Gå til innhold
LRforum
  • Bli medlem
Fjellmann

Ulyd/vibrasjon rundt 2000 omdreininger.

Recommended Posts

Hei. 

Jeg har problemer med at jeg får noe vibrasjoner og støy fra D3en min når jeg kjører i ca 80kmt og motoren sviver på rett over 2000 omdreininger. Jeg var sikker på at det var utslitt lager på mellomaksel som var problemet. Vulken hadde sluppet mye på lageret så jeg kjøpte ny mellomaksel men problemet forsvant ikke etter at jeg byttet akslingen. Støyen/ vibrasjonen kan høres og føles som når man kjører på kantstripa. Det føles som at vibrasjonen kommer fra motorrommet/ fremme på bilen. Noen som har noen formeninger om hva dette kan være? torque converter? Girkassen ble flushet og fikk nytt filter for 50000km siden. Bør jeg kjøpe et par flasker dr tranny og se om det hjelper? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme symtom når et hjullager var modent for utskifting. På gitt hastighet rundt 80-90 så var det å kjøre på et rumlefelt.

Det var merkbar slakk i lageret når jeg sjekket det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
27 minutter siden, SteinarNa skrev:

Jeg hadde samme symtom når et hjullager var modent for utskifting. På gitt hastighet rundt 80-90 så var det å kjøre på et rumlefelt.

Det var merkbar slakk i lageret når jeg sjekket det.

Takk for tips. Hadde du bare ulyd ved pådrag eller var den der fortsatt når du slapp gassen? Hos meg er det bare når jeg har pådrag. 

Endret av Fjellmann

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg syns det høres veldig typisk TC ut desverre. 2 tuber dr. tranny og du har svaret. jeg merket best vibrasjoner i motbakker i 2 / 3 gir rundt 2000rpm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skriver 80 kmt, og 2000rpm. Dette er 5 gir?  Er det ikke tilstede om du kjører den i 4 eller 6 gir på samme hastighet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Hanslr skrev:

Du skriver 80 kmt, og 2000rpm. Dette er 5 gir?  Er det ikke tilstede om du kjører den i 4 eller 6 gir på samme hastighet?

Av en eller annen merkelig grunn så er vibrasjonene mest til stede når jeg kjører den i auto. Hvis jeg girer manuelt så får jeg de frem i 4 gir men ikke like tydelig som når den står i auto. Finner ingen logikk i hvorfor det skal være forskjell om den står i auto eller manuell. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Usikker... Ikke helt trygg på det der, men kanskje den låser TC mer i manuell modus. I Auto er de litt mer flytende på girene :lol: 

 

Høres jo ut som TC symptomer, selv om de fleste opplever det på lavere gir. Som totveit skriver. 

Jeg hadde en veldig svak vibrering på min ved pådrag, kjørte på to tuber Tranny. Symptomene forsvant. Har i ettertid skiftet olje på girkassen 4 ganger (4liter) så mesteparten av luriumet er vel utav kassen. Men fortsatt ingen vibrering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer eller mindre samme symptomer som når håndbrekkbåndene henger litt på.

Har du alltid vibrasjoner eller kommer og går de?

Prøv forskjellige turtall men samme hastighet når de dukker opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok med bilen til et lokalt firma (Transtec) Som er spesialister på girkasse og TC. Det viser seg at det er TC som begynner å bli slitt. Han mente at symptomene ikke var så galne enda at det var behov for å bytte den nå. Fikk pris på 28000 på flushing og bytte til overhalt TC. Er dette en jobb som er mulig å gjøre selv? Får hive på to flasker DR tranny og begynne å spare til ny TC:) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv ville jeg ikke kjørt en meter. En veiv som ikke er balansert vet vi er katastrofalt for veivlager. Når momentomformeren sitter i enden på veiva og rister så du kjenner det i hele bilen ville jeg blitt fryktelig bekymret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var transtec som byttet TC'en vår. Prisen du har fått virker å være innenfor ;-) Jeg vil derimot råde deg å forsikre deg om at de har satt på plass alle bolter og braketter til crossoverrøret når de er ferdige. Ca 2 år etter TC byttet vårt var jeg lei eksoslukt i coupe, og syntes lyden begynte å bli vel sjenerende, så da fikk jeg gleden av å bytte crossoverrøret. Fant da ut at festene på oversiden av girkassen, som blir festet i kassen, ikke var på plass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×