Gå til innhold

Defekt Håndbrekk modul Discovery 4- 2011 modell


Sondre Sivle

Anbefalte innlegg

Hei

 

Fikk akkurat telefon fra Verkstedet at modul til håndbrekk på bilen min er gåen. Var selvfølgelig også en dyr sak å bytte. Noen som har vært borti bytting av modulen før?

Finnes det muligheter for å reparere den? evt mulighet for å kjøpe brukte deler? 

 

Nypris for del var rundt 14000,- + arbeid. 

 

Noen som har erfaring for kjøp av delen i England? Evt er også vurdering å kjøre hele bilen til sverige eller danmark. Noen som har noen å anbefale?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går ann å få rep.kit til disse. Det er uansett en meget knotete jobb å få ut håndbrekkaktuatoren.

I alle fall dersom den sitter montert på samme plassen som på D3 og RRS

 

Rep.Kit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 000 for delene hørtes veldig dyrt ut. Landroverbutikken.no oppgir at selve modulen koster "kun"   kr 7790 (  https://www.landroverbutikken.no/bremser/1267-parkeringsbremsmodul.html )

 

Til sammenligning koster den 505 pund hos Island4x4.  https://www.island-4x4.co.uk/handbrake-module-2010-genuine-lr072318-p-33475.html 

 

 

Endret av Discokongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp den fra UK 

Man betaler ikke 14 lapper for dette 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, prebbster skrev:

Er det noen preventive tiltak for at dette ikke skal skje? Hva bør man være ops på?

Jeg har ikke så mye greie på hva som har hendt.

 

Men det som var tilfelle var at jeg noen ganger fikk opp varsel og hørte en fæl lyd når jeg tok av håndbrekket. Noen ganger måtte bil stoppes og startes for å få den til å løse seg ut. Kanskje et tegn på slite bremser? eller for slak vaier?

En dag fikk jeg varsel med denne gang nektet den å løse seg ut selvom jeg stoppet og startet bil igjen. Leste på et engelsk forum at jeg kunne holde nede bryter i 5 sek og da skulle den løse ut. Vis dette ikke gikk var neste steg å dra i vaier under koppholder i midtkonsoll. Da løsnet den umiddelbart og jeg kunne kjøre til møtet jeg allerede var sent ute til.

Dessverre sto det lengre nede i forumet at dette var en dyr måte å løse ut bilen på. Hadde nok vært lurere å få den kjørt på tauebil til verksted umiddelbart.

 

 

 

6 timer siden, Discokongen skrev:

14 000 for delene hørtes veldig dyrt ut. Landroverbutikken.no oppgir at selve modulen koster "kun"   kr 7790 (  https://www.landroverbutikken.no/bremser/1267-parkeringsbremsmodul.html )

 

Til sammenligning koster den 505 pund hos Island4x4.  https://www.island-4x4.co.uk/handbrake-module-2010-genuine-lr072318-p-33475.html 

 

 

Ja dessverre har jeg allerede hoppet på noen dyre deler til den bilen. Har ikke spesielt peiling på slikt så må ofte bare stole på verkstedet. Har brukt snapdrive der vi har en firma avtale som skal gi noen prosent rabatt. Sjekker det alltid opp mot sandven også. Men skremmende vis snapdrive faktisk tar 50% fortjeneste på delene de selger. 

Skal nok bli mer våken på deler fra england. 

6 timer siden, sondre b skrev:

Ja det går ann å få rep.kit til disse. Det er uansett en meget knotete jobb å få ut håndbrekkaktuatoren.

I alle fall dersom den sitter montert på samme plassen som på D3 og RRS

 

Rep.Kit

 

Takk da skal jeg sjekke opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg blir stadig imponert over hvor mystisk og magisk verksteder klarer å overbevise kunder om at elektronisk håndbrekk er. det at du har fått løsnet den ned wire er en god ting. du kan da komme deg rundt uten berging, og kan finne et verksted som er villig til å gjøre det mest fornuftige som er å hjelpe deg å fikse problemet med håndbrekket ditt, og ikke bare pøse på med masse uanstendig prisede komoonenter! som nevnt må nok dette løsnes litt, og spoles litt tilbake, så må bremsesko og øvrig mekaniske deler av håndbrekket kontrolleres og smøres. til sist må alt justeres inn riktig og kalibreres. alt dette høres super avansert ut, men er i bunn og grunn veldig enkelt! det eneste som gjør dette til en litt over gjennomsnittlig hjemmefiks er at det er trangt, og litt styr å holde oversikten over hvor wirene har sin opprinnelige trasse. for all del er dette mulig å fikse hjemme - har vært der selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat gjort jobben på min D3. Hvis det er samme type, så er det litt knotete, men mulig å gjøre hjemme. Jeg syns det var enklest å ta løs wire på høyre side, og løsne braketten til modulen og ta den bakover for å åpne og justere. Må selvsagt fjerne reservehjulet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ha byttet de gummi oppheng på min modul . Men har sett at det kan by på visse utfordringer ....hm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...