Gå til innhold

Mobilt bredbånd- er mye på tur


leiohel

Anbefalte innlegg

Her er jeg veldig blank. Mobilt bredband kan jeg fint lite om. 

 

Flytter snart i båt og drar på turer med camperen. Guttungen er veldig glad you tube og liker å se på film. Selv om jeg ikke liker opplegget til Chillimobil, så er det de eneste som kan levere nok data, selv med nedskrudd kvalitet på strømming. Får ikke datakort som kunne stått i bredbåndsruter. Kan kun dele mellom egne enheter. 

Jeg ser for meg noe slikt:

kjøpe meg en brukt 4g telefon og bruke den som modem og ruter. Sette opp delt nettverk til epleboks, iPader, ps4 maskin. Telefonen blir med på tur. 

 

Tar gjerne imot tips på bedre løsninger.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at du ikke får datakort som kan stå i bredbåndsrouter?

 

Men om du ikke kan bruke en router så kan jo en telefon som deler ut trådløst nett være en mulighet, men det blir nok ikke veldig god dekning på det trådløse nettverket av det. I en bil vil det neppe være noe problem, men i en båt så kan man kanskje risikere at dekningen ikke blir noe særlig.

 

Når det gjelder fleksibilitet så vil jo løsningen du skisserer være veldig lett å flytte mellom båt og bil da. :) Gitt at du har 12V/USB begge steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, trondshj skrev:

Hva mener du med at du ikke får datakort som kan stå i bredbåndsrouter?

 

Men om du ikke kan bruke en router så kan jo en telefon som deler ut trådløst nett være en mulighet, men det blir nok ikke veldig god dekning på det trådløse nettverket av det. I en bil vil det neppe være noe problem, men i en båt så kan man kanskje risikere at dekningen ikke blir noe særlig.

 

Når det gjelder fleksibilitet så vil jo løsningen du skisserer være veldig lett å flytte mellom båt og bil da. :) Gitt at du har 12V/USB begge steder.

Chillimobil tilbyr ikke datakort på sitt fri data abonoment. Kun dele til egne enheter. Hadde jeg valgt et annet abonoment så får jeg datakort til liten ruter som støtter 4g+. Som hadde vært å foretrekke. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah... Sånn å forstå ja. Vel, et SIM-kort er vel et SIM-kort, men klart - litt kjedelig om de sperrer abonnementet fordi de oppdager at det står en router i andre enden.

 

Når det er sagt, så pass på å bruk en telefon som både har grei 4G-hastighet og akseptabel WiFi-kapasitet da. Mht datahastighet, så varierer jo dette fra telefon til telefon. Et par megabit er kanskje greit til surfing på telefonen, men om man skal surfe fra PC/nettbrett og for ikke å snakke om å strømme filmer, ja kreves det litt båndbredde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært ganske mye skriving på nettet om kunder av Chillimobil som ikke får Fri Data selv om abonnementet deres heter det. Det står i villkårene deres at dette ikke skal brukes til å erstatte et kablet bredbåndsabonnement, og de har stengt tilgangen for flere brukere som har tolket Fri Data som Fri Data.

Kan være greit å sjekke hva de tillater og hva ditt faktiske behov er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, smejan skrev:

Nå har det vært ganske mye skriving på nettet om kunder av Chillimobil som ikke får Fri Data selv om abonnementet deres heter det. Det står i villkårene deres at dette ikke skal brukes til å erstatte et kablet bredbåndsabonnement, og de har stengt tilgangen for flere brukere som har tolket Fri Data som Fri Data.

Kan være greit å sjekke hva de tillater og hva ditt faktiske behov er.

Du har helt rett. Pratet med kundebehandler i dag og de har løst det på den måten at når du har Feks sett en time på film på netflix må du sende tekst melding for å mer data. 

Nå holder jeg en knapp på å heller guffe opp kraftig mengde data på det abonomentet jeg har i dag. Få eget datakort og bredband ruter som er tiltenkt formålet og klargjort for neste generasjon 4 g. Å heller skru ned oppløsning på min og podens pad-er. Heldigvis er det lett å justere oppløsning på både YouTube og netflix. 

 

Leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...