Jump to content
LRforum
larsste

Elektrisk bensinpumpe på serie 3

Recommended Posts

Jeg tenker å montere elektrisk bensinpumpe for å se om det kan hjelpe på varmstartproblemet mitt. Hva er lurest? Å montere den i serie med den mekaniske? Eller bypasse den mekaniske. I tilfelle kan man bare plugge begge ender på den mekaniske? Eller vil denne ta skade av å gå «tørr»? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minutt siden, Land Rover for alle penga skrev:

Ikke gjør det. Mye bedre med mekanisk Pumpe. 

Problemet ditt ligger trolig i forgasser. Gaute kan sikkert sette fingeren på noe. 

:PHolder på å skrive....

 

I serie med den mekaniske vil en damplås fortsatt være et problem.

Setter du derimot et T-stykke med struping på retur rett ved forgasseren og retur til en kanne vil damplåsen/luftlomma gå til kanna.

Er problemet i forgasseren hjelper dette også så det blir ingen klar diagnose utav dette.

Tetter du begge ender på pumpa vil den bare stå og slå og dø over tid.

Pumpa dør også av å gå tørr over tid.

 

Regner med at stiftene er tipp-topp.

Hva har du sjekket og feilsøkt ellers og når startet problemet ?

(leser mye tråder , sms og telefoner så jeg husker ikke bilen din)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

El pumpe ska ikke være nødvendig. 

Overhaling av gasser, overhaling av bensinpumpe/ny pumpe er igrunn vanlig prosedyre og gjøre. Tenning burde også ses over. Mener å huske noe med høyde på flotør gir innvirkning på varmstart. 

Hvilken forgasser har du? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takk for svar :) Jeg håper jo selvsagt på  løse problemet ved å beholde den mekaniske pumpen som forøvrig var ny i 2015. Den har i grunnen hatt dette problemet i større eller mindre grad helt siden jeg kjøpte den, og jeg mener å huske forrige eier nevnte det også. 

 

Ved kald motor starter den umiddelbart, går fint med choke, varmer seg fint opp, går som en "kule" og går jevnt og fint på tomgang, man kan gi full gass fra tomgang uten at den nøler noe nevneverdig. 

 

Så ved varm motor: Dersom man starter den igjen i løpet av de første 3-5 minuttene etter at man stoppet starter den umiddelbart. Venter jeg lenger må jeg kinne i 5-10 sekunder, akkurat nok til at folk snur seg og legger merke til at det ikke er helt bra :) men den starter til slutt. 

 

Så etter at motoren har kjølt seg ned igjen starter den umiddelbart som før. Om den står i ro et par uker så må man kinne en stund, evt dramme litt, men dette kan jeg leve med. 

 

Stiften er en sånn elektronisk dings. Coilen er ny og jeg sjekka tenning med strobepistol og den er bra, ( ca 5-10 grader BTDC). 

 

Forgasser er Weber. Alle bensinslanger er nye. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det med flottørhøyde har jeg også hørt, så jeg prøvde å justere denne litt opp og ned for å se om det utgjorde noen forskjell, men jeg merket ikke noe særlig. Gikk litt dårligere på tomgang da jeg justerte den en av veiene (husker ikke hvilken)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du pumper bensin fram mekanisk (for hånd) ved varm motor blir det lettere start da?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det har jeg ikke prøvd. Skal se om jeg får tatt meg en tur i morgen. Er fint seriebilføre nå^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vist flotøren står for høyt kan  bensinen utvide seg av varmen og "renne" over  slik at moren blir sur/rå. 

Hadde samme problemet på min, verst på varme dager, bøyde flotøren litt ned slik at flotøren sto lavere i kammeret når flotørventilen var stengt. Problem løst! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En av de første gangene jeg slet med varmstartsfeil og kundebil festet jeg en kanne på taket og slange ned inn på forgasser.

Prøvetur med en førkrigs sportsbil med kanne på taket og sideåpent panser vakte litt oppsikt.

Men da kunne jeg skille mellom bensinproblem og tenningsproblem.

Men ble lurt ved senere anledning hvor fartsvinden kjølte ned coilen ( og motstanden).

Ikke alltid lett dette her.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har vært plaget med dette problemet på  bla. 60talls Opel. Ved å trykke gasspedal helt inn og HOLDE den inne (ikke pumpe) til motor startet , var det mye lettere å starte varm motor, som kanskje var blitt litt rå .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått testet litt. Kjørte den god og varm, stoppet og ventet 15 min, pumpet vel og lenge manuelt på pumpa men det var ingen forskjell på starten annet enn litt bensinlukt:mellow:. Riktig som Trovum sier at det beste er å holde full gass, men det er fortsatt for mye kinning før den starter. Jeg begynner mer og mer å mistenke forgasseren. Er det noen som har en å låne meg? Bor i Stokke i Vestfold. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er også interessert i å kjøpe brukt forgasser, Land rover for alle penga, hadde ikke du en samling forgassere du dreiv å solgte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min er helt lik, med Weber 34 forgasser. Har prøvd med zenith, hadde ikke det problemet da :) Ikke noe tvil om at den drukner for det ryker svart og oser bensin når den starter :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Jeg har to Zenith'er til salgs + ett repsett. Bør kunne la seg gjøre å få en bra forgasser ut av dette.

400,- NOK.

 

Mvh

OJ, 3160 Stokke

922 13 555

Screenshot_20190110-191002_Facebook.jpg

Edited by ole jacob

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...