Gå til innhold

Defender kortslutning


tnj

Anbefalte innlegg

Hadde feil på ryggelys da jeg startet opp i dag, varierende lysstyrke fra sterkt til av mens i fri/på tomgang.

Etter noen minutter gikk sikring og speedometer, tankmåler, temperaturmåler samt blinklys fungerer ikke.

Noen som har bedre tips enn at feil ligger i main harness i høyre side av ramme (kortslutning) ?

Har tidligere strekt opp nye ledninger til dieselpumpe grunnet brudd der...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kan ikke det også være en kortslutning i en lampe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærliggende å tro at feilen ligger der bruddet til pumpa også er .

Sjekk der kabel kommer ut av ramma og ut til lampa.

Trekk gjerne kabel litt ut av ramma og videre det lille du når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg mener feilen bør ligge, Gaute.  Sjekket priser på ny kabelkveil, men de ligger nå fra rundt 5K og oppover, så da krabber jeg under og får dratt ut til jeg finner feilen.

Som bonus fikk jeg samme feil på bremselys, samt at blinklys sluttet å fungere...

Kikket på en video fra Køløya der bremselysbryter justeres og slitasje på kabelkveil i ramma var der ikke et ukjent fenomen...

 

Må bare vente på at temperaturen i "verkstedet" blir levelig... :huh:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke veldig vanskelig eller mye jobb å legge ny utvendig egenprodusert kabel fra multikontakt eller inngang ramma foran og ut bak.

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig. Blitt luksusmenneske jeg etter x antall tiår i snø og sludd.

Tar av meg tupeen for mine gamle yrkeskollegaer i bilbergerbransjen  og alle gårdsplassmekkere.

Men vil påstå at vanskelig ikke er det samme som ubehagelig.

Eller var det omvendt.

I dag er det såpeglatt is ute og regnvær.

Mulig jeg er så bortskjemt at jeg ikke sklir over gårdsplassen til varm garage.blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet er definitivt merket av ting fra oven, ja.  Oppvarmet fjøs står på ønskelista og ikke umulig at man kan sette spaden i bakken om det er mulig å finne igjen bakken på et tidspunkt på vårparten.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 5.2.2019 den 7.36, gautes skrev:

Ikke veldig vanskelig eller mye jobb å legge ny utvendig egenprodusert kabel fra multikontakt eller inngang ramma foran og ut bak.

 

Det ble to tilhengerkabler fra Biltema, en kort til høyre og en lang til venstre side.  Disse er tredd gjennom k-rør så de holder nok til jeg en gang bytter ramme...

Bruker så tilhengerstandard som fargekode på lyktene.

Har prioritert andre mer presserende prosjekter i påvente av fornuftig temperatur  samt at sprinkleranlegget på verkstedet har sørget for nærmest kontinuerlig hvitt dekke på dørken de siste ukene...

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter litt på denne jeg...

 

Dette høres desverre ut som  symptomer jeg opplever om dagen. Sikring (10a) for instrumenter i dash, blink og bakrutevisker går av seg selv rett etter oppstart. Også om ikke noe er "slatt på". Er vel bare instrumentene som er aktive eller "på" da. Betyr det at feilen burde ligge i tilknytning til dem?

 

Nødblinken funker som den skal. 

 

Veit du hvor det var brudd den gangen tidligere? Litt rpdvill på hvor starte feilsøkinga.

Og hvor finner jeg den multikontakta du nevner @gautes? Er den bare til bakenden av bilen? I så fall burde det være overkommelig.

 

Endret av Jasswass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusseren din får strøm med en gang du setter på tenning. (selvpark)

Ville koblet av bak for å eliminere feil det.

Den kontakten sitter i motorrommets h.side ved varmeapparatet.

Er vel minst 2 der om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Jasswass skrev:

Fortsetter litt på denne jeg...

 

Dette høres desverre ut som  symptomer jeg opplever om dagen. Sikring (10a) for instrumenter i dash, blink og bakrutevisker går av seg selv rett etter oppstart. Også om ikke noe er "slatt på". Er vel bare instrumentene som er aktive eller "på" da. Betyr det at feilen burde ligge i tilknytning til dem?

 

Nødblinken funker som den skal. 

 

Veit du hvor det var brudd den gangen tidligere? Litt rpdvill på hvor starte feilsøkinga.

Og hvor finner jeg den multikontakta du nevner @gautes? Er den bare til bakenden av bilen? I så fall burde det være overkommelig.

 

 

Jeg sleit med kortslutning på bakrutevisker en stund og fikk stor nytte av disse som utfyller hverandre for å ha en plan for feilsøking:

http://www.club4x4.ro/service/ManualeService/Defender/DefenderTD5/Defender Td5 MY02 Electrical Library.pdf

https://www.legionlandrover.com/manuales/electrical schemes - defender td5 (1999).pdf 

 

Ser at den ene er til Defender fra 2002 (som jeg har), men det finnes sikkert en for korrekt modell om du søker. 

Jeg brukte litt tid på å forstå systemet, men det var faktisk ikke helt umulig å forstå logikken i galskapen. 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt prøv og feil så fant jeg ut at det var nettopp selvparken på bakviskeren som var synderen. Takk til @gautes for det tipset! Foreløpig løsning blir å kjøre uten selvparken innkoblet, noe som i seg ikke er noe stort problem akkurat. Ser vanskelig ut å finne denne bryteren løst - bare med motoren. Finner til motoren foran, men altså ikke bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

To tilhengerkabler strukket.

Den lange ble på en måte til overs, så den kommer nå opp og inn ved venstre baklys, ikke greit å vite hva man kan få bruk for den til...

Klippet originalharness etter plugg ved torpedovegg, åpnet harness ved høyre bakhjul og klippet der.

Loddet inn med fargekoder fra tilhengerkontakt.

Åsså var det å finne ut kvifor ledblinkers ikke funker.

Sjekker relé, kanskje...

Foreløpig ikke andre tegn til Lucas...

 

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Kan det være tilhenger'n har tatt knekket på LED-blinkersreléet?

Det holdt noen måneder.

Var innom Gubbdagis i dag sammen med "tusenvis" andre og fikk meg et standardrelé og da ble det liv i de orange lysene man ikke finner på en Audi...

Blinker litt fort riktignok, men det synes vaffal at jeg ikke har Deffen som bil nummer to etter det tyske produktet. ;)

God påske! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...