Gå til innhold

Ulyd/vibrasjon rundt 2000 omdreininger.


Fjellmann

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har problemer med at jeg får noe vibrasjoner og støy fra D3en min når jeg kjører i ca 80kmt og motoren sviver på rett over 2000 omdreininger. Jeg var sikker på at det var utslitt lager på mellomaksel som var problemet. Vulken hadde sluppet mye på lageret så jeg kjøpte ny mellomaksel men problemet forsvant ikke etter at jeg byttet akslingen. Støyen/ vibrasjonen kan høres og føles som når man kjører på kantstripa. Det føles som at vibrasjonen kommer fra motorrommet/ fremme på bilen. Noen som har noen formeninger om hva dette kan være? torque converter? Girkassen ble flushet og fikk nytt filter for 50000km siden. Bør jeg kjøpe et par flasker dr tranny og se om det hjelper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, SteinarNa skrev:

Jeg hadde samme symtom når et hjullager var modent for utskifting. På gitt hastighet rundt 80-90 så var det å kjøre på et rumlefelt.

Det var merkbar slakk i lageret når jeg sjekket det.

Takk for tips. Hadde du bare ulyd ved pådrag eller var den der fortsatt når du slapp gassen? Hos meg er det bare når jeg har pådrag. 

Endret av Fjellmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hanslr skrev:

Du skriver 80 kmt, og 2000rpm. Dette er 5 gir?  Er det ikke tilstede om du kjører den i 4 eller 6 gir på samme hastighet?

Av en eller annen merkelig grunn så er vibrasjonene mest til stede når jeg kjører den i auto. Hvis jeg girer manuelt så får jeg de frem i 4 gir men ikke like tydelig som når den står i auto. Finner ingen logikk i hvorfor det skal være forskjell om den står i auto eller manuell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker... Ikke helt trygg på det der, men kanskje den låser TC mer i manuell modus. I Auto er de litt mer flytende på girene :lol: 

 

Høres jo ut som TC symptomer, selv om de fleste opplever det på lavere gir. Som totveit skriver. 

Jeg hadde en veldig svak vibrering på min ved pådrag, kjørte på to tuber Tranny. Symptomene forsvant. Har i ettertid skiftet olje på girkassen 4 ganger (4liter) så mesteparten av luriumet er vel utav kassen. Men fortsatt ingen vibrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok med bilen til et lokalt firma (Transtec) Som er spesialister på girkasse og TC. Det viser seg at det er TC som begynner å bli slitt. Han mente at symptomene ikke var så galne enda at det var behov for å bytte den nå. Fikk pris på 28000 på flushing og bytte til overhalt TC. Er dette en jobb som er mulig å gjøre selv? Får hive på to flasker DR tranny og begynne å spare til ny TC:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var transtec som byttet TC'en vår. Prisen du har fått virker å være innenfor ;-) Jeg vil derimot råde deg å forsikre deg om at de har satt på plass alle bolter og braketter til crossoverrøret når de er ferdige. Ca 2 år etter TC byttet vårt var jeg lei eksoslukt i coupe, og syntes lyden begynte å bli vel sjenerende, så da fikk jeg gleden av å bytte crossoverrøret. Fant da ut at festene på oversiden av girkassen, som blir festet i kassen, ikke var på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. Nå har jeg blitt noe usikker på diagnosen til Transtec og meg selv. Jeg fyllte på to tuber med Dr tranny og har kjørt bilen er par uker nå. Jeg merker ingen forskjell fra før jeg tok i Dr tranny. Burde det ikke ha gjort en forskjell? Alle som jeg har lest om har blitt kvitt vibrasjonene en stund med Dr tranny. Jeg har en klunkelyd når jeg kjører sakte i fartsdumper og når jeg bremser brått i lav hastighet. Kan vibrasjonen komme fra utslitte kuler/foringer? Må vist jekke opp bilen å gå over alt:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, trondshj skrev:

Sjekk også lageret på mellomakselen når du har bilen oppe. Det er et svakt punkt.

Takk for tips. Men jeg byttet bakre mellom aksel for ca en mnd siden pga utslitt lager. Jeg trodde vibrasjonene kom fra det, men det gjorde heller ingen forskjell. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tingene som har laget vibrasjoner hos meg opp gjennom er:

Ubalanse i hjul, noe som er så basalt at man lett kan glemme å sjekke akkurat det

-Parkeringsbrems

For meg så kjentes det ut som om at hele bilen vibrerte. Forsvant ofte etter en stopp og start. Om det er problemet, så bør det være litt varme der bak.

-Bremsekalipper

-Slitne nedre bærebruer foran

 

Klunking kan jo tyde på noe slark et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sjekket bremsecalipere bak. De har en lei tendens til å henge på. Bare å kjøre en tur, og kjenn om det er varmt. Henger den på så blir det så varmt at du kan kjenne god forskjell fra andre siden. Ikke ta på skive/caliper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Fjellmann skrev:

.... Jeg har en klunkelyd når jeg kjører sakte i fartsdumper og når jeg bremser brått i lav hastighet. Kan vibrasjonen komme fra utslitte kuler/foringer? Må vist jekke opp bilen å gå over alt:) 

Dette er oppskriftsmessige symptomer på slitte bakre foringer i nedre bærearmer foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...