopp på veien hjem fra luftetur. Heldigvis fant jeg en busslomme rett ved. Motorkraften ble redusert i noen sekunder. Kanskje 10 sekunder? Til slutt stoppet motoren. Da startet jeg prosedyre med pedalpumping og fikk startet motoren med klampen i bånn. Så kjørte jeg igjen i cirka 2-3 minutter og det samme skjedde igjen. Det her var på landevei i 50-60 mph. Etter andre gang kom jeg meg til bygda og kjørte med litt ujevn motor i 30 mph nesten til døra. Det manglet 30 meter. Så en lufteprosedyre til og jeg kom meg inn gjennom porten. :rolleyes:

 

Jeg tipper på følgende årsak. Hva mener dere?

  • Dieselpumpe defekt (etter 295000 km kanskje ikke uvanlig)
  • Dysetetninger (ifølge verksted som ikke er eksperter på LR var det ikke sot ved dysene, men de tok dem ikke ut og sjekket.)

Tilsynelatende er det ingen større lekkasjer. Dieselfilter kjentes ikke særlig varmere enn 25-30 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, lafterolf skrev:

Bytt dysetetninger først som sist. Uansett har de begrenset holdbarhet, og symptomene passer godt til at det er rett tid å bytte dem på.

Aye, aye capt'n! JGS 4x4 i Kettering ligger kun 25 minutters kjøring herfra, og de har sett liggende. Rabattkode gjennom D2BC har jeg også. Mulig jeg tar tog. :-) Takk for tips. Da vil bilen nok være på veien igjen i løpet av kort tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, GuttormG skrev:

En drar til akkurat passe med en fastnøkkel.. 

Evt stikker du innom Machinemart oog kjøper en momentnøkkel som bruker innstikksverktøy

 

https://www.luna.no/produkter/Momentverktøy/Momentnøkler/Innstikksverktøy rektangulært firkantfeste/?hits=20&offset=40

Ok. Takk for det. Jeg fant ikke noe passende i farta, men går for første forslag. :-) Jeg henter tetningene i dag og mekker i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke rart at motoren fusker, eller? Se bilde. Får montert ny dieselpumpe og FPR av verkstedet på torsdag. Håper at det blir litt fred nå. :D

 

20190115_161324.jpg

20190115_213852.jpg

 

Rørtangens halvdel måtte kappes 2 ganger for å få plass under dysene.

 

Lufteprosedyre ble utført. Tok ca tre minutter. Kjøretur på 20 minutter med topphastighet 100 km/h. Innbiller meg at motoren drar bedre i oppoverbakker.

 

Takk til Erik for telefonhjelp på kort varsel!

Endret av thommes
Fant ut at det var like greit å legge til bilde nummer to. :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...